יוסף הורוביץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יוסף הורוביץ
Josef Horovitz
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 ביולי 1874
למבורק, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בפברואר 1931 (בגיל 56)
פרנקפורט, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי בלשנות
מקום מגורים גרמניה, הודו
מוסדות אוניברסיטת גתה בפרנקפורט עריכת הנתון בוויקינתונים
הערות יהודי
תרומות עיקריות
חקר השפות שמיות, חקר הקוראן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוסף הורוביץ (Josef Horovitz;‏ 26 ביולי 1874, תרל"ד, לַאוּאֶנְבורג, פומרניה, גרמניה5 בפברואר 1931, תרצ"א, פרנקפורט) היה פילולוג ומזרחן יהודי-גרמני נודע, חוקר האסלאם.

תולדות חייו ומחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הורוביץ נולד בעיר לַאוּאֶנְבורג בפומרניה שבגרמניה (כיום לֶמְבּוֹרְק (Lębork) בפולין), בנו של הרב מרקוס הורוביץ (1844–1910), למד באוניברסיטת ברלין אצל אדוארד זכאו (Sachau), ובשנת 1902 התמנה שם לדוֹצֵנְט.

בין השנים 19071915 שהה בהודו ולימד ערבית באוניברסיטה המוסלמית של עליגרה (Muhammedan Anglo-Oriental College,‏ MAO College). בתקופת שהותו שם עסק בין 1909 ל-1912 במיון אוסף האפיגרפיות ההינדו-מוסלמיות, ופרסם ספר שסיכם את מחקרו.

בשנת 1914 התמנה לפרופסור לבלשנות שמית בסמינר למזרחנות של אוניברסיטת פרנקפורט ועבד בו עם שובו לגרמניה ועד מותו. עם הקמת האוניברסיטה העברית בירושלים היה חבר בחבר נאמניה, ייסד בה את המכון למדעי המזרח והיה מנהלו הראשון.

מחקריו התמקדו בספרות ערבית היסטורית, והוא פרסם קונקורדנציה של שירה ערבית. עבודתו המרכזית הייתה ביאור הקוראן – מלאכה שלא השלים עד מותו. בין פרסומיו: ניתוח שפתו של הנביא מוחמד, ניתוח היחסים בין היהדות לאסלאם, ובשנת 1928 עבודת מחקר היסטורית על הודו מתקופת שושלת דלהי ועד השלטון הבריטי על המדינה ועלייתו של מהטמה גנדי.

נפטר בפרנקפורט בראשית שנת 1931, בגיל 56. נקבר בבית הקברות היהודי החדש ברח' אקנהיימר (Eckenheimer Landstraße) שבצפון העיר.[1]

ארכיונו מופקד במחלקת הארכיונים בספרייה הלאומית בירושלים.[2]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ולטר יוסף פישל, ביבליוגרפיה של חבורי יוסף הורוביץ ז"ל, ירושלים: חברה להוצאת ספרים על יד האוניברסיטה העברית, תרצ"א.
  • שלמה דב גויטיין, ולטר יוסף פישל, יוסף הורוביץ ז"ל (תרל"ד-תרצ"א), ירושלים: חברה להוצאת ספרים על יד האוניברסיטה העברית, תרצ"ב-1932.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוסף הורוביץ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Die Juden der Frankfurter Universität / Renate Heuer; Siegbert Wolf (Hrsg.). Unter Mitarb. von Holger Kiehnel (Frankfurt, 1997), p. 189. (בגרמנית)
  2. ^ ארכיון יוסף הורוביץ, בספרייה הלאומית
ערך זה הוא קצרמר בנושא בלשנות ובנושא גרמנים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.