היית צריכה לדעת (מיני-סדרה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היית צריכה לדעת
The Undoing
מבוסס על הספר "היית צריכה לדעת" מאת ג'ין האנף קורליץ
סוגה דרמה
כותבים דייוויד אי קלי
בימוי סוסנה ביר
שחקנים ניקול קידמן
יו גרנט
אדגר רמירז
נואה ג'ופ
לילי רייב
נומה דומזוויני
סופי גראבול
מטילדה דה אנג'ליס
איסמעאל קרוז קורדובה
דונלד סאת'רלנד
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר פרקים 6 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיקים בפועל דייוויד אי קלי
ניקול קידמן
פר סארי
ברונה פפנדריאה
סוסנה ביר
סיליה קוסטאס
סטיבן גארט
חברת הפקה Blossom Films
Made Up Stories
David E. Kelley Productions
HBO Original Programming
הפצה HBO
עורכים בן לסטר
אתר צילומים ניו יורק סיטי, ניו יורק
קינגסטון, ניו יורק
שידור
רשת שידור HBO
תקופת שידור מקורית 10 במאי 2020 – 29 בנובמבר 2020 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
www.hbo.com/the-undoing
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

היית צריכה לדעתאנגלית: The Undoing) היא מיני-סדרה אמריקאית מסוגת דרמה, המבוססת על רומן באותו השם מאת ג'ין האנף קורליץ שפורסם בשנת 2014. במיני-הסדרה מככבים ניקול קידמן ויו גרנט בתפקידים הראשיים, והיא נכתבה והופקה על ידי היוצר דייוויד אי קלי, ומבוימת על ידי הבמאית סוסנה ביר.

גרייס פרייזר היא אישה שחיה את החיים "המושלמים" – היא פסיכולוגית מצליחה שעומדת להוציא לאור את ספרה הראשון, יש לה בעל מסור ובן צעיר שלומד בבית ספר פרטי מובחר בניו יורק. שבועות לפני פרסום ספרה, גרייס מגלה שתהום נפער בחייה; מוות אלים, בעל נעדר ושרשרת של גילויים מחרידים. לאחר שהיא נשברת בעקבות האסון הציבורי שהונחת עליה ונחרדת מהדרכים בהן לא הצליחה להישמע לעצותיה שלה, גרייס נאלצת לנתח לגורמים את החיים המושלמים אותם היא חיה, על מנת ליצור חיים חדשים לעצמה ולבנה.[1]

המיני-סדרה עלתה לשידור ברשת "HBO" ב-25 באוקטובר 2020.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרייס פרייזר (ניקול קידמן) היא פסיכולוגית מצליחה המתגוררת במנהטן, ניו יורק עם בעלה ג'ונתן (יו גרנט), אונקולוג, ובנם הצעיר הנרי, הלומד בבית הספר היוקרתי רירדון. גרייס עוזרת לכמה מההורים האחרים של רירדון לתכנן אירוע מכירה פומבית, שם היא פוגשת אישה אניגמטית בשם אלנה. גרייס ממשיכה להיתקל באלנה בימים הקרובים: פעם אחת בחדר הלבשה בחדר כושר, שם אלנה העירומה ניגשת אליה ומעירה על ה"חסד" שלה ומאוחר יותר במכירה הפומבית עצמה, שם גרייס מוצאת את אלנה בוכה בשירותים ומנחמת אותה. כשהיא עוזבת את האירוע, אלנה מנשקת את גרייס על השפתיים במעלית. למחרת, גופתה של אלנה מתגלה בסטודיו האמן שלה על ידי בנה הצעיר, גם הוא תלמיד ברירדון. המשטרה חוקרת את תיק הרצח ומתחקרת את גרייס וחברותיה; ג'ונתן, בעלה של אלנה מתואר כחשוד פוטנציאלי. גרייס מנסה להגיע לג'ונתן, שנמצא כביכול בכנס אונקולוגי בקליבלנד, אך מגלה שהשאיר את הסמארטפון שלו בדירתם. גרייס, שלא מצליחה להתחקות אחר מקום הימצאו של בעלה, הופכת לפרנואידית וחווה חזיונות מזירת הרצח של אלנה.

