ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/מיון נושאים: לוויקי/רבי ברוך מקוסוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


שגיאות פרמטריות בתבנית:אישיות רבנית

פרמטרים [ תקופת פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

רבי ברוך מקוסוב
לידה 1720
ה'ת"ף
תבנית:עיר ודגל
פטירה 1781 (בגיל 61 בערך)
י"ג בחשוון ה'תקמ"ב
כינוי רבי ברוך מוכיח
מקום קבורה תבנית:עיר ודגל
מדינה האיחוד הפולני-ליטאי
מקום מגורים תבנית:עיר ודגל
מקום פעילות אוקראינה
השתייכות יהדות אורתודוקסית
תחומי עיסוק מגיד מישרים
בני דורו רבי יעקב יוסף מפולנאה
חיבוריו יסוד האמונה ועמוד העבודה
אב אברהם

רבי ברוך מקוסוב (בסביבות ה'ת"ף, 1720י"ג בחשוון תקמ"ב, 1781), היה מגיד מפורסם בדורם של הבעל שם טוב ותלמידיו, ומקורב לתנועת החסידות. מחבר הספר "יסוד האמונה ועמוד העבודה".

קורות חייו[עריכת קוד מקור]

נולד בקיטוב לרבי אברהם, למד אצל דודו רבי משה מקיטוב, שהיה דמות מוכרת בראשיתה של החסידות. כיהן בתחילה כמו"ץ בפרמישלאן, לאחר מכן נדד כמגיד במחוז מרמורש, ולבסוף התיישב בקוסוב. לפי המסופר התיישב בעיירה זו לאחר שרב העיירה התגלה כשבתאי. בספרו ניכרת התייחסות רבה לשבתאות כהסברה נגדית בנושאים קבלייםאמוניים.

בספרות הרבנית בדורו הוא מכונה לרוב כ"רבי ברוך מוכיח"[1].

שייכותו לתנועת החסידות אינה ברורה; לרוב הוא מזוהה כאחד מהחסידים שלפני תנועת החסידות, בדומה לרבי יצחק מדרוהוביץ' או למקובלי ברודי. רבי ברוך קיים קשרים עם רבי מנחם מנדל מפרמישלן שהסכים על ספרו יחד עם עוד כמה מצדיקי התנועה, והוא מצוטט ברבים מספרי החסידות עוד בחייו.

מבין רבני דורו ידוע על קשריו עם רבי דוד צבי אוירבך.

נפטר בי"ג בחשוון תקמ"ב, ונקבר בעירו קוסוב.

ספרו המרכזי מחולק לשני חלקים: "יסוד האמונה" ו"עמוד העבודה". לספר הקדים רבי ברוך הקדמה ארוכה בה הוא פורש את השקפת עולמו ועיקר מטרתו בחיבור הספר, ובה הוא מאריך על החיוב ללמוד את תורת הקבלה וספר הזוהר. לדבריו, בכך תלויה ביאת המשיח. את ספרו זה חיבר מכיוון שרבים משכו את ידיהם מלימוד הקבלה בעקבות שבתי צבי ותלמידיו שסילפו ועיוותו. רבי ברוך כותב כי בתחילת הלימוד בענייני קבלה: ”ראוי להתרחק מספר הזוהר עד כי יפליג לימודו בכתבי קדשו של האר"י זלה"ה, כמו בספר עץ חיים ופרי עץ חיים וכדו', ובתחילת לימודו לא יפליג עיונו בספר הזוהר כי הלא הוא ספר סתום וחתום, ועל ידי זה קרוב מאוד לטעות בדבריו, אבל בכתבי האריז"ל אין שום חשש כלל ועיקר לבא לידי תקלה ח"ו, כי דברי האריז"ל מבוארים מאוד הם למשכילים, ואינם סובלים כלל פירושים זרים”.

בספרו מסביר רבי ברוך בספרו את את יסודות הקבלה על פי ההיגיון בדומה לספר שומר אמונים הקדמון, והספר מתחיל ב"וויכוח השואל והמשיב" – משא ומתן ארוך בביאור עניינים בקבלה, לאחריו הקדמה גדולה ל"ביאור מהות הרוחניים", ולאחר מכן "קונטרסים לחכמת האמת" שמטרתם להרחיק מהגשמה, את סוף הספר חותמים כמה דרושים.

החלק השני "עמוד העבודה", הוא כנראה ליקוט של דרשות שנשא בהזדמנויות שונות, על בפרשיות התורה, ליקוטים על הש"ס, ליקוטי אמרים, ו"קיצורי דרשות נחמדים". בספריו מצטט רבי ברוך מרבנים שונים בסביבתו, חלקם צדיקי החסידות.

את חלקו הראשון של הספר ניסה רבי ברוך להדפיס בשנת תקכ"א, לצורך כך יצא למסע במהלכו קיבל הסכמות מרבנים מפורסמים, כמו רבי יצחק הלוי הורוביץ, אך הדבר לא עלה בידו. בסביבות שנת תקנ"ה, ניסה בנו רבי יוסף מבוטושאן להדפיס את שני החלקים, ואף אסף הסכמות לשם כך, אולם גם הפעם לא יצא הדבר אל הפועל, וההדפסה הראשונה הייתה למעשה רק בשנת תרי"ד בצ'רנוביץ, בה הודפסו שני החלקים בכרך אחד תחת השם "עמוד העבודה" – שם שהשתרש כשם הספר כולו. במהדורה מאוחרת יותר נקרא "נחמד ונעים יסוד האמונה".

מלבד ספרים אלו, בשנת תרמ"ד הודפס ביוזפוב ספר "נחמד ונעים" – ליקוטים על התורה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]

  • אסתר ליבס, קבלת השכל : פרקים במשנתו של ר' ברוך מקוסוב ומעמדו בין חסיד למקובל, ירושלים תשל"ב, 107 עמ'

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

הגותו
ספריו

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ כך למשל בספרי רבי יעקב יוסף כ"ץ, ולדוגמה בספרו תולדות יעקב יוסף, פרשת צו, ד"ה ובזה.

קטגוריה:מחברי ספרי אמונות ודעות קטגוריה:ילידי 1720 קטגוריה:נפטרים ב-1781 קטגוריה:רבנים אוקראינים קטגוריה:רבנים גליציאנים קטגוריה:צדיקי החסידות