מורקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מורקי
קבוצה יורקשיר טרייר ומלטזי
תכונות
משקל 3.6 ק"ג
גובה כתפיים 15–28 ס"מ

מורקיאנגלית: Morkie) הוא סוג של כלב, אשר נוצר באמצעות עירוב בין כלב מגזע יורקשיר טרייר טהור לכלב מגזע מלטזי טהור, או בין שני כלבי מורקי. נהוג לשייך את הגזע לכלבים מסוג "כלבי מעצבים", כלומר הכלאה בין שני זני כלבים לכדי זן אחד. מקורו של כלב המורקי בארצות הברית של שנות ה-90, והוא פופולרי בעיקר בארצות הברית וקנדה בשני העשורים האחרונים. בשל היותו הכלאה בין שני גזעים, הוא אינו מוכר על ידי ארגון הכלבים האמריקאי.

מראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שכלבי מורקי הם הכלאה בין שני גזעי כלבים, הם יכולים להידמות יותר לצד היורקשיר טרייר שלהם, או לצד המלטזי שלהם. ההבדלים העיקרים בין שני זנים אלה הם באורך הפרווה ובאוזניים - ליורקשיר טרייר אוזניים קפוצות, בעוד לכלבי מלטזי אוזניים נפולות. כמו כן, לכלבי יורקשיר טרייר פרווה קצרה יותר, בעוד לכלבי מלטזי פרווה ארוכה וחלקה יותר. לכלבי מורקי מספר צבעים אפשריים: שחור, חום, או זהוב לבן - או שילוב של כמה מהצבעים הללו. גובהם הממוצע של כלבי מורקי נע בין 15–28 ס״מ, ומשקלם הממוצע מגיע ל-3.6 ק״ג סה״כ.

אופי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי מורקי זקוקים לתשומת לב רבה, ונוטים להיות קשורים מאוד לבעלים שלהם, ואף לפתח בהם תלות, ולכן לא מומלץ להשאירם לבד למשך זמן רב, על מנת שלא יפתחו חרדת נטישה. כלבי מורקי נוטים להיות פעלתנים, ואוהבים לשחק עם בעליהם בתוך הבית ומחוצה לו. הם זקוקים לפעילות גופנית יומית. על אף מידותיהם הקטנות, כלבי מורקי הם עירניים מאוד ויתריעו אם אדם זר מתקרב באמצעות נביחה. הם נוטים להיות בעלי אומץ רב יחסית לגודלם. כלבי מורקי אוהבים בני אדם, ובדרך כלל אינם נושכים. עם זאת, כלב מסוג מורקי שלא נחשף לחיות אחרות בגיל מוקדם עלול להתנהג כלפיהן בתוקפנות.

סכנות בריאותיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל גודלם הקטן של כלבי מורקי, הם מועדים לתאונות בהיותם גורים. יש לנהוג בהם בזהירות רבה בשלב זה, ולהרחיקם מכלבים גדולים מהם. בהמשך חייהם עשויים כלבי מורקי לסבול מהתעטשות הפוכה, כשל כליות, קטרקט, הידרוצפלוס, וגלאוקומה.

היפואלרגניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי מורקי הם כלבים מסוג היפואלרגני, בשל שני הגזעים המרכיבים אותם, אשר גם הם כאלה. משמעות הדבר היא כי כלבים אלה אינם יכולים לגרום לתגובות אלרגניות אצל אנשים הסובלים מאלרגיה. כלבים מסוג זה מכונים גם ״כלבי שיער״, בשל הידמות שיערם החיצוני לשיער אדם יותר מאשר לפרוות כלבים. יתרון נוסף של היותם היפואלרגניים הוא שכלבי מורקי אינם משירים שיער כלל.

אילוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי מורקי נחשבים קלים לאילוף, בשל היותם כלבים חכמים וסקרנים. לכלבי מורקי נטייה טבעית לנסות לרצות את בעליהם, ולכן אילופם יהיה בדרך כלל פשוט. חלק סבוך יותר באילוף כלבים מסוג זה יהיה הרגלתם למתן צרכים מחוץ לבית, בשל צד המלטזי שלהם, שנוטה להיות גזע המתקשה באילוף מסוג זה.

תחזוקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלבי מורקי דורשים תחזוקה תדירה, זאת בשל שיערם הארוך שצומח במהירות. יש לגזור את שיערם לפחות פעם אחת מדי חודש, והם זקוקים להברשה יסודית מדי בוקר וערב. כמו כן כלבי מורקי נוטים לפתח כתמי בכי מסביב לעיניהם, ויש לנקות את אזור העיניים שלהם באופן יומי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מורקי בוויקישיתוף