מיקטלנטקוטלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דמות חרס המייצגת את מיקטקנטקוטלי. מוצגת כיום במוזיאון טמפלו מאיור במקסיקו סיטי.
תיאורו של מיקטלנטקוטלי כפי שהוא מופיע בקודקס בורג'ה
פיסלו של מיקטלנטקוטלי המוצג כיום במוזיאון הבריטי בלונדון.

מיקטלנטקוטלי (אצטקית; באלפבית פונטי: miktɬaːnˈtekʷtɬi - מילולית: "שליט מיקטלן") היה אל המוות או אל השאול (המיקטלן) במיתולוגיה האצטקית. מיקטלנטקוטלי שלט בשאול לצד רעייתו, האלה האצטקית מיקטקקיוואדל.

מיקטקנטקוטלי היה אחד האלים העיקריים במיתולוגיה האצטקית, ופולחנו כלל הקרבת קורבנות אדם וקניבליזם. מיקטקנטקוטלי נחשב לאחד מתשעת אלי הלילה האצטקים.

מיקטקנטקוטלי תואר בדמות שלד המכוסה דם (כאשר בראשו דמוי הגולגולת היו עיניים), או בדמות אדם העונד לצווארו גולגולת מרובת שיניים. מיקטקנטקוטלי חבש לראשו כובע עשוי [[נוצות|נוצות]] ינשוף, ולעיתים הוצג שלצווארו שרשרת העשויה עיניים, ולאוזניו עגילים עשויים עצמות אדם.

מיקטקנטקוטלי ורעייתו מיקטקטיוואדל התגוררו בבית חסר חלונות במיקטלן שבצפון, ושלטו על כל נשמות המתים. שני אלים אלה היוו ההפך לאלים אמטקוטלי ואומקיוואטל - נותני החיים. יחד עם זאת מיקטקנטקוטלי היה אחראי על יום הכלב (ה"איצקונטלי") בלוח השנה האצטקי ונתן נשמות לכל מי שנולד ביום זה.

לאחר הכיבוש הספרדי של מקסיקו וניצור האוכלוסייה, זוהה אל זה עם לוציפר.

תפקידו במיתולוגיה האצטקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי המיתולוגיה האצטקית, לאחר שקצלקואטל וטזקטליפוקה בראו את העולם הם הפקידו את מיקטלנטקוטלי ורעייתו על השאול. לאחר מכן האלים התאומים קצלקואטל וקסולוטל נשלחו לשאול על מנת לגנוב את העצמות של הדורות הקדומים. מהעצמות שנגנבו נבראו בני האדם.

פולחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

פולחנו של האל כלל הקרבת קורבן אדם. אותו אדם היה מחופש לדמות האל, והוקרב בשעות הלילה המאוחרות במקדש האל טללקסיקו (מילולית: "טבור העולם"). לאחר מכן גופת הקורבן וקורבנות אדם נוספים נאכלו על ידי הכהנים המשתתפים בטקס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]