מוטי ברכאן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הסבה לתבנית IMDb#
מ הסרת תבנית:אין תמונה משדה תמונה בתבנית, בערך בו יש הצגה אוטומטית של "אין תמונה"#
שורה 1: שורה 1:
{{שחקן
{{שחקן
|שם=מוטי ברכאן
|שם=מוטי ברכאן
|תמונה={{אין תמונה|גבר|יישור=ללא}}
|תמונה=
|כיתוב=
|כיתוב=
|שם במה=
|שם במה=

גרסה מ־16:08, 17 בפברואר 2017

תבנית:שחקן מוטי ברכאן (נולד ב-15 במאי 1944) הוא שחקן, זמר, קריין, מדבב, במאי, פזמונאי, מלחין ומתרגם שהשתתף בעשרות הפקות בתיאטרון, ברדיו, בטלוויזיה ובקולנוע. ברכאן התפרסם בסוף שנות ה-60 כקריין, שחקן וזמר, הפונה לקהל מגוון, אך לאחר הופעתו בתוכנית הילדים טלפלא בשנות ה-70, פיתח קריירה בהפקות הפונות בעיקר לילדים.

ביוגרפיה

ברכאן נולד בירושלים. סבו מצד אמו, מרים, היה הרב משה סקרוטה, חתן הרב משה מרדכי אפשטיין. סבו היה רב בסלובודקה ונרצח בשואה.

לאחר שירותו הצבאי התקבל כקריין לקול ישראל. בקול ישראל הוא הגיש מצעדי פזמונים והשתתף בתסכיתים.

לאחר שנתיים עזב את הרדיו לטובת קריירת משחק בתיאטראות שונים כמו "תיאטרון החאן", בטלוויזיה ובקולנוע. הוא שיחק בהצגות שונות כמו "איי לייק מייק", "פרפרים הם חופשיים" ו-"כל אדם". בקולנוע הוא שיחק ב"האם תל אביב בוערת", "השמלה" ו"הדיבוק" ובסרט טלוויזיה גרמני על חיי בן-גוריון.. ברכאן נודע כזמר, תמלילן ומלחין, המחבר את השירים להפקות בהן הוא מופיע. במיוחד נודע שירו "הינך יפה רעייתי", שכתב וביצע לסרטו של אילן אלדד "הדיבוק" (1968) בו שיחק בתפקיד הראשי, תפקידו של חנן.

עם תום שנות ה-60, דעכה מעט קריירת המשחק של ברכאן משום שהוא בילה את מרבית זמנו בלימודי בימוי טלוויזיה וקולנוע ב'רויאל קולג' אוף ארט', בלונדון. אך הוא התפרסם מחדש באמצע שנות ה-70 כאשר שיחק לצידם של דודו אלהרר, אלי גורנשטיין, רחל הפלר ואושיק לוי בתוכנית הטלוויזיה "טלפלא" שזכתה לאהדת הצופים הצעירים.

כשחקן ומוזיקאי הפונה לילדים שיחק בנוסף לתוכנית "טלפלא" גם בתוכניות שוקי תוכי, מרציפר, בתסכיתי רדיו (תסכיתים וקרינות לסיפורים רבים בתוכנית לבת ולבן ולמי שמתעניין, כמו "פינוקיו", "עליסה בארץ הפלאות" ו-"על שפת הנחל"), בתיאטרון ובגני ילדים, והוציא מספר תקליטים ובהם סיפורים לילדים. כבמאי הוא ביים את הדיבוב לעברית של הסדרה היה היה - האדם ואת ההצגה "שכנים". כמדבב נשמע קולו במגוון של סדרות טלוויזיה לילדים, ביניהן הסדרה היה היה - האדם, סדרת האנימציה "פינוקיו" שם דיבב את דמותו של שמשון השועל, וכן בסדרה הדבורה מאיה שם דיבב את דמותו של פליפ החרגול. הוא דיבב גם את כל הדמויות בסדרות-הרכש "משלים בצורות" ו"העיפרון-הקסום" שנרכשו על ידי הטלוויזיה החינוכית.

ברכאן הלחין ושר שירים כמעט רק עבור הפקות שבהן השתתף כשחקן או כקריין (למשל שיר הפתיחה של טלפלא אותו ביצע עם יתר שחקני הסדרה). כמתרגם ברכאן תרגם מחדש חלק המספרים שהקריא כקריין ברדיו. חלק מתרגומיו ראו מאוחר יותר אור בדפוס, כגון תרגומו לספר "רובינזון קרוזו".

ברכאן מנהל את תחנת הרדיו "רדיו הר הצופים" של האוניברסיטה העברית בירושלים[1], בה הוא משמש גם כמרצה לחוג לעיתונות ותקשורת.

ברכאן הוא אב לשני בנים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים