ג'ורג' רוי היל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' רוי היל
George Roy Hill
היל, 1978
היל, 1978
לידה 20 בדצמבר 1921
מיניאפוליס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 27 בדצמבר 2002 (בגיל 81)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1948 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן או בת זוג לואיסה הורטון היל (7 באפריל 19512002) עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' רוי הילאנגלית: George Roy Hill; 20 בדצמבר 192127 בדצמבר 2002) היה במאי קולנוע אמריקאי זוכה פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר לשנת 1973 על בימוי הסרט "העוקץ". מסרטיו הבולטים ניתן למנות את "קיד וקסידי","הוואי", "מילי המודרנית והמתוקה" ו"העולם על פי גארפ".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היל נולד במיניאפוליס, מינסוטה לג'ורג' רוי ולהלן פרנסיס היל. גדל במשפחה נוצרית קתולית אמידה שהחזיקה בשליטה בעיתון הגדול במינסוטה "Star Tribune ". היל היה חובב תעופה והוציא רישיון טיס בגיל צעיר מאוד, התחנך ב"אוניברסיטת ייל" שם למד מוזיקה קלאסית תחת המלחין הגרמני פאול הינדמית.

במהלך מלחמת העולם ה-2 התגייס היל לחיל הנחתים של ארצות הברית ושירת כטייס מטען בגזרת האוקיינוס השקט. לאחר מכן היל שירת גם במלחמת קוריאה כטייס לילה קרבי והגיע עד לדרגת מייג'ור.

לאחר שירותו הצבאי עבד היל בתור עיתונאי בטקסס והוציא תואר בספרות מ"אוניברסיטת דבלין". באירלנד נחשף לתיאטרון המקומי והתנסה לראשונה כשחקן ב"תיאטרון גייטי" לצד השחקן סיריל קיוזאק.

קריירת בימוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

היל החל לביים לראשונה בחייו, בתחום התיאטרון והטלוויזיה בשנות ה-50 של המאה ה-20. הוא זכה להכרה לראשונה בתעשייה לאחר שהועמד לפרס טוני על בימוי המחזה זוכה פרס פוליצר "Look Homeward, Angel i" ולפרס אמי על בימוי וכתיבתו בסדרת הטלוויזיה "Kraft Television Theatre". הוא הועמד לפרסי אמי גם על עבודת הבימוי שלו בסדרת הטלוויזיה "Playhouse 90".

היל נכנס לתעשיית קולנוע בשנות ה-60, ובשנת 1962 הוציא את סרט הביכורים שלו "תקופת הסתגלות", עיבוד קולנועי מוצלח למחזה של טנסי ויליאמס, בכיכובה של ג'יין פונדה. בתחילת דרכו ביים היל את הדרמה "צעצועים בעליית הגג" עם דין מרטין, ואת קומדיית הנעורים "עולמו של הנרי אוריינט" עם פיטר סלרס, שזכתה לביקורות מהללות בקרב המבקרים והקהל והזניקה את מעמדו של היל.

הסרט שקיבע את מעמדו של היל כאחד הבמאים הטובים בהוליווד היה "הוואי" בשנת 1966. הדרמה ההיסטורית בכיכובם של ג'ולי אנדרוז, מקס פון סידוב וג'ין הקמן זכתה להצלחה מסחרית וביקורתית שהתבטאה בשבע מועמדויות לפרס האוסקר. היל ביים את אנדרוז גם בשנה שלאחר מכן בקומדיה המוזיקלית "מילי המודרנית והמתוקה", הקומדיה זכתה להצלחה ביקורתית ומסחרית ובפרס אוסקר אחד מתוך 7 מועמדויות.

בשנת 1969 חבר היל אל כוכבי הקולנוע פול ניומן ורוברט רדפורד אותם ליהק למערבון שלו "קיד וקסידי". הסרט היה להצלחה מסחררת, זכה בארבע פרסי אוסקר וגרף למעלה מ-100 מיליון דולרים רווחים ברחבי ארצות הברית. היל זכה על עבודת הבימוי שלו בפרס באפט"א לבמאי הטוב ביותר והיה מועמד לפרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר.

את הלהיט המצליח בקריירה שלו, סרט הפשע "העוקץ", ביים היל בשנת 1973. בסרט זה איחד היל בשנית את פול ניומן ורוברט רדפורד שהציגו כימיה מצוינת על סט הסרט. הסרט הופק בתקציב של 5 וחצי מיליון דולר וגרף בקופות כ-159 מיליון. הסרט קטף לא פחות משבעה פסלוני אוסקר, בהם פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר להיל.

מלבד בימוי היל כתב גם תסריטים לסרטיו "ניצני אהבה" בכיכובו של לורנס אוליבייה ו"וולדו פפר הגדול". סרטים נוספים שביים היו "בית מטבחיים חמש" על פי ספרו של קורט וונגוט, "העולם על פי גארפ" - העיבוד הקולנועי המוערך לרומן באותו השם בכיכובו של רובין ויליאמס, דרמת ההוקי קרח הקומית "פול ניומן וחבורתו" והקומדיה "חווה מצחיקה" עם צ'בי צ'ייס.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

היל היה אב לארבעה ילדים מגרושתו השחקנית לואיסה הורטון היל.

היל נפטר ב-27 בדצמבר 2002 בביתו שבניו יורק ממחלת הפרקינסון בגיל 81.

סרטים שביים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' רוי היל בוויקישיתוף
הקודם:
1972: פרנסיס פורד קופולה (הסנדק)
פרס גילדת הבמאים של אמריקה – במאי בסרט קולנוע
1973: ג'ורג' רוי היל (העוקץ)
הבא:
1974: פרנסיס פורד קופולה (הסנדק חלק שני)