מפלצות שפגשנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מפלצות שפגשנו
Monsters We Met
סוגה סדרת-טבע
יוצרים BBC
ארץ מקור בריטניה
מספר עונות 1
מספר פרקים 3
הפקה
אורך פרק 50 דקות
שידור
רשת שידור Animal Planet עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 2004–2003 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלצות שפגשנואנגלית: Monsters We Met) היא סדרת-טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC שמאוחר יותר שודרה בערוץ אנימל פלנט (תחת הכותרת ארץ המפלצות האבודות) וגם כוללת כמה צילומים מהסדרות "ללכת עם חיות", "ללכת עם אנשי מערות" ו"העולם החדש הפראי", שגם הן הופקו על ידי ה-BBC. הקריין בגרסה הבריטית הוא איאן הולם. הסדרה משתמשת באנימציה ממוחשבת כדי ליצור מחדש את חייהן של החיות הענקיות שחיו בעידן הקרח האחרון, ומסבירה כיצד נתקלו בהן בני אדם קדומים. היא גם מציגה את בני האדם כסיבה העיקרית להכחדתן העיקרית של החיות הענקיות.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הגבול הנצחי: הפרק הראשון מתרחש באמריקה הצפונית לפני 14,000 שנה, הוא עוקב אחר קבוצת בני האדם הראשונים, שיהפכו בהמשך לבני תרבות קלוביס, שנדדו מאסיה לאמריקה הצפונית דרך הגשר היבשתי מצר ברינג. הסיפור מתחיל עם החיות שחיו בעידן הקרח. הוא גם מראה איך בני האדם הפכו לטורפי העל והתחילו לצוד ממותות ביבשת עם חניתות קטלניות. הם גם היו צריכים להתחרות עם הטורפים המקומיים כמו הדוב קצר-הפנים והטיגריס השנחרבי. חיות אחרות שהם נתקלו בהן היו עצלן הקרקע הפרמילודון, הגמל הענק קמלופס, המסטודון, ביזון הערבה וסוס הבר. לבסוף גרמו האנשים להכחדתה של מרבית המגפאונה לאחר שהשמידו את מקור המזון שלהם, וגרמו להכחדת המינים הגדולה ביותר מאז מותם של הדינוזאורים. מאוחר יותר, לאחר שהכחידו את החיות הגדולות, הם התחילו להיות שלווים עם הטבע ולאחר מכן לא היו עוד הכחדות באמריקה במשך 12,000 השנים הבאות. רק כשהגיעו חלוצים מאירופה (כמו כריסטופר קולומבוס והכובשים הספרדיים) לאמריקה, ושינו את פני הדברים לנצח. במהלך המאה ה-19, שחטו החלוצים הלבנים 60 מיליון ביזונים, ובתוך 70 שנה, נותרו 500 ביזונים בלבד, מה שפגע במקור אספקתם של האינדיאנים.
  2. השריפה: הפרק השני מתרחש באוסטרליה לפני 65,000 שנה ועוסק על סיפורים של אבותיהם של הילידים האוסטרליים, אבוריג'ינים אשר היגרו אליה מאסיה והחלו להכחיד את המינים המקומיים כמו הדיפרוטודון הענקי, עופות ענקיים כמו גניאורניס ולטאת המגלניה הגדולה אשר צדה את האנשים הקדומים אך נכחדה במאבק איתם. האדם הקדום גם גרם לשרפות יער רחבות שהשמידו מינים רבים והפכו את היובש באוסטרליה לקשה גם למינים החיים עד היום.
  3. קץ גן העדן: הפרק השלישי והאחרון מתרחש בניו זילנד בשנת 1280 ומדבר על ההכחדה הגדולה שחלה למרבית היצורים בהם ובעיקר למואה הענק והטורף העיקרי שלו - עיט האסטי, הגדול שבכל מיני העיטים אי-פעם שיכל לקטול אנשים בקלות. בסוף הפרק מוסבר על ההשלכות שנגרמו לסביבה מהכחדת המואה ושאר העופות, כמו גם הפצת חולדות באי, עד להתיישבות הראשונית בניו זילנד. בנוסך נראה הנזק שגרם האדם מאז שעלה לגדולה והפסיק לחשוש מטורפים טבעיים. הדוגמה הבולטת לכך היא באי הפסחא הנראה בסוף הפרק, בו אנשים יצרו פסלי ענק אך צדו איש את השני והידרדרו לקניבליזם. הקריין מסיים: "האדם בתחילה נלחם במפלצות אך אולי הפך בעצמו למפלצת"?

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]