דיספלזיה אקטודרמלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיספלזיה אקטודרמלית
תחום גנטיקה רפואית עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1110595 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D004476
סיווגים
ICD-10 Q82.4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיספלזיה אקטודרמלית (ED) היא קבוצה של יותר מ-150 תסמונות גנטיות שנובעות מחריגות של המבנים האקטודרמיים (אנ').

למרות שלחלק מהתסמונות יש סיבות גנטיות שונות, התסמינים לפעמים דומים מאוד. האבחנה נעשית בדרך כלל על ידי התבוננות קלינית, בסיוע היסטוריה רפואית משפחתית, כך שניתן לקבוע אם ההעברה היא דומיננטית או רצסיבית.

בדיספלזיה אקטודרמלית קיימים "מצבים תורשתיים שבהם יש חריגות של שני מבנים אקטודרמליים או יותר כגון השיער, השיניים, הציפורניים, בלוטות הזיעה, בלוטות הרוק, מבנה הגולגולת-פנים וחלקים אחרים בגוף.

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיער[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים המושפעים מתסמונת דיספלזיה אקטודרמלית סובלים לעיתים קרובות מתופעות חריגות בזקיקי השיער. שיער הקרקפת והגוף עשויים להיות דקים, דלים וצבעם עשוי להיות בהיר מאוד (צמיחת זקן אצל גברים עשויה להיות תקינה גם לנשאי התסמונת). השיער עשוי לצמוח לאט מאוד או באופן ספורדי והוא עשוי להיות שביר יתר על המידה, מתולתל, מעוות או מקורזל.

הציפורניים עשויות להיות עבות, בעלות צורה חריגה, דהויה, משובצת, שבירה או גדלה בגדילה איטית. הציפורניים עשויות להיות מועדות לזיהומים.

עור[עריכת קוד מקור | עריכה]

העור עשוי להיות בעל פיגמנט קל. אחרי פגיעה בעור הוא עשוי לצמוח בחזרה עם היפו-פיגמנטציה לצמיתות. במקרים מסוימים, עשויה להיות פיגמנטציה אדומה או חומה. העור יכול להיות מועד לפריחה או זיהומים ויכול להיות עבה על כפות הידיים והרגלים.

בלוטות זיעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשים המושפעים מתסמונות דיספלזיה אקטודרמלית מסוימות אינם יכולים להזיע. בלוטות הזיעה שלהם עשויות לתפקד בצורה לא תקינה או שלא התפתחו כלל בגלל חלבונים לא פעילים בבלוטות הזיעה. ללא ייצור זיעה, הגוף אינו יכול לווסת את הטמפרטורה כראוי. לכן, התחממות יתר של הגוף לאנשים הלוקים בתסמונת היא בעיה נפוצה, במיוחד במזג אוויר חם.[1]

חריגות בשיניים בילדה בת 5 מצפון שוודיה שהיו לה תסמינים שונים של דיספלזיה אוטוזומלית דומיננטית אקטודרמלית (HED):
א) מבט תוך-אורלי. שימו לב שהחותכות העליונות שוחזרו בחומר מרוכב כדי להסוות את צורתן החרוטית המקורית.
ב) אורטופנטומוגרפיה המראה היעדר עשר שיניים ראשוניות ואחת עשרה קבועות בלסתות של אותו אדם.

בלוטות הרוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר מחקרים בחנו את קצב זרימת הרוק ביחידים ומצאו זרימת רוק פרוטידית ותת הלסת הנעה בין פי 5 ל-15 נמוכה מהממוצע. זה עולה בקנה אחד עם בלוטות הרוק שהן ממקור אקטודרמלי, אם כי כמה ממצאים הצביעו על כך שיש גם קלט מזודרמלי.

שיניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפתחות ניצני שיניים גורמת לעיתים קרובות לשיניים חסרות מולדות ו/או לצמיחת שיניים מחודדת. גם האמייל עשוי להיות פגום. טיפול שיניים קוסמטי הוא כמעט תמיד הכרחי וילדים עשויים להזדקק לתותבות כבר מגיל שנתיים. לעיתים קרובות יש צורך בהחלפות תותבות מרובות ככל שהילד גדל, והשתלת שיניים היא אופציה בגיל ההתבגרות, לאחר שהלסת גדלה במלואה. כיום האפשרות לעקור את השיניים ולהחליף אותן בשתלים דנטליים היא די נפוצה. ייתכן שיהיה צורך גם בטיפול אורתודונטי. מכיוון שטיפול שיניים הוא מורכב, גישה רב-תחומית היא הטובה ביותר.

תסמונות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאנשים עם דיספלזיה אקטודרמלית יש לעיתים קרובות בליטה בגולגולת (אנ'), סנטרים ארוכים או בולטים, אף רחב, לחיים שקועות, עור מקומט, שפתיים בולטות ועבות. בסוגים מסוימים של דיספלזיה אקטודרמלית, התפתחות לא תקינה של חלקים מהעין עלולה לגרום ליובש בעין, קטרקט ולקויי ראייה. טיפול עיניים מקצועי יכול לעזור למזער את ההשפעות של דיספלזיה אקטודרמלית על הראייה. באופן דומה, חריגות בהתפתחות האוזן עלולות לגרום לבעיות שמיעה. זיהומים בדרכי הנשימה נפוצים יותר מכיוון שהפרשות ההגנה הרגילות של הפה והאף אינן קיימות אצל הלוקים בתסמונת.

גנטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר סוגים של התסמונת עם סיבות גנטיות מובהקות:

מקרים ידועים של התסמונת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ U.S. National Library of Medicine. "Ectodermal dysplasia". MedlinePlus Medical Encyclopedia. נבדק ב-2 בינואר 2013. {{cite encyclopedia}}: (עזרה)
  2. ^ "Ectodermal Dysplasia: eMedicine Dermatology". 29 במאי 2019. {{cite journal}}: (עזרה); Cite journal requires |journal= (עזרה)