ייסנגריניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןייסנגריניה
איור אפשרי של ייסנגריניה
איור אפשרי של ייסנגריניה
תקופה
תחילת המיוקן 20.43–15.97 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי כלב
משפחה: כלבי דוב
סוג: ייסנגריניה
מינים
  • Ysengrinia americanus
  • Ysengrinia depereti
  • Ysengrinia geraniana
  • Ysengrinia tolosana
שם מדעי
Ysengrinia
ליידי, 1853
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
איור של הגולגולת.

ייסנגריניה (שם מדעי: Ysengrinia) הוא סוג נכחד של טורף ממשפחת כלבי הדוב, אשר חי בתחילת המיוקן באירופה (שם התגלה בצרפת, ספרד וגרמניה), אמריקה הצפונית, בעיקר בנברסקה ואולי גם בדרום-מערב אפריקה בנמיביה. שרידים נוספים מיפן ומקזחסטן נחשבים לשייכים לסוגים קרובים.

הסוג הוגדר בשנת 1858 בידי החוקר האמריקאי ג'וזף ליידי. בסוג זה כלולים 4 מינים. שם הסוג נקרא על שם הדמות הספרותית של הזאב ייסנגרימוס (אנ') מהספר ריינארד השועל (אנ').

יונק זה הגיע עד לממדים של דוב חום במשקל של 200 קילוגרם והוא הזכיר מעט דוב. עם זאת הוא היה קל יותר ובעל רגליים ארוכות מותאמות לריצה לטווח קצר. ייתכן שהנקבות היו נמוכות מהזכרים ב-30 סנטימטרים בערך. הייתה לו גולגולת קצרה וחסונה בעלת ניבים בולטים ורחבים שהיו יכולים לנגוס בעוצמה רבה ומאחוריהם היו שיניים טוחנות בעלות בסיס חזק, בייחוד בלסת התחתונה שהיו חזקות עוד יותר מהטוחנות העליונות.

הסוג היה טורף-על חזק ומאיים שיכל לטרוף את מרבית החיות במישורים, אם הוא ארב להם ממחבוא. ייתכן שהוא היה אוכל נבלות שהשתמש בלסתותיו החזקות לפצח עצמות.

במראהו הוא דמה לפסאודוקיון מאירואסיה ואמריקה הצפונית והוא השתייך לקבוצת יונקים טורפי על במשך המיוקן שהפיצו את עצמם לאורך היבשות בהצלחה. הוא כנראה עבר במשך המיוקן דרך גשר ברינגיה לאמריקה הצפונית, שם התפתח המין Ysengrinia americanus. ייתכן שסוג זה התפתח לסוגים גדולים יותר כמו האמפיקיון.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ייסנגריניה בוויקישיתוף