האיש שלא היה מעולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האיש שלא היה מעולם
The Man Who Never Was
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על ספר של יואן מונטגיו
בימוי רולנד נים
הופק בידי אנדרה חכים
תסריט נייג'ל בלצ'ין
עריכה פיטר טיילור
שחקנים ראשיים קליפטון ווב
סטפן בויד
גלוריה גראהם
מוזיקה אלן רוסת'רון
צילום אוסוואלד מוריס
מדינה בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה Sumar Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 במרץ 1956
משך הקרנה 118 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה, סרט שמבוסס על ספרים, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האיש שלא היה מעולםאנגלית: The Man Who Never Was) הוא סרט ריגול היסטורי בריטי משנת 1956 בבימויו של רולנד נים, עם קליפטון ווב, סטפן בויד וגלוריה גראהם בתפקידים הראשיים.

התסריט שנכתב על ידי נייג'ל בלצ'ין, מבוסס על ספר בשם זה מאת לוטננט קומנדר יואן מונטגיו שבשנת 1943 הגה והוציא לפועל את מבצע קציצה/בשר טחון שנועד לשכנע את הגרמנים שהפלישה לדרום אירופה לא תתחיל בסיציליה כי אם ביוון.

מונטגיו עצמו משחק בסרט תפקיד קטן של סגן אדמירל שתומך במבצע. החלק השני של הסרט בו שולחים הגרמנים מרגל לוודא שלא מדובר בהטעייה, הוא בדיוני ונועד לצורכי עלילת הסרט. גם שמות אחדית שונו ופרטים אחרים נוספו אך העלילה נכונה בעיקרה.

רונלד נים היה מועמד לפרס דקל הזהב בפסטיבל הקולנוע בקאן.

הסרט היה מועמד לפרס באפט"א לסרט הבריטי הטוב ביותר.

סטפן בויד זכה לפרס באפט"א לשחקן קולנוע חדש ומבטיח ביותר.

נייג'ל בלצ'ין זכה לפרס באפט"א לתסריט הבריטי הטוב ניותר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביב 1943 בלונדון, וינסטון צ'רצ'יל מכריז כי קבל מכתב מגנרל אלכסנדר שבו הוא מודיע לו כי כל צפון אפריקה טוהרה מכוחות גרמנים ואיטלקים וכי הוא ממתין להוראות נוספות.

לוטננט קומנדר יואן מונטגיו (קליפטון ווב) ועוזרו לוטננט ג'ורג' אקרס (רוברט פלמינג) ממודיעין הצי המלכותי הבריטי מתכננים מבצע הטעייה שבו יטילו לחוף ספרד גופת קצין בריטי ועליה מכתבים שנשלחו מהמטכ"ל הבריטי ובו נכתב שהפלישה לאירופה תתחיל בחופי יוון. הם מציגים זאת לסגן אדמירל (יואן מונטגיו) שמתלהב מהרעיון הייחודי הזה והם מציגים זאת בישיבת קבינט המלחמה בראשותו של גנרל ניי (אנ') (ג'פרי קין). הקבינט מקבל את ההצעה וצ'רצ'יל (שרק קולו נשמע) נותן "אור ירוק".

הצד הנשי בסרט מיוצג על ידי פאם (ג'וזפין גריפין) מזכירתם של מונטגיו ואקרס, שגרה ביחד עם לוסי (גלוריה גראהם). לוסי מאורסת לג'ו (ויליאם ראסל) טייס בחיל האוויר המלכותי וחוששת לגורלו. פאם מבקשת ממנה שתכתיב לה מכתב של בחורה הדואגת לשלום בעלה בחזית.

לפי עצת המומחים רצוי להשתמש בגופת נפטר שסבל מדלקת ריאות שאז ריאותיו גדושות כמו טובע. הם מאתרים נפטר מתאים ומונטגיו מבקש מאבי הנפטר (לא קרה באמת) לנדב את גופת בנו לטובת בריטניה ומבטיח כי תהיה לו קבורה נוצרית מכובדת. את הגופה הם מכניסים למיכל עם קרח ומציידים את הגופה במסמכים על שם מייג'ור ויליאם מרטין, מכתב ותמונה של לוסי ובתיק הקשור אליו - מכתבים מגנרל ניי לגנרל אלכסנדר ומאייזנהאואר לאדמירל מאונטבאטן ובהם פרטים על תוכניות הפלישה ליוון.

את המיכל הם מעבירים לצוללת והגופה מושלכת לים ליד העיר ולבה שם נערכת לה הלוויה צבאית מטעם הקונסול הבריטי. בינתיים מצליחים מרגלים גרמנים לפתוח את המכתבים, לצלם ולסגור אותם. המכתבים מועברים לגרמניה. היטלר מאמין למידע אבל וילהלם קנריס ראש האבווהר, מטיל בהם ספק ושולח את פטריק או'ריילי (סטפן בויד), אירי שונא בריטים, כדי לחקור את אמיתות הפרטים.

או'ריילי מגיע לדירתה של פאם ומתחיל לשאול אותה על "חברו", ויליאם מרטין שנהרג. פאם מודיעה זאת למונטגיו והוא מתקשר לסקוטלנד יארד. בינתיים חוזרת לוסי עצובה לאחר שנודע לה כי ג'ו נהרג. היא מדברת על חברה שנהרג ואו'ריילי חושב שהמדובר במרטין.

או'ריילי חוזר לדירתו ומתקשר לברלין ומודיע כי כנראה מרטין הוא אמיתי והוא ייתקשר בקרוב. אם לא יתקשר יידעו שנעצר וכי מרטין לא אמיתי.

מונטגיו מונע מאנשי הסקוטלנד יארד לעצור את או'ריילי וכאשר או'ריילי נוכח שלא באים לעצרו הוא משדר לברלין שמרטין הוא אמיתי והגרמנים מדללים את כוחותיהם בסיציליה ומקלים בזה על הפלישה לסיציליה.

לאחר המלחמה מעוטר מונטגיו במסדר האימפריה הבריטית והוא מגיע לקברו של מרטין ומניח עליו פרחים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
קליפטון ווב יואן מונטגיו
סטפן בויד פטריק או'ריילי מרגל
גלוריה גראהם לוסי שרווד
רוברט פלמינג ג'ורג' אקרס
ג'וזפין גריפין פאם
ג'פרי קין גנרל ארצ'בלד ניי
ויליאם ראסל ג'ו ארוס של לוסי
יואן מונטגיו בתפקיד עצמו סגן אדמירל
וולף פריס וילהלם קנריס ראש האבווהר

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]