לאורנטיוס מרומא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לאורנטיוס מרומא
Laurentius
לידה 31 בדצמבר 225
Osca, היספניה טארקוננסיס, האימפריה הרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 10 באוגוסט 258 (בגיל 32)
רומא, האימפריה הרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
חג 10 באוגוסט (נצרות קתולית) עריכת הנתון בוויקינתונים
פטרון של ספרנים, בורסקאים, טבחים, כורים, קומיקאים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לאורנטיוס (31 בדצמבר 22510 באוגוסט 258) היה אחד משבעה דיאקונים בתקופת רומא העתיקה, שפעלו תחת האפיפיור סיקסטוס השני ואשר הוצאו להורג על אמונתם הנוצרית ברדיפות הדתיות של קיסר האימפריה הרומית ולריאנוס נגד הנוצרים בשנת 258. הוא נחשב לקדוש נוצרי.

לאורנטיוס בציורו של אנג'ליקו (1447)

על פי המסורת הנוצרית כשהאפיפיור סיקסטוס השני נידון למוות על ידי הקיסר הרומי ולריאנוס, קרא סיקסטוס ללאורנטיוס וציווה עליו לחלק את אוצרות הכנסייה לעניים, לפני שאלה יפלו לידי הרומאים. לאורנטיוס אסף קהל רב של פשוטי העם החולים, הנכים והקבצנים ובמשך שלושה ימים חילק להם את הכסף והזהב וכל דבר בעל ערך. משהופיע המושל הרומי וראה את ההמון הנאסף, קרא אליו לאורנטיוס: "אלה הם אוצרותיה האמיתיים של הכנסייה הנוצרית". משנודע הדבר לקיסר ולריאנוס בערה בו חמתו והוא ציווה להוציא להורג את לאורנטיוס בשריפה על המוקד. בציור פרסקו של האמן הרנסאנסי פרה אנג'ליקו משנת 1447 הנמצא בקפלה ניקולינה בוותיקן, נראה הקדוש לאורנטיוס בפתח הכנסייה כשהוא מחלק את אוצרות הכנסייה לעניים. גלימתו האדומה המעוטרת שלהבות זהב מסמלת את מותו מות קדושים על המוקד. האטריביוט שלו הוא רשת מוטות ברזל שעליה הוא נצלה על פי המסורת.

מות הקדושים של המרטיר לאורנטיוס במוזיאון האזולז'וס הלאומי בליסבון

פירוש שמו בלטינית: Laurentius, הוא "הנושא זר ער אציל", אך גם, "זה אשר מוצאו מלאורנטיום", עיר רומית עתיקה שהייתה מצויה בקרבת רומא. על פי גרסה אחרת להגיוגרפיה שלו, מוצאו מאואסקה שבקטלוניה.

בעיבוד לשפות אירופיות, שמו הוא אחד השמות הפרטיים הנפוצים ומשמש אף כשם משפחה: Lawrence (לורנס) באנגלית, Lars (לארס) ו-Lasse (לאסה) בשפות נורדיות, לורנץ בגרמנית, לורנצו/רנצו באיטלקית, ועוד.

הוא נחשב לפטרון של הספרנים, הבורסקאים, והטבחים ויום חגו הוא ה-10 באוגוסט.[1]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לאורנטיוס מרומא בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]