סטלזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסטלזאורוס
העטרה של סטלזאורוס
העטרה של סטלזאורוס
תקופה
קרטיקון עליון 75.2 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
אינפרא־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
סוג: סטלזאורוס
מין: Stellasaurus ancellae
שם מדעי
Stellasaurus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סטלזאורוס (שם מדעי: Stellasaurus) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים, שחי באמריקה הצפונית בקרטיקון עליון. בסוג ידוע מין יחיד Stellasaurus ancellae. פירוש שמו הוא "לטאת כוכב" בהתייחס לצורת ראשו, וכן כמחווה לשיר "Starman" מאת דייוויד בואי. הוא התגלה במונטנה (ארצות הברית) בתצורת טו מדיסן (Two Medicine Formation) בסלעים המתוארכים לגיל הקמפן. הוא שייך לתת-המשפחה צנטרוזאורים וככל הנראה לשבט Pachyrhinosaurini. הוא מהווה חוליה מקשרת בין שבט זה, המאוחר יותר, לשבט Centrosaurini הקדום יותר.

הוא נתגלה עוד ב-1992, אז הוצע לסווג אותו כסוג חדש, אך הוחלט לסווגו תחת הסוג הקיים רובאוזאורוס. הערכה מחדש שנעשתה ב-2020 מיצבה אותו מחדש כסוג נפרד. מחברי המאמר ראו אותו כחוליה המקשרת בין סטירקוזאורוס ורובאוזאורוס לאייניוזאורוס והשושלת שהביאה לפכיריינוזאורוס.

סטלזאורוס היה דינוזאור במשפחת הצרטופסיים וכמוהם היה בעל גולגולת גדולה עם עטרה וקרניים. כמו הסטירקוזאורוס והרובאוזאורוס הוא היה בעל קרן אף ארוכה והיא הייתה מעוקלת פנימה. קרני הגבה שלו היו מנוונות כמו אצל הסטירקוזאורוס. מהעטרה שלו בלטו שני זיזים ארוכים מכל צד, ואלה היו ישרים במיוחד. בעטרה היו "חלונות" בעצם.

איור ראש של סטלזאורוס

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סטלזאורוס בוויקישיתוף
  • Wilson, John P.; Ryan, Michael J.; Evans, David C. (2020). "A new, transitional centrosaurine ceratopsid from the Upper Cretaceous Two Medicine Formation of Montana and the evolution of the 'Styracosaurus-line' dinosaurs". Royal Society Open Publishing. 7 (4). doi:10.1098/rsos.200284.


ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.