גרייס הופכת מודאגת יותר ויותר ומנסה לאתר את בעלה. ביקור ותשאול של הבלש ג'ו מנדוזה (אדגר רמירז) מגלים שג'ונתן אינו מועסק עוד בבית החולים. הפסקת עבודתו נובעת מטענות על קשר בלתי הולם עם אלנה, שבנה היה מטופל שלו. נקבע כי לבעלה של אלנה, פרננדו, יש אליבי, מה שהופך את ג'ונתן לחשוד העיקרי. עם חזרתה הביתה, גרייס מוצאת את המשטרה שעורכת חיפוש ומתבשרת כי בכוונתם לבצע בדיקת אבהות לבתה התינוקת של אלנה. כדי להימנע מתשומת לב תקשורתית, גרייס לוקחת את הנרי לבית החוף שלהם. שם, ג'ונתן מפתיע את גרייס ומודה בבגידה שלו אך מתעקש שלא רצח את אלנה. בעוד ג'ונתן מחבק את הנרי, גרייס מתקשרת למשטרה.

המשטרה מגיעה במסוק ועוצרת את ג'ונתן. הבלשים חושפים כי ג'ונתן הוא אבי בתה של אלנה. נערך דיון קצר בבית המשפט והוא נכנס למעצר. פרננדו מתעמת עם גרייס. מאוחר יותר גרייס מודיעה למשטרה ואומרת שהיא חשה מאוימת. המשטרה מציינת כי גרייס גם חשודה והיא שואלת מדוע. לאחר מכן מציגה המשטרה סרטון ממצלמת אבטחה סביב מקום הרצח, בליל הרצח. בסרטון נראית גרייס הולכת בלילה.

בתמונות נוספות של המצלמה נראית גרייס עוברת באותה שכונה פעמים רבות בליל הרצח, מה שפוסל אותה כחשודה. אביה של גרייס, פרנקלין ריינהרדט (דונלד סאת'רלנד), משלם בחוסר רצון את תשלום הערבות של ג'ונתן ושוכר את עורכת הדין היוקרתית היילי פיצג'רלד (נומה דומזווני) כסנגורית למשפט. הבלשים חושפים בפני גרייס שאלנה פיתחה אליה אובססיה באמצעות ציורים שלה עירומה חלקית. ג'ונתן מנסה לדבר עם פרננדו, בעלה של אלנה, בנוגע לרצח אלנה. פרננדו לא רוצה שום קשר עם ג'ונתן, אך הוא מאפשר לג'ונתן לטפל בבתה של אלנה. היילי מארגנת ראיון בטלוויזיה עם ג'ונתן כדי לסייע בעיצוב הדימוי הציבורי שלו למשפט. ג'ונתן טוען שהוא יודע מי יכול להרוג את אלנה.

התיק בבית המשפט נגד ג'ונתן נמשך. עורכת דינו מבקשת ליצור ספק סביר באשמתו של ג'ונתן ומציעה שפרננדו יכול להיות חשוד, אך המשטרה דחתה אפשרות זו. כאשר היא חוקרת את פרננדו על דוכן העדים, היא שואלת אם אשתו או הוא עצמו פנו לפסיכיאטר אך הוא מכחיש. לאחר מכן היא שואלת את השוטר שמודה שהוא לא ראה בפרננדו חשוד ומשקר שלא היה אף אחד אחר.

ג'ונתן מגלה לגרייס כי בהיותו בן 14, הופקד על אחותו בת הארבע כאשר הוריו נעדרו מן הבית. הוא השאיר את הדלת פתוחה וגרם בשוגג להרג אחותו, שנדרסה למוות. גרייס מתקשרת לאמו של ג'ונתן, עמה כמעט לא היה לה קשר. לדבריה של האם, ג'ונתן מעולם לא גילה חרטה או צער והתנכר ממשפחתו כשגדל. לאחר מכן גרייס מוצאת את נשק הרצח של אלנה, פטיש המשמש לפיסול, במזוודת הכינור של הנרי, בנה.

