הוואי (סרט, 1966)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הוואי
Hawaii
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הרומן "הוואי" של ג'יימס מיצ'נר
בימוי ג'ורג' רוי היל עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי וולטר מיריש עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט דלטון טרמבו, דניאל טראדאש
עריכה סטיוארט גילמור עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מקס פון סידוב
ג'ולי אנדרוז
ריצ'רד האריס
ג'ין הקמן
ז'וסלין לגארד
מוזיקה אלמר ברנסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל הארלן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה מיריש הפקות עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה יונייטד ארטיסטס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 10 באוקטובר 1966
משך הקרנה 161 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 15,000,000‏$
הכנסות 34,562,222‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוואיאנגלית: Hawaii) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1959 המבוסס על הרומן "הוואי" מאת ג'יימס מיצ'נר משנת 1941.

הסרט בוים על ידי ג'ורג' רוי היל ובתפקידים הראשיים מופיעים מקס פון סידוב ו-ג'ולי אנדרוז. העלילה מספרת על כומר קלוויניסטי הנשלח לאחר לימודי תאולוגיה ביחד עם אשתו, לאיי הוואי כדי לעסוק שם במסיונריות ולהעביר את הילידים מאמונתם הפגנית, לנצרות.

השחקנית הטהיטית ז'וסלין לגארד נבחרה לתפקיד המלכה ההאוואית מאלמה קאנאקואה למרות שלא היה לה כל ניסיון קולנועי. היא נבחרה לאור מבנה גופה (השמן), פניה ואישיותה. זה היה תפקידה היחיד בקולנוע ועליו קבלה את פרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר והייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר. היא לא ידעה אנגלית ותפקידה הוכתב לה באופן פונטי. לגארד היא השחקנית היחידה על היום שהייתה מועמדת לפרס אוסקר על תפקיד בודד בקולנוע.

הסרט זכה גם בפרס גלובוס הזהב לפסקול המוזיקה המקורי. והיה מועמד לשבעה פרסי אוסקר בקטגוריות שונות.

מקס פון סידוב היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר - סרט דרמה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנה 1819, קבוצת כמרים שגמרו לימודי תאולוגיה באוניברסיטת יל נוסעת להאוואי כדי להפיץ את בשורת הנצרות בקרב ילידי המקום. אחד מהם הוא ילידי הוואי, הנסיך קאוקי (מנו טופו) שמשכנע את ראשי הכנסייה בנחיצות השליחות.

אבנר הייל (מקס פון סידוב) נבחר למשלחת אבל קודם עליו לשאת אשה כדי שיתפנה לעסוק בהוואי רק במסיונריות ולא יתפתה לנשים. הוא נוסע להיפגש עם ג'רושה ברומלי (ג'ולי אנדרוז), בתו של חוואי אמיד (קרול או'קונור). ג'רושה נמצאת שנתיים בקשר מכתבים עם רב החובל רייפר הוקסוורת' (ריצ'רד האריס) אך זמן רב הוא לא ענה לו. למרות אופיו הקר והמגושם של הייל היא מסכימה להתחתן איתו ולהפליג להוואי. בעוברם במצר מגלן הם נתקלים בסופה קשה וכל הנוסעים סובלים מאד.

כאשר הם מגיעים לחוף האי מאווי נדהם הייל לראות ילידים שוחים לעומתם ובראשם בחורות חשופות חזה. אתם מגיעה לספינה המלכה ("אלי נואי" - ז'וסלין לגארד) אמו של קאוקי. הייל אומר לה שבכוונתו לנצרם והיא נבקשת מג'רושה ללמד אותה לכתוב אנגלית.

הייל נדהם ממנהגי הילידים ובראשם גילוי עריות ויחסי מין חופשיים בעיקר עם המלחים המגיעים לאי. המלכה נשואה לאחיה קקואה ומסרבת להיפרד ממנו לבקשת הייל. לבקשת הייל היא מוציאה צו האוסר על יחסי מין עם המלחים. המלחים ובראשם רייפר הוקסוורת' מתעמתים על רקע זה עם הילידים ומציתים את הכפר אבל הילידים מחזירים מלחמה ומכבים את האש. הוקסוורת' רוצה לקחת את ג'רושה איתו אבל הייל מגרש אותו.

ג'רושה והייל מצילים ממות תינוק שנולד עם כתם לידה. הייל אוסר על קקואה להעביר לילדים את מורשת אבותיהם הפגנים שהגרו להוואי מבורה בורה. הוא אוסר על קקואה להתחתן עם אחותו נאולה, מתפרץ בצעקות באמצע החתונה ומגורש משם. התינוק של קקואה ואחותו נולד פגום וקקואה מטביע אותו. הייל רואה בזה את נקמת האלוהים ולא מתערב. כאשר המלכה גוססת הוא נקרא למיטתה ומטביל אותה לנצרות על ידי מים שהוא מזליף על מצחה.

מגפת חצבת שהובאה על ידי אחד המלחים מתפרצת במקום. הרופא ג'ון וויפל (ג'ין הקמן) עושה כל שביכולתו אבל אלפים מתים במגפה שגם בה רואה הייל נקמת אלוהים.

ג'רושה מתה ונקברת במקום. הייל נשאר לבד עם שלושת ילדיו. שליח הכנסייה מודיע לו כי עבודתו מסתיימת והוא יוחזר לניו אינגלנד להיות כומר בכנסייה. הייל מסרב אבל מסכים כי ילדיו יעזבו לעתיד יותר טוב. הוא נפרד מהם על החוף. מצטרף אליו צעיר יליד המקום הרוצה לשרת אותו ומציג עצמו כנער שנולד עם כתם לידה וניצל ממות בזכותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]