מלך עכברוש (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מלך עכברוש
King Rat
כרזת הסרט מלך עכברוש
כרזת הסרט מלך עכברוש
כרזת הסרט מלך עכברוש
מבוסס על מלך עכברוש עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי בריאן פורבס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'יימס וולף
תסריט ספר:
ג'יימס קלאוול
תסריט:
בריאן פורבס
עריכה רוברט ק. ג'ונס
שחקנים ראשיים ג'ורג' סיגל
טום קורטני
ג'יימס פוקס
ג'ון מילס
מוזיקה ג'ון בארי עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ברנט ג'ופי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי קולומביה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 7 באוקטובר 1965
משך הקרנה 134 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 3,500,000‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מלך עכברושאנגלית: King Rat) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1965 המספר על חיים במחנה שבויים יפני במלחמת העולם השנייה.

זה עיבוד לקולנוע של הספר מלך עכברוש מאת ג'יימס קלאוול שיצא לאור ב-1962. הוא מספר על חיים במחנה השבויים צ'אנגי ליד סינגפור שם הוחזק קלאוול כשבוי.

בניגוד לסרטי מחנות שבויים בגרמניה כמו הבריחה הגדולה וסטלאג 17 בהם היו השבויים עסוקים בתכנון בריחות והמחנות נשמרו בקפדנות על ידי מגדלי שמירה וזרקורים, מחנה צ'אנגי היה מרוחק מכל מדינה נייטרלית שאפשר לברוח אליה ונשמר בדלילות כי השבויים עסקו בהישרדות ולא בתכנון בריחות.

בתנאים הקשים במחנה יש תמיד מי שיכול להסתדר יותר טוב. כאן זה קורפורל קינג ובסטלאג 17 זה סרג'נט ג' ג'י ספטון (ויליאם הולדן). שניהם אוכלים טוב, מתלבשים טוב, לשניהם יש "משרת" הממלא את פקודותיהם ולשניהם יש ארגז כלבו מלא בסיגריות, בקבוקי אלכוהול ומצרכים נוספים ובעת שחבריהם סובלים מרעב הם נוהגים לטגן בפניהם חביתה. כל זה מעורר את זעמם של השבויים.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחנה צ'אנגי בדרום מלאיה מוחזקים על יד היפנים 600 שבויים רובם בריטים ואוסטרלים ומיעוטם אמריקאים. כולם סובלים מרעב מתמשך, לבושים בבגדים מרופטים, מלוכלכים ומוזנחים פרט לקורפורל האמריקאי קינג (ג'ורג' סיגל). הוא מתחיל את הבוקר כשהוא יושב על כורסא בבגדים נקיים ומגוהצים והעוזר שלו מגלח אותו למשעי, עושה לו מניקור ומצחצח את נעליו.

מפקד המשטרה הצבאית במחנה לוטננט גריי (טום קורטני) מתעב את קינג גם בגלל היותו אמריקאי אבל בעיקר התנהגותו כמלך במחנה. הוא מזמן אותו ואומר לו שהוא עוקב אחריו בשבע עיניים ומחכה לרגע שימעד כדי להכניסו לכלא במחנה.

במחנה מנסה גריי להטיל משמעת חמורה. כאשר אחד השבויים האמורים על חלוקת המזון נחשף כרמאי, הוא נמצא למחרת חנוק בתוך בור האשפה. כאשר מגלה גריי כי שני קצינים זייפו את המשקלות הוא מבקש להענישם אבל המפקד הבכיר קולונל סמדלי-טיילור (ג'ון מילס) אומר לו שיפסיק מדרישותיו האלה היות שהמלחמה עומדת להסתיים והוא כמפקד בכיר מתחייב תמורת שתיקתו, לקידומו של גריי בצבא הקבע. גריי מסכים לכך בשתיקה.

קינג זקוק למתורגמן כדי לבצע עסקאות עם השומרים. הוא מוצא את החייל מארלו (ג'יימס פוקס), מפתה אותו בעזרת ביצה מטוגנת, סיגריה משובחת שהוא מדליק לו בעזרת מצית רונסון והבטחת אחוזים מכל עסקה.

אחד המיזמים שלו הוא רביית עכברים ומכירת בשרם במחיר גבוה לקצינים במחנה. הם מלקקים את האצבעות ומבקשים עוד כשאינם מודעים שזה בשר עכברים. קינג מקבל על כך את התואר "מלך עכברוש".

מארלו נפצע קשה בידו ומצב היה הולך ורע אך קינג זקוק לו לעסקת "יהלומים" גדולה. כאשר הם חוזרים מהעסקה עם הכסף הם מבחינים בגריי האורב להם. קינג מבקש ממרלו לברוח ולהחביא את הכסף באדמה. כאשר גריי נפגש בו ומבצע חיפוש הוא לא מוצא דבר.

כעת מופיע נמק בידו של מרלו. קינג קונה בכסף רב תרופות נגד הרעלה ומגייס את החובש שיזריק לו אותן. הוא יושב יומם ולילה ליד מארלו בתקווה שיחלים אבל לא ברור אם הוא עושה זאת מידידות אמיתית או בגלל שרק מארלו יודע היכן מוחבא הכסף. מארלו מחלים ומעריך את קינג כידיד אמיתי.

כשהיפנים מודיעים על כניעתם וסיום המלחמה כולם שמחים פרט לקינג. הוא יודע שמעמדו כמלך נגמר ומעתה יהיה כאחד האדם. שחרור המחנה מתבטא בתחילה בסמל אמריקאי בודד שמגיע למחנה ורואה שבויים מוזנחים הנרתעים ממנו ומסרבים לדבר. לפתע הוא רואה לתדהמתו את קינג כפי שהגיע מעולם אחר, לבוש יפה, במצב רוח טוב, שמקבל אותו יפה ומציע לו סיגריה.

כשמתחיל הפינוי מהמחנה מבקש גריי להיפרד מקינג אך זה ממהר לעלות על המשאית ולהסתלק מהמחנה בלי לאמר שלום. ה"ידידות" ביניהם הייתה רק של ניצול בגלל המצב וכשנגמרה המלחמה אין בה לדעת קינג, צורך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]