מוחסן רזאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחסן רזאי
محسن رضایی
לידה 1 בספטמבר 1954 (בן 69)
Masjed Soleiman, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה חזית ההתנגדות של איראן האיסלאמית
www.rezaee.ir
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוחסן רזאי מירקאא'דפרסית: محسن رضایی میرقائد; נולד ב-9 בספטמבר 1954; תעתוק מדויק: מחסן רצ'אאי) הוא פוליטיקאי איראני, כלכלן ומפקד צבאי לשעבר, המכהן כיום כמזכיר המועצה האיראנית לאבטחת אינטרס המשטר. לפני כן היה מפקד משמרות המהפכה האיראניים במשך 16 שנה.

בבחירות לנשיאות בשנת 2009 התמודד כמועמד שמרן והגיע שלישי עם 1.7 אחוזי בחירה, כשלפניו מחמוד אחמדינז'אד והמועמד הרפורמיסטי מיר-חוסיין מוסאווי.

רזאי למד הנדסת מכונות באוניברסיטת איראן למדע וטכנולוגיה לפני שנת 1979, אך החליף את לימודיו לכלכלה באוניברסיטת טהראן לאחר מלחמת איראן–עיראק, שם למד עד שנת 2001 וקיבל תואר דוקטורט. הוא היה בין מקימי אוניברסיטת האימאם חוסיין, שם הוא מלמד כיום.

בנובמבר 2006 הוציא שופט ארגנטינאי צו מעצר נגד רזאי ועוד שישה בקשר לפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה, שאירע בשנת 1994. רזאי נמצא כיום ברשימת המבוקשים הרשמית של האינטרפול.

צו המעצר הבינלאומי לרזאי על ידי אינטרפול (המשטרה הבינלאומית) ב-7 בנובמבר 2007 ולבקשת השופט הארגנטינאי על פשעים שגרמו למוות, ונדליזם וונדליזם בקשר עם השתתפותו בפיצוץ מרכז הסיוע היהודי וכפי מפקד משמרות המהפכה בזמן הוצאת משמרות המהפכה האסלאמית. מוחסן רזאי עדיין מבוקש על ידי האינטרפול. ממשלת ארגנטינה גינתה את החלטת הנשיא למנות סגן נשיא כלכלי של רזאי, המבוקש על ידי האינטרפול כחשוד בהפצצת המרכז הקהילתי היהודי אמיה בבואנוס איירס ב-1994.

הוא התמודד גם בבחירות לנשיאות איראן שהתקיימו ב-14 ביוני 2013, והגיע למקום הרביעי עם כעשרה אחוזים מהקולות.

למוחסן רזאי חמישה ילדים: שני בנים ושלוש בנות. אחד הבנים, אחמד רזאי, היגר לארצות הברית, יצא נגד מדיניות השלטון האיראני והאשים את אביו ואחרים בתמיכה בפעולות טרור. הוא שב לאיראן בשנת 2008, אבל היגר לאיחוד האמירויות ב-2011. בנובמבר 2011 נמצאה גופתו במלון בדובאי.


ביום שני, 17 באוקטובר 2022, משרד החוץ הארגנטינאי קיבל את בקשת התובע המיוחד לאחר שאישר את נוכחותו של מוחסן רזאי בקטאר, ובאמצעות תיווך שגריר שלו בדוחא, פנה למשרד החוץ. חוץ קטאר. והעביר את בקשת ממשלת ארגנטינה-

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוחסן רזאי בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא איראנים ובנושא פוליטיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.