מרדכי מילגרום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרדכי מילגרום
לידה 1946 (בן 78 בערך)
יאשי, ממלכת רומניה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פיזיקה
מקום מגורים רומניה, ישראל
מקום לימודים
מוסדות מכון ויצמן למדע עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
דינמיקה ניוטונית מתוקנת (דינ"ם; MOND)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרדכי מילגרום (נולד ב-1946) הוא אסטרופיזיקאי, פרופסור לפיזיקