מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית
The Social Dilemma
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ג׳ף אורלובסקי
תסריט ג׳ף אורלובסקי
דייוויס קומבה
ויקי קרטיס
שחקנים ראשיים טריסטן האריס (עצמו/עצמה)
סקילר גיסונדו (עצמו/עצמה)
קארה הייוורד (עצמו/עצמה)
וינסנט קרטיזר (עצמו/עצמה)
ג'רון לנייר (עצמו/עצמה)
ג׳אסטין רוזנשטיין (עצמו/עצמה)
שושנה זובוף (עצמו/עצמה)
אזה רסקין (עצמו/עצמה)
קתי או'ניל (עצמו/עצמה) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 בספטמבר 2020
משך הקרנה 94 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה דוקו-דרמה
www.thesocialdilemma.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מסכי עשן: המלכודת הדיגיטליתאנגלית: The Social Dilemma, בתרגום מילולי לעברית: הדילמה החברתית) הוא סרט דוקו-דרמה משנת 2020 בבימויו של ג׳ף אורלובסקי, שנכתב על ידי אורלובסקי, דייוויס קומבה וויקי קרטיס. הסרט יצא באמצעות נטפליקס ב-9 בספטמבר 2020, והוא בוחן את עליית המדיה החברתית ואת הנזק שנגרם לחברה, תוך התמקדות בניצול המשתמשים שלה למטרות רווח כספי באמצעות מעקב קפיטליסטי וכריית מידע; כיצד העיצוב שלה נועד לטפח התמכרויות; השימוש שלה בפוליטיקה; השפעתה על בריאות הנפש (ובפרט: בריאות הנפש של מתבגרים ועליית שיעורי ההתאבדות של בני נוער); תפקידה בהפצת תיאוריות קונספירציה וסיוע לקבוצות כגון אגודת הארץ השטוחה ועליונות לבנה.

הסרט כולל ראיונות עם טריסטן האריס (אנ') (לשעבר מנהל אתיקה בעיצוב בחברת גוגל וממייסדי המרכז לטכנולוגיה אנושית (אנ')), אזה רסקין (אנ') (עמיתו של האריס וממייסדי המרכז לטכנולוגיה אנושית), ג׳אסטין רוזנשטיין (אנ') (ממייסדי Asana (אנ') ומיוצרי כפתור הלייק של פייסבוק), שושנה זובוף (פרופסור באוניברסיטת הרווארד), טים קנדאל (לשעבר נשיא פינטרסט), רשידה ריצ'רדסון (אנ') (מנהלת במכון AI Now (אנ')), רני דירסטה (מנהלת בחברת Yonder (אנ')), אנה למבק (מנהלת באוניברסיטת סטנפורד) וג'רון לנייר (מחלוצי המציאות המדומה). בין צילומי הראיונות משולבות סצנות דרמטיות בכיכובם של השחקנים סקיילר גיסונדו (אנ'), קארה הייוורד (אנ'), וינסנט קרטיזר ואחרים, המציגים סיפור התמכרות של נער מתבגר למדיה חברתית.

הסרט הוקרן בהקרנת בכורה בפסטיבל הסרטים סאנדנס 2020 ולאחר מכן הופץ על ידי נטפליקס ב-9 בספטמבר 2020.‏[1]

משתתפים (רשימה חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתפקיד עצמם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
סקיילר ג'יסונדו בן
קארה הייוורד קסנדרה
וינסנט קרטיזר בינה מלאכותית
סופיה האמונס איילה
קטלינה גאראיואה רבקה
ברברה גרינג אמא
כריס גראנדי אב-חורג

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר האינטרנט Rotten Tomatoes, לסרט יש דירוג של 93% המבוסס על 27 ביקורות, עם ציון ממוצע של 7.88 מתוך 10. על פי דעת הרוב, נכתב באתר כי הסרט "מציג ניתוח מפוכח של מציאות כריית מידע בהווה".[2] באתר Metacritic, הוענק לסרט ציון ממוצע משוקלל של 78 מתוך 100, בהתבסס על תשעה מבקרים, ציון המצביע על "ביקורות חיוביות בדרך כלל".[3]

מארק קנדי מ-ABC News התייחס אל הסרט, ואמר שהוא "מבט מאיר עיניים לאופן שבו הרשתות החברתיות נועדו ליצור התמכרות ולתפעל את ההתנהגות שלנו, כפי שמסופר על ידי כמה מהאנשים שפיקחו על המערכות במקומות כמו פייסבוק, גוגל וטוויטר"; עוד אמר שהסרט "[יגרום לך] לרצות מיד לזרוק את הטלפון החכם שלך לפח האשפה [...] ואז לזרוק את פח הזבל דרך החלון של בכירי פייסבוק".[4] דניס הארווי מוראייטי כתב כי הסרט מסביר היטב כיצד "מה שנמצא בסיכון הוא בבירור לא רק רווח, או אפילו ילדים בעלי כישורים חברתיים גרועים, אלא האמון האמפתי שקושר חברות, כמו גם היציבות של המוסדות הדמוקרטיים [שאנחנו] לומדים שיכולים להתערער בצורה יעילה מדי על ידי הזנה קבועה של ממים המעוותים [את ה]פרספקטיבה [שלנו]".[5] על פי דייוויד ארליך (IndieWire), הסרט הוא "הניתוח הבהיר, התמציתי והמפחיד ביותר של מדיה חברתית שנוצר אי פעם".[1] על פי סקירה של פייננשל טיימס, הסרט "מפרט בקפידה את רמות הדיכאון מרקיעות השחקים ילדים ובני נוער; אגודת הארץ השטוחה והעליונות הלבנה; רצח העם במיאנמר; מידע כוזב על מגפת הקורונה; [ו]הסכנות של אמת סובייקטיבית והתפרקות חברתית".[6] בניו יורק טיימס נכתב כי הסרט מציג "עריקים מצפוניים מחברות כמו פייסבוק, טוויטר ואינסטגרם [שמסבירים] כי הנזקים של פלטפורמות הרשתות החברתיות הם [תוצאה של] פיצ'ר (אנ'), ולא באג".[7] בסקירה שפורסמה בלוס אנג'לס טיימס מאת קווין קראסט נכתב כי "בעוד שרוב האנשים מודעים לכך שהם יעד של כריית מידע בזמן שהם נמצאים באתרים אלה, מעטים מבינים עד כמה עמוקה היא החדירה [...] אם אתה חושב שהתמורה היא רק קבלת פרסומות ממוקדות לנעלי הספורט האהובות עליך, אתה צפוי להפתעה גדולה".[8]

במסה בכתב העת האקדמי "גילוי דעת", החוקרות שלומית ליר ושולמית אלמוג מותחות ביקורת על האופן בו הסרט משתמש באלמנטים דרמטיים השאובים מסוגת מדע בדיוני כדי להפחיד את הקהל. לטענתן, הסרט אינו מייצר דיון של ממש אלא מייצר קריאה להכחדת החיבור לטכנולוגיה, תוך התעלמות מהיבטים אידאולוגיים וחוסר מודעות לאופן שבו נטפליקס עצמה אחראית לכשלים שנגדם היא יוצאת.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Ehrlich, DAvid (29 בינואר 2020). "'The Social Dilemma' Review: A Horrifyingly Good Doc About How Social Media Will Kill Us All". IndieWire. נבדק ב-12 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "The Social Dilemma (2020)". Rotten Tomatoes. נבדק ב-12 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "The Social Dilemma Reviews". Metacritic. נבדק ב-14 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Kennedy, Mark (8 בספטמבר 2020). "Review: Put down that phone, urges doc 'The Social Dilemma'". ABC News. נבדק ב-9 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Harvey, Dennis (31 בינואר 2020). "'The Social Dilemma': Film Review". Variety. נבדק ב-9 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Danny Leigh (9 בספטמבר 2020). "The Social Dilemma — this is how the world ends". www.ft.com. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ Girish, Devika (9 בספטמבר 2020). "'The Social Dilemma' Review: Unplug and Run". The New York Times. נבדק ב-9 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Crust, Kevin (9 בספטמבר 2020). "Review: A call to digital arms, 'The Social Dilemma' demands change". Los Angeles Times. נבדק ב-9 בספטמבר 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ ראו הדילמה החברתית של נטפליקס: מבע בדיוני של אסון? , גילוי דעת, 2021