הנרי מגלה שהוא מצא את הפטיש באח בבית החוף המשפחתי, שטף והסתיר אותו כדי למנוע מאביו להיעצר. במהלך המשפט, העיד ג'ונתן שהוא מודה בבגידה ובשקרים לאשתו, אך מתעקש על חפותו מרצח אלנה. היילי מביאה את מיגל (בנה של אלנה, ומטופל לשעבר של ג'ונתן) לדוכן, שם רומז מיגל, תוך הענות לשאלות מנחות של עורכת הדין, שפרננדו התעלל באלנה. גרייס מבקשת מהיילי פיצג'רלד, עורכת הדין של בעלה, לעלות לדוכן ולהעיד כעדת הגנה לטובת בעלה. לאחר שטענה בחקירה הראשית כי ג'ונתן הוא אדם אמפתי ואינו מסוגל לרצוח, מתחילה חקירתה הנגדית על ידי התביעה. בחקירה זו היא חושפת את שיחתה עם אמו, לפיה גו'נתן הוא למעשה אדם חסר כל רגש. ג'ונתן והיילי מבינים שגרייס ביקשה להעיד רק על מנת לחזק את התביעה ולהביע אמונה באשמתו של ג'ונתן.

כאשר הרשעתו של ג'ונתן כמעט מובטחת, הוא מבקש מהנרי לצאת לארוחת בוקר אחרונה לפני הכרעת הדין וחוטף אותו לנסיעה לכיוון הגבול עם קנדה. פלאשבקים חושפים כי ג'ונתן רצח את אלנה לאחר שהורה לה להתרחק ממשפחתו. לאחר שנרדף על ידי שוטרים וכמעט גורם לתאונה עם משאית של הרכב בו הוא נוסע עם בנו, ג'ונתן מאיים לקפוץ מגשר ולהתאבד. גרייס מגיעה במסוק כדי לחלץ את הנרי והמשטרה עוצרת את ג'ונתן.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

משני[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר פרק שם הפרק באנגלית שם הפרק בעברית בימוי כתיבה תאריך שידור מקורי רייטינג
1 The Undoing סוסנה ביר דייוויד אי קלי 25 באוקטובר 2020
2 The Missing 1 בנובמבר 2020
3 Do No Harm 8 בנובמבר 2020
4 See No Evil 15 בנובמבר 2020
5 Trial by Fury 22 בנובמבר 2020
6 The Bloody Truth 29 בנובמבר 2020

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 במרץ 2018 הוכרז כי רשת "HBO" הזמינה מיני-סדרה שתבוסס על הספר "היית צריכה לדעת" מאת ג'ין האנף קורליץ. מיני-הסדרה נכתבה על ידי היוצר והתסריטאי דייוויד אי קלי, המשמש גם כמפיק בפועל לצדם של ניקול קידמן, פר סארי וברונה פפנדריאה.[3][4] ב-7 בנובמבר 2018, דווח כי הבמאית סוסנה ביר תביים את כל הפרקים במיני-הסדרה ותשמש כמפיקה בפועל.[5] ב-8 במרץ 2020 הוכרז כי מיני-הסדרה עתידה לעלות לשידור ב-10 במאי 2020.[6] עם זאת, בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, תאריך עלייתה לשידור נדחה ל-25 באוקטובר 2020.[7]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצד ההכרזה על הפקת מיני-הסדרה, אושר כי בנוסף להפקה בפועל של מיני-הסדרה, ניקול קידמן עתידה לככב בתפקיד הנשי הראשי של הסדרה.[3][4] בנובמבר 2018, הוכרז כי יו גרנט ודונלד סאת'רלנד לוהקו לצוות השחקנים הראשי.[8][9] ב-28 בינואר 2019, דווח כי נואה ג'ופ לוהק לצוות השחקנים הראשי.[10] במרץ 2019, פאלה צ'אן, אדגר רמירז, לילי רייב, איסמעאל קרוז קורדובה ומטילדה דה אנג'ליס לוהקו לצוות השחקנים.[11][12][13] באפריל 2019, דווח על ליהוקם של נומה דומזוויני ומייקל דווין לצוות השחקנים.[14][15]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני-הסדרה צולמה בניו יורק סיטי ובקינגסטון, ניו יורק.[16][17] הצילומים שהתעתדו להתקיים בשאטר איילנד בוטלו בעקבות התנגדויות מצד התושבים.[18]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות "Rotten Tomatoes", המיני-סדרה מחזיקה בציון של 76%, בהתבסס על 99 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 7.21/10.[19] באתר הביקורות המשוקללות "Metacritic", המיני-סדרה מחזיקה בציון ממוצע משוקלל של 64 מתוך 100, בהתבסס על 32 ביקורות, דבר המצביע על "ביקורות חיוביות לרוב".[20]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Andreeva, Nellie (March 12, 2018). "HBO Orders 'The Undoing' Limited Series With 'BLL's Nicole Kidman Starring & David E. Kelley Writing". Deadline Hollywood. Retrieved March 12, 2018.
  2. ^ Highfill, Samantha (August 6, 2020). "Nicole Kidman, Hugh Grant face 'ugly truths' in exclusive The Undoing trailer". Entertainment Weekly. Retrieved August 6, 2020.
  3. ^ 1 2 Goldberg, Lesley (March 12, 2018). "Nicole Kidman to Star in HBO Limited Series 'The Undoing' From David E. Kelley". The Hollywood Reporter. Retrieved March 12, 2018.
  4. ^ 1 2 Holloway, Daniel (March 12, 2018). "Nicole Kidman, David E. Kelley Reunite for 'The Undoing' at HBO". Variety. Retrieved March 12, 2018.
  5. ^ Porter, Rick (November 7, 2018). "Nicole Kidman HBO Limited Series Names 'Night Manager' Emmy Winner as Director". The Hollywood Reporter. Retrieved November 7, 2018.
  6. ^ Ramos, Dino-Ray (March 8, 2020). "'The Undoing' Trailer: HBO Sets Premiere Date For Nicole Kidman And Hugh Grant's Chilling Limited Series". Deadline Hollywood. Retrieved March 8, 2020.
  7. ^ Auisello, Michael (March 26, 2020). "The Undoing Delayed: HBO Pushes Nicole Kidman Limited Series to Fall Due to Coronavirus Pandemic". TVLine. Retrieved March 27, 2020.
  8. ^ O'Connell, Michael (November 15, 2018). "Hugh Grant Joins Nicole Kidman in HBO's 'The Undoing'". The Hollywood Reporter. Retrieved November 15, 2018.
  9. ^ Petski, Denise (November 28, 2018). "Donald Sutherland To Star In HBO Limited Series 'The Undoing'". Deadline Hollywood. Retrieved November 28, 2018.
  10. ^ Andreeva, Nellie (January 28, 2019). "'The Undoing': Noah Jupe To Star In HBO Limited Series With Nicole Kidman". Deadline Hollywood. Retrieved January 28, 2019.
  11. ^ "Fala Chen makes drama comeback with HBO miniseries". Mediacorp. March 15, 2019. Archived from the original on March 27, 2019. Retrieved August 6, 2020.
  12. ^ Petski, Denise (March 27, 2019). "'The Undoing': Edgar Ramirez & Lily Rabe Cast In HBO Limited Series". Deadline Hollywood. Retrieved August 6, 2020.
  13. ^ Petski, Denise (March 28, 2019). "'The Undoing': Ismael Cruz Cordova & Matilda De Angelis Join HBO Limited Series". Deadline Hollywood. Retrieved March 28, 2019.
  14. ^ Petski, Denise (April 2, 2019). "'The Undoing': Noma Dumezweni Cast In HBO Limited Series". Deadline Hollywood. Retrieved April 2, 2019.
  15. ^ "The Undoing: Cast and Details for Nicole Kidman HBO Limited Series". Den of Geek. Retrieved December 27, 2019.
  16. ^ Welch, Rebecca (January 2, 2019). "Forest Whitaker Is Teaming With Netflix (and Santa Claus)". Backstage. Retrieved January 5, 2019.
  17. ^ Barry, John W. (June 24, 2019). "Nicole Kidman, Hugh Grant, Donald Sutherland: HBO filming in Ulster this week". The Poughkeepsie Journal. Retrieved July 21, 2019.
  18. ^ Duboff, Josh (May 28, 2019). "Shelter Island Says Nope to Nicole Kidman and Hugh Grant's New HBO Show". Vanity Fair. Retrieved July 21, 2019.
  19. ^ "The Undoing: Season 1(2020)". Rotten Tomatoes. Retrieved October 20, 2020.
  20. ^ "The Undoing: Season 1". Metacritic. Retrieved October 18, 2020.