מוג'וצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמוג'וצרטופס
גולגולת ואיור
תקופה
קרטיקון עליון, 76.5–75 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופים
משפחה: צרטופסיים
סוג: Mojoceratops
מין: מוג'וצרטופס
מינים

Mojoceratops perifania

שם מדעי
Mojoceratops
ניקולס לונגריץ', 2010
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גולגולת שבעבר יוחסה ל-Chasmosaurus kaiseni וכיום מאמינים שהיא של מוג'וצרטופס

מוג'וצרטופס (שם מדעי: Mojoceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שחי בתקופת הקרטיקון בגיל הקמפן כ-76-75 מיליון שנה לפני זמננו. פירוש השם הוא "פנים בעלי קרניים בעלי מקסם האהבה" (מוג'ו mojo - מקסם האהבה, צראט/קראט κερατ - קרן, אופס ωψ - פנים). הוא תואר וסווג מדעית ב-2010 על ידי ניקולס לונגריץ'.

מוג'וצרטופס חי בקרטיקון העליון בקמפן באמריקה הצפונית ושרידיו התגלו באלברטה שבקנדה. הוא היה דינוזאור צמחוני שהלך על ארבע. מעריכים שאורכו היה כ-7 מטר ומשקלו כשל קרנף בוגר.[1] למוג'וצרטופס הייתה עטרה ארוכה עם "חלונות" עטרה גדולים בדומה לכסמוזאורוס. קרני הגבה שלו היו בינוניות וקרן האף שלו צרה בצורת להב דק.

המוג'וצרטופס תואר על בסיס הגולגולת AMNH 5401 של המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, ששויכה למין הכסמוזאורוס Chasmosaurus kaiseni. הגולגולת המקורית לא הייתה שלמה ושוחזרה בחלקה על סמך ההנחה שהיא גולגולת של כסמוזאורוס. מחקר מחדש של גולגולת זו הטיל ספק בשייכות זו והציע ש-Chasmosaurus kaiseni הוא למעשה סוג חדש - מוג'וצרטופס. מכיוון שעצם ה-parietal של העטרה הייתה חסרה בגולגולת זו - קשה מאוד לזהות את המין בוודאות ולכן Chasmosaurus kaiseni הוא כיום טקסון מוטל בספק. מאז נמצאו עוד מספר גולגולות חלקיות באלברטה על ידי מוזיאון טירל המלכותי ואלה יוחסו למוג'וצרטופס. כמו כן הועלתה הסברה שאאוצרטופס הוא בעצם מוג'וצרטופס.

להלן מיקומו הפילוגנטי בקליידוגרמה מאת ד"ר סקוט סמפסון ב-2010:

Ceratopsidae

Centrosaurinae


Chasmosaurinae

Chasmosaurus




Mojoceratops




Agujaceratops





Utahceratops



Pentaceratops





Coahuilaceratops





Kosmoceratops



Vagaceratops





Anchiceratops




Arrhinoceratops




Ojoceratops



Eotriceratops




Torosaurus




Nedoceratops



Triceratops














קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוג'וצרטופס בוויקישיתוף
  • מוג'וצרטופס, באתר GBIF (באנגלית)
  • Nicholas R. Longrich (2010). "Mojoceratops perifania, A New Chasmosaurine Ceratopsid from the Late Campanian of Western Canada". Journal of Paleontology. 84 (4): 681–694. doi:10.1666/09-114.1.
  • Scott D. Sampson, Mark A. Loewen, Andrew A. Farke, Eric M. Roberts, Catherine A. Forster, Joshua A. Smith, and Alan L. Titus (2010). Stepanova, Anna (ed.). "New Horned Dinosaurs from Utah Provide Evidence for Intracontinental Dinosaur Endemism". PLoS ONE. 5 (9): e12292. doi:10.1371/journal.pone.0012292. PMC 2929175. PMID 20877459.{{cite journal}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]