סיירצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסיירצרטופס
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
סוג: סיירצרטופס
שם מדעי
Sierraceratops
Dalman & Lucas & לונגריך
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
השוואת גודל של סיירצרטופס למין של טירנוזאור ואלמוזאורוס.

סיירהצרטופס (שם מדעי: Sierraceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים שחי בקרטיקון עליון בדרום אמריקה הצפונית. הוא נתגלה עוד ב-1997, אז נמצאו מאובנים שכללו גולגולת חלקית וחלקים מהשלד, אך תואר והוגדר רק ב-2021, ובו מין יחיד Sierraceratops turneri. הוא נתגלה בתצורת הול לייק בניו מקסיקו. פירוש שמו המדעי: "פנים בעלי קרניים מסיירה".

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיירצרטופס היה דינוזאור בינוני. אורך הגולגולת היה פחות מ-2 מטר והאורך הכולל שלו (מחרטום ועד זנב) היה 4.5 מטרים (15 רגל). בהשוואה לכסמוזאורים אחרים היו לו קרני גבה עבות אך קצרות וכן בליטות לחיים ארוכות וחזקות. העטרה הייתה יחסית ארוכה עם חלונות גדולים בעצם, שהופרדו בידי עצם בצורת אליפסה.

סיווג ומיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיירצרטופס סווג במקור כסוג של טורוזאורוס, בהתבסס על ההנחה שמאובניו מתוארכים לשלהי המאסטריכט. מחקר מאוחר יותר מצא שהוא היה סוג נפרד מהטורוזאורוס, שלו הייתה עצם שטוחה שהפרידה בין החלונות, בעוד לשסיירצרטופס העצם הייתה בצורת אליפסה. יתרה מכן, תארוך רדיומטרי העלה שהמאובנים עתיקים בהרבה ולמעשה שייכים לסוף הקמפן ותחילת המאסטריכסט, הבדל של מספר מיליוני שנים.

ניתוח פילוגנטי שערכו דלמן ועמיתיו העלה שסיירצרטופס השתייך לתת-משפחת הכסמוזאורים והיה טקסון אח לבראבוצרטופס וקואווילצרטופס. הוא היה מין אנדמי לדרום ארצות הברית וצפון מקסיקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיירצרטופס בוויקישיתוף
  • Dalman, Sebastian G.; Lucas, Spencer G.; Jasinski, Steven E.; Longrich, Nicholas R. (2021-09-29). "Sierraceratops turneri, a new chasmosaurine ceratopsid from the Hall Lake Formation (Upper Cretaceous) of south-central New Mexico". Cretaceous Research (באנגלית): 105034. doi:10.1016/j.cretres.2021.105034. ISSN 0195-6671.