הבננה השחורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הבננה השחורה
אריק מנקין בבננה השחורה
אריק מנקין בבננה השחורה
אריק מנקין בבננה השחורה
בימוי בנימין חיים
הופק בידי בנימין חיים, אלכסנדר קליין
תסריט בנימין חיים
מוזיקה גניה מימון
צילום אמיל קנבל
מדינה ישראלישראל ישראל
הקרנת בכורה 1976
משך הקרנה 71 דקות
שפת הסרט עברית, יידיש, ערבית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1,000,000 ל"י
הכנסות 13,200 צופים בישראל
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הבננה השחורה הוא סרט קולנוע ישראלי משנת 1976 בכתיבה, הפקה ובימוי של בנימין חיים, עם אריק מנקין ודני כנרות בתפקידים הראשיים.

בנימין חיים (19332004) נולד בהודו, עבר לארצות הברית, למד שם קולנוע ובגיל 37 עלה לישראל כדי ללמד בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. המועצה לביקורת סרטים ומחזות פסלה את הסרט אלא אם יוצאו ממנו קטעים החושפים איברים אינטימיים וקטעים הפוגעים בדת. הוא ניהל מאבק שהגיע עד לבית המשפט העליון אך נאלץ לקצר את הסרט. המאבק הזה פרסם את הסרט. הוא קבל מענק מהמועצה לעידוד הסרט הישראלי וכדי להשלים את התקציב הוא מכר מניות בסך 200 ל"י כל אחת להפקת הסרט (מימון המונים).

המאפיין של הסרט הוא הסגנון הקולנועי ולא תוכן העלילה. סגנונו הוא קומדיה שחורה שזורה במרדפי סלפסטיק, לעג על האמונה הדתית היהודית ועל רעיון גאולת העולם בנוסח ההיפי.

חלק מהמבקרים מעריכים את הסרט כקומדיה אוונגרדית שהקדימה את זמנה ולאחת היצירות המיוחדות ביותר של הקולנוע הישראלי. הבמאי מריץ את הסרט קדימה ואחורה, מחליף מהירויות הסרטה, מבצע חיתוכים נועזים, מסחרר מצלמה ומשחזר סצנות קולנועיות ברוח קומדיה אילמת.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוס אל על נוחת בישראל. מדלת אחת יוצא בחור מטקסס בשם טקס (אריק מנקין) מוקף בבחורות ומדלת שנייה יוצאים יהודים חסידים הם טסו לארצות הברית כדי לחטוף את אברם (דני כנרות) שיצא לתרבות רעה והפך להיפי. לאחר שהצליחו להבריח אותו במכס בתוך ארגז הם מגיעים לבית הרבי שם מתכוננים להשיא אותו לטובה (אורנה אורשן) הנשים והגברים עוברים טבילה בעירום במקווה אך אברם בורח באמצע החתונה ומגיע לכפר ערבי שם הוא פוגש בחסן רועה צאן שרוצה לשאת את מליקה אבל אין לו כסף למוהר. טובה בינתיים מתנחמת ביחסים עם החסיד יוסל'ה (יוסל'ה יוסלביץ – שם בדוי).

לבסוף מגיע אברם לקיבוץ ופוגש שם את טקס. הם מתכוננים להעלות שם את הדיבוק אך לבמאי (ברוך צמח, אחיו של נחום צמח) אין שחקנית לתפקיד לאה. אברם חודר לשכונת החסידים בפנים צבועים בשחור כדי שלא יכירוהו, מתגלה לאמו (גניה מימון) שמתנשקת אותו ומחביאה אותו מהשוטרים המחפשים אחריו. לשואלים מדוע הצבע השחור על פניה היא משיבה "שאכלה בננה שחורה" (מכאן שם הסרט).

אברם מצליח לפגוש באהובתו שולה (פנינה מנקין) שמסכימה להופיע בתפקיד לאה. ההצגה מופרעת על ידי חסידים שבאים לחפש את לאה. טקס בורח משם אך נלכד על ידי בנות הקיבוץ ועובר אונס קבוצתי.

הוריו של טקס באים כדי לחפש אחריו ומציעים פרס של 10,000 ל"י למוצא. אברם זוכה בכסף ונותן אותו לחסן כמוהר אך זה לא מספיק. לבסוף מבקרים הוריו של טקס בכפר הערבי. האבא רואה את המתקן שהמציא חסן לחליבת עיזים שנראה כפסל אוונגרדי וקונה אותו בסכום גדול כדי להציגו במוזיאון לאמנות בדאלאס.

כעת יש חתונה אליה מוזמנים כל המשתתפים, יהודים חילונים, דתיים וערבים שמתכסים כולם בקצף, שלום אוטופי בין כולם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
דני כנרות אברם חסיד היפי
אריק מנקין טקס קאובוי מטקסס
אורנה אורשן טובה ארוסתו של אברם
יוסל'ה יוסלביץ יוסל'ה שם בדוי
פנינה מנקין שולה אהובה של אברם
בנימין צמח במאי
גניה מימון אמא של אברם
ג'סי נחייסי אבא של אברם
מוחמד עזאם חסן רועה ערבי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]