ויקיפדיה:ניווט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הממשק באתר ויקיפדיה

מבוא

מבנה דף כללי:

סרגל הצד:

תאימות:

מאחורי הקלעים של ויקיפדיה:

הרחבות ואפשרויות חדשות:

ויקיפדיה היא מאגר עצום של ידע. כדי להפוך ידע זה לשימושי ככל האפשר, מעמידה ויקיפדיה לרשות המשתמש בה שלל כלים לניווט בה, כך שיוכל למצוא את דרכו בקלות, ולאתר את המידע שהוא זקוק לו.

יש גישות שונות לעיון בוויקיפדיה וניתן לעשות שימוש בכולן-יש גישות פסיביות ומזדמנות כגון שימוש בתוכן המוצע על ידי ויקיפדיה בעמוד הראשי והפורטלים או גישה לערך אקראי. לצידן קיימות גישות אקטיביות יותר-הנפוצות הן מעבר מערך לערך בהתאם לנושא שלו (למשל איתור ערך על מנהיג באמצעות הערך על המדינה שאותה הנהיג), שימוש במנוע חיפוש, חיפוש ערך לפי תאריך רלוונטי או לפי נושא משותף (באמצעות קטגוריות או מונחונים).

לכלי הניווט ניתן להגיע דרך העמוד הראשי ומכל דף תוכן.

ממשק התצוגה ודפי התוכן

אתר ויקיפדיה והמיזמים המקבילים לו מתבססים על מערכת מדיה-ויקי. לאתרים קיימים ממשק אינטרנטי למחשב, ממשק למכשירים ניידים לצד אפליקציות ייעודיות לעיון ועריכה במיזמים באמצעות מכשירים ניידים.

האלמנטים המרכזיים בממשק למחשבים הם:

  • סרגל הצד-מרכז קישורים לדפים מרכזיים וכן קישורי עזר לדפים מסוימים.
  • כותרת הדף-מרכזת קישורים רלוונטיים לדפים אישיים של משתמשים (וכן רישום למשתמשים לא רשומים), תיבת חיפוש ולשוניות למעבר בין דף התוכן לדף השיחה שלו ופעילויות נוספות הקשורות לו (עריכה, העברה ועוד).

(הערה: אלמנטים שונים בממשק וכלים מסוימים זמינים רק למשתמשים רשומים)

יש מספר הבדלים בין תצוגת המחשב לממשק למכשירים ניידים. הממשק עדיין בפיתוח-מידע עדכני על כך ניתן למצוא בדף המתאים, המקושר בתחילת הפסקה. כמו כן לעיתים עשויים להיות קיימים הבדלים בתצוגת הדפים בדפדפנים שונים-עוד על כך ניתן לקרוא בדף ויקיפדיה:דפדפנים.

דפי תוכן, ובעיקר דפים ארוכים, מחולקים למקטעים באופן שמאפשר עיון נוח ואיתור מידע בנושא ספציפי בתוך הערך. הדפים כוללים אלמנטים שונים המשמשים למעבר בין ערכים ובעיקר קישורים פנימיים, תבניות ניווט וקטגוריות (פירוט עליהם מופיע בהמשך הדף). אמצעים אלו מאפשרים לאתר ערך אחד באמצעות ערך אחר.

דפי התוכן באתר הם בעיקר ערכים אנציקלופדיים אך קיימים סוגי דפים נוספים ובתוכם דפים המשמשים את קהילת העורכים לדיונים, דפים הזמינים לקוראים להתייעצות לגבי מידע שאינו מופיע בערכים, דפי עזרה ודפים נוספים.

חיפוש

ערך מורחב – עזרה:חיפוש בוויקיפדיה

הדרך הבסיסית ביותר לגישה לערך מסוים, כאשר המשתמש יודע היטב באיזה ערך הוא מעוניין, היא באמצעות תיבת החיפוש, המופיעה בצד שמאל של כל דף בוויקיפדיה.

1. בתיבת החיפוש יש לכתוב את מילות החיפוש המבוקשות. עצה: לחיצה על Alt+Shift+F מקפיצה את הסמן לתיבת החיפוש (לא עובד באופרה)

קריאת המדריך למתן שמות לערכים עשויה לסייע באיתור מהיר של ערכים. אנחנו נותנים שמות לערכים לפי הכללים שכתובים שם - כדי לחפש ערך מסוים, כדאי לדעת איך אנחנו קוראים לו. שני כללי יסוד:

  • שמות הערכים, כמו ויקיפדיה בכלל, נכתבים בכתיב מלא.
  • שמות הערכים נכתבים בדרך כלל בלשון יחיד. אם תחפשו, למשל, את הערך "סולנואידים", תגיעו לדף החיפוש. אם תחפשו, לעומת זאת, סולנואיד תגיעו ישירות לערך המתאים.
2. לחיצה על הכפתור החיפוש או על מקש ה-Enter תוביל מיד לערך המתאים, כאשר ערך זה קיים בוויקיפדיה.

כאשר הערך המבוקש אינו קיים בוויקיפדיה, ייפתח דף חיפוש, שיציע ערכים שבהם מוזכר הערך המבוקש (או חלק מהמילים המבוקשות). בדף יופיעו גם קישורים לכתיבת ערך חדש וקישור לדף לבקשת ערכים. אם הערך קיים, אבל כתיב מסוים של שמו לא מניב תוצאה, נשמח אם תצרו דף הפניה לערך הנכון.
כאשר רוצים שתוצאות החיפוש יציגו רק תוצאות התואמות את הטקסט המדויק שנכתב בתיבת החיפוש, יש להקיף טקסט זה במירכאות.

בדף תוצאות החיפוש של מושג, ניתנת אפשרות לחפש בוויקיפדיה באמצעות מנועי חיפוש חיצוניים, כגון יאהו! וגוגל. כדי להגביל את תוצאות החיפוש ניתן להשתמש ב"prefix:" במילת החיפוש. כך חיפוש של "ישראל prefix:ויקיפדיה:מזנון" מאפשר חיפוש שמוגבל למזנון ויקיפדיה בלבד.

השלמה אוטומטית

תכונת "ההשלמה האוטומטית" עבור הצירוף "וויקי"
תכונת "ההשלמה האוטומטית" עבור הצירוף "וויקי"
תיקון שגיאת כתיב קלה
תיקון שגיאת כתיב קלה

בוויקיפדיה קיימת מערכת "השלמה אוטומטית". כתיבת האותיות הראשונות של שם הערך והמתנה קצרה תוביל לפתיחת חלונית קטנה מתחת לשורת ה"חיפוש" בה יופיעו ערכים בעלי הקידומת שנכתבה. מערכת זו שימושית בהגברת הנגישות ומהירות הגישה לערך, וגם כאשר שם הערך המדויק איננו ידוע או כאשר מחפשים קבוצת ערכים בעלי קידומת מסוימת, כפי שנראה בתמונה מימין. ההשלמה מתגברת לעיתים על שגיאות כתיב קלות, כפי שמראה הדוגמה שמשמאל.

כתיב חלופי

שמות הערכים בוויקיפדיה כתובים בכתיב מלא, בצורת יחיד ולא ברבים ובשם המקובל ביותר לנושא הערך. עם זאת, כדי להקל על המחפש ניתן להגיע לערכים רבים גם דרך שמות חלופיים, הנובעים מכתיב שונה, או מקיומם של שמות אחדים לאותו נושא. כך, למשל, תורכיה מפנה לטורקיה, ארה"ב מפנה לארצות הברית ותאודור הרצל מפנה לבנימין זאב הרצל.

ראו הרחבה בדף ויקיפדיה:דף הפניה.

פירושונים

כאשר למילה אחת יש פירושים אחדים, המשתמשים אינם צריכים להתלבט איך יגיעו לפירוש המעניין אותם. חיפוש המילה או המושג יציג דף פירושונים, שהוא דף המכיל את כל הפירושים השונים של המושג, וממנו ניתן לעבור למושג הרלוונטי. אם למילה יש פירוש אחד דומיננטי על פני פירושים אחרים, חיפוש המילה יוביל לערך על פירושה הדומיננטי ובראשו תהיה הפניה לערכים אחרים עם אותו השם.

עיון לפי סדר אלפביתי של שם הערך

לא רבים נוהגים לעיין באנציקלופדיה מודפסת בצורה סדרתית מתחילתה ועד סופה. אף שזו הדרך הפשוטה ביותר, עקב גודלה של האנציקלופדיה היא שמורה רק לתולעת ספרים (במשמעות הפשוטה ובמשמעות המושאלת של מושג זה). אם בכל זאת חשקה נפשכם בקריאה סדרתית של ויקיפדיה, או שלא מצאתם ערך מסוים ועלה בדעתכם כי הערך מאוית באופן אחר מששיערתם, ניתן לעשות זאת באמצעות הקישור "דפים מיוחדים" שנמצא בסרגל הניווט שבצד ימין של כל דף, ובתוכו לבחור את הקישור "כל הדפים", שמוביל לדף כל הדפים, שמאפשר קריאה סדרתית של ויקיפדיה, מתחילתה או ממקום מסוים באמצעה.

כמו כן, ניתן לגשת לערך המתחיל באות מסוימת דרך הדף ויקיפדיה:אינדקס ואף ניתן לשלב בכל מקום שתחפוץ (בעיקר דף המשתמש שלך) את התבנית {{ניווט אלפביתי}} המאפשרת לעיין ברשימת ערכים החל מאות מסוימת, שתוצאתה היא השורה הבאה:

ניווט אלפביתי בוויקי: א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת


ערך אקראי

טכניקה נוספת שאותה שאלה ויקיפדיה מהאנציקלופדיה המודפסת היא קריאת ערך אקראי. בוויקיפדיה נעשה הדבר באמצעות לחיצה על הקישור "ערך אקראי" שנמצא בסרגל הניווט בצד ימין של כל דף.

קטגוריות

בכל אחד מהערכים בוויקיפדיה בפני עצמו יש תועלת רבה, ותועלת זו מתעצמת באמצעות הכללתו בקטגוריה, המאגדת בתוכה את כל יתר הערכים באותו תחום. ניתן להמשיל את הקטגוריה לכלי הלוקח פנינה ושוזר אותה למחרוזת פנינים.

בתחתיתו של כל ערך בוויקיפדיה מופיעה רשימת הקטגוריות שערך זה משתייך אליהן. לחיצה על הקישור לקטגוריה מעבירה לדף הקטגוריה, שבו פירוט כל הערכים המשתייכים לקטגוריה זו.

בעת חיפוש בוויקיפדיה ניתן להגיע לקטגוריה דרך הקישור אליה המופיע בתחתית כל ערך המשתייך לקטגוריה, ובפרט בתחתית הערך הראשי בקטגוריה זו. כמו כן ניתן לאתר קטגוריה באמצעות הרשימה האלפביתית של הקטגוריות.

דוגמה: כאשר הקוראים מחפשים חומר על אלברט איינשטיין, הם יכולים להיכנס לקטגוריית פיזיקה, משם לעבור לקטגוריה פיזיקאים, ומשם להיכנס לערך על אלברט איינשטיין.

דוגמה נוספת: אם הקוראים מחפשים עיר בירה מסוימת והם זוכרים שהיא מתחילה באותיות "בס" אבל לא זוכרים את כל המילה או המדינה שהעיר בירתה, ניתן לחפש את עיר הבירה באמצעות הקטגוריה המתאימה: קטגוריה:ערי בירה. אם הקוראים אינם יודעים מה הקטגוריה, ניתן לברר זאת בדף הראשי של הערך המרכזי המגדיר את הקטגוריה - בדוגמה זו - הערך עיר בירה. בדיקה בקטגוריה תראה שאין עיר שמתחילה ב"בס" אבל שתי ערים מתחילות באותיות "באס" (באסה טר ובאסטר) - וייתכן שכוונתו לערים אלה.

ראו פירוט נוסף ברשימת הקטגוריות.

תיבת ניווט

תיבת הניווט משמשת, בדומה לקטגוריה, לקשירת ערך מסוים לערכים אחרים בתחומו, והיא כוללת טבלה ובה רשימת ערכים המוקפת במסגרת ולה רקע שאינו לבן, המבליט אותה לעומת הדף. השימוש בתיבת ניווט במקום בקטגוריה נעשה כאשר מדובר בקבוצת ערכים סופית ומצומצמת, כגון עונות השנה, ובפרט כאשר מדובר בערך גדול, שמסיבות טכניות פוצל לערכי משנה אחדים, כגון רצח קנדי. בשני המקרים יש לתיבת הניווט יתרון על-פני הקטגוריה, בכך שהיא מציגה למשתמש את התמונה המלאה בגוף הערך, מבלי שיצטרך לעבור לדף הקטגוריה המתאים, וכן בכך שהיא מראה למשתמש את מקום הערך שהוא קורא בתוך סדרת הערכים העוסקת בנושא זה, לעומת קטגוריות שמסודרות בסדר אלפביתי גרידא.

לדוגמה, אדם שאינו זוכר את שם אחת ממלכות אנגליה או שם בית המלוכה לה הייתה שייכת. תיבות הניווט מאפשרות לו לברר זאת. די בכך שהמחפשים את המידע יודעים את שם המלך הנוכחי המלך צ'ארלס השלישי. בתחתית ערך זה מצויה תיבת ניווט המפנה אותם הן לערך מלכי אנגליה והן לכל אחד מערכי בתי המלוכה המאפשרים למצוא את שם המלכה.

רשימה מלאה של תבניות ניווט בוויקיפדיה ניתן למצוא בדף: קטגוריה:תבניות ניווט.

ראו הנחיות נוספות בוויקיפדיה:לולאת נושא.

פורטלים

פורטל הוא שער כניסה אטרקטיבי לנושא שבמסגרתו ישנם ערכים רבים בוויקיפדיה, ובכך הוא מהווה השלמה של רעיון הקטגוריות, המסווג את ערכי ויקיפדיה לפי נושאים (קטגוריות). לקטגוריה יש אופי טכני, וסדר הערכים בה הוא אלפביתי, בעוד שהפורטל מציג את הערכים העיקריים שבקטגוריה על-פי עניינים, תוך הדגשת הערכים החשובים. בתחילת דף הפורטל מופיעה הגדרה תמציתית של נושא הפורטל והפנייה למאמר המלא על הנושא, ואחר כך מופיעים מאמרים מומלצים בנושא, מאמרים חדשים בנושא, מאמרים שדורשים עבודה הנוגעים לנושא, מאמרים מבוקשים בנושא, קישורים חיצוניים הנוגעים לו ועוד.

כל נושא שיש לו פורטל נשען על שלוש רגליים: המאמר העוסק בנושא זה, הקטגוריה שבה מקוטלגים כל הערכים הקשורים בנושא זה, והפורטל המוקדש לנושא. במתמטיקה, למשל, נמצא את הערך מתמטיקה, קטגוריה:מתמטיקה ופורטל:מתמטיקה. כל אחד משלושה דפים אלה מפנה אל שני האחרים, כלומר נוצר משולש שכל קודקוד שלו מחובר אל שני האחרים, כפי שנאמר: "והחוט המשולש לא במהרה יינתק".

ראו הרחבה בפורטל הראשי.

מפתח הנושאים

מפתח הנושאים, המופיע בעמוד הראשי, מציג את תחומי הידע העיקריים בוויקיפדיה. גישה לאחד הנושאים תוביל לפורטל בנושא זה, וממנו אפשר להמשיך הלאה דרך הקישורים המופיעים בו, או באמצעות מעבר לקטגוריות שאליהן הוא מקושר.

מונחונים

מונחון כולל רשימה של מונחים בתחום מסוים. הרשימה מסודרת בסדר שיש בו היגיון פנימי, ולכל ערך שמופיע בה ניתנת הגדרה קצרה, כך שבמונחון ניתן ללמוד על רגל אחת את כל אוצר המילים בתחום מסוים.

ראו הרחבה בדף ויקיפדיה:מונחון.

רשימות

רשימה מונה בצורה שיטתית פריטי מידע בתחום מסוים, כגון רשימה של יסודות כימיים או רשימה של דמויות בסדרת טלוויזיה. הרשימה ממוינת לפי סדר אלפביתי, סדר כרונולוגי, קבוצות, סוגים או לפי קריטריון מתאים אחר. בדרך כלל כל פריט ברשימה מתואר באמצעות שורה בטבלה, בפסקה או בצורה מתאימה אחרת. אם לפריט ברשימה קיים ערך עצמאי יינתן קישור אליו. היתרון של רשימה על פני קטגוריה הוא סדר מיון שאינו לפי שם הערך וצירוף תיאור קצר של כל פריט. השוו, למשל, את הרשימה מדינות לפי אוכלוסייה, שטח וצפיפות עם הקטגוריה קטגוריה:מדינות העולם.

לאיתור הרשימה המתאימה היעזרו במפתח הרשימות. למשל, בעת חיפוש ערך על המהפכה האתיופית, ניתן לגשת לרשימת המהפכות ולמצוא קישור אליו שם. או למשל, אם ברצונכם לחפש ערך על השליט ה-15 של האימפריה העות'מאנית (שמו, אגב, מוסטפא הראשון), ניתן פשוט לגשת לרשימת שליטי האימפריה העות'מאנית.

רשימה היא טכניקה שקדמה לטכניקה של הקטגוריה, ולכן ניתן עדיין למצוא בוויקיפדיה לא מעט רשימות המסודרות בסדר אלפביתי וללא כל מידע נוסף מלבד שמות הערכים. רשימות מסוג זה יועברו בהדרגה לקטגוריות, משום שלקטגוריה יתרון מובהק על רשימה כזו.

לוח אירועים שנתי

לוח האירועים השנתי הוא רשימה מסוג מיוחד - רשימה של ערכים הקשורים בתאריך מסוים. איך ניתן לדעת אם הערך העוסק באסון התאומים נקרא "אסון התאומים", "ה-11 בספטמבר", או "פיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר" או אולי בכלל "אסון התאומים ופיגועי הטרור שהתרחשו ב-11 בספטמבר" (שם גרוע מאוד לערך, דרך אגב)? גשו לדף של ה-11 בספטמבר, שם מצוין האירוע החשוב הזה. יש בוויקיפדיה דף לכל יום בשנה.

מומלצים

רשימת הערכים שנבחרו כטובים ביותר על ידי כותבי ויקיפדיה מופיעה בפורטל:ערכים מומלצים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ניווט בוויקישיתוף