השדכנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
השדכנית
The Matchmaker
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על מחזה של תורנטון ויילדר
בימוי ג'וזף אנתוני
הופק בידי דון הרטמן
תסריט ג'ון מייקל הייס
עריכה הווארד סמית'
שחקנים ראשיים פול פורד
שירלי בות'
שירלי מקליין
אנתוני פרקינס
מוזיקה אדולף דויטש
צילום צ'ארלס לנג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 23 ביולי 1958
משך הקרנה 101 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה קומדיה רומנטית, סרט להט"בי עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

השדכניתאנגלית: The Matchmaker) הוא סרט קולנוע אמריקאי בשחור-לבן משנת 1958 בבימויו של ג'וזף אנתוני, עם פול פורד, שירלי בות' (בתפקידה האחרון בסרטים), שירלי מקליין ואנתוני פרקינס בתפקידים הראשיים.

השחקנים בסרט פונים לעיתים קרובות לקהל הצופים ומשתפים אותו ברגשותיהם.

התסריט מבוסס על מחזה "השדכנית" של תורנטון ויילדר משנת 1954, שהוא שכתוב של המחזה שלו "הסוחר מיונקרס" משנת 1938. שני המחזות האלה מבוססים על המחזה "Einen Jux will er sich machen," של המחזאי האוסטרי יוהאן נסטרוי משנת 1842.

ב-1964 עובד המחזה למחזמר בשם הלו, דולי! בכיכובה של קרול צ'אנינג וב-1969 הופק הסרט "הלו דולי!" בכיכובם של ברברה סטרייסנד וולטר מתאו.

בישראל הופק המחזמר הלו, דולי! בתיאטרון גיורא גודיק ב-1968 עם חנה מרון ושרגא פרידמן בתפקידים הראשיים.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בשנת 1884 ביונקרס (ניו יורק). הוראס ונדרגלדר (פול פורד) הוא בעל חנות מכולת גדולה ומעסיק שם כזבנים את קורנליוס האקל (אנתוני פרקינס) ובארנבי טאקר (רוברט מורס). הוראס הוא אלמן כבן ששים ומחפש אישה למטרת נישואין שבעיקר שתשרת אותו בעבודות הבית. הוא ידוע בקמצנותו בעיקר כלפי עובדיו. היום הוא נוסע לניו יורק על מנת לפגוש אישה צעירה בשם איירין מולוי (שירלי מקליין) שיש לה חנות לכובעים, למטרת נישואין.

דולי גלאגר לוי (שירלי בות') היא אלמנה המתפרנסת משדכנות. היא רוצה את הוראס לעצמה ולכן מציעה לו שידוך עם "ארנסטינה", בחורה צעירה ויפהפייה שיודעת לעשות את כל עבודות הבית. הוראס מתבונן בצילום של הבחורה ומחליט לפגוש גם אותה ואז להחליט את מי לבחור לנישואין.

לקורנליוס ובארנבי נמאס מהוראס שרודה בהם. הם מחליטים לסגור את החנות ולנסוע לבלות בניו יורק. הם מגיעים במקרה לחנות הכובעים של איירין וקורנליוס "נדלק" עליה. הם נכנסים לחנות ומיד נקשרת שיחה בין קורנליוס ואיירין. בארנבי מתאהב בשותפה של איירין מיני פיי (פגי וילסון).

בינתיים מגיעים לחנות הוראס ודולי ושני הזבנים מסתתרים. דולי מבחינה בקורנליוס אך לא מסגירה אלא להפך - היא אומרת לאיירין שהוא ממשפחה עשירה. בינתיים מרגיש הוראס שאיירין מסתירה אדם בחדרה אך היא לא נותנת לו לחפש ולכן הוא מוחק אותה מרשימת המיועדות לו.

כעת לוקחת אותו דולי למסעדה היוקרתית "הרמוניה" בו נקבעה פגישה עם "ארנסטינה". דולי דואגת שמלאכי סטאק (ואלאס פורד) העוזר של הוראס, יביא לו מברק בשם "ארנסטינה" שבו היא מתנצלת שלא תוכל להגיע.

למסעדה מגיעים גם קורנליוס בארנבי איירין ומיני. קורנליוס לא יודע איך ישלם אבל הוראס מאבד את ארנקו ומלאכי מוצא אותו וחושב שהוא של קורנליוס. כעת קורנליוס ובארנבי מנסים להתחמק מהמסעדה כשהם לבושים בכובעים ובמעילי נשים (כמו בחמים וטעים) ונאלצים בדרך לרקוד עם הוראס ודולי.

הוראס פוגש את איירין ומיני ומתחיל לחזר שוב אחרי איירין שמשלמת את חשבון המסעדה לאחר שגילה שארנקו אבד.

בינתיים מגיעים קורנליוס ובארנבי לחנות של איירין והם פוגשים שם את דולי. הם מחליטים לחזור ליונקרס ולפתוח שם למראית עין עסק מתחרה עם חנותו של הוראס. הוראס, איירין ומילי, מגיעים למחרת והוראס כועס אך לבסוף מבין שהובס. הוא מציע נישואין לדולי, קורנליוס מתחבר לאיירין ובארנבי למיני והם עומדים לפתוח ביחד את החנות הגדולה.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
פול פורד הוראס ונדרגלדר
שירלי בות' דולי לוי
שירלי מקליין איירין מולוי כובענית
אנתוני פרקינס קורנליוס האקל
רוברט מורס ברנאבי טאקר
פרי וילסון מיני פיי כובענית
וואלאס פורד מלאכי סטאק עוזר של הוראס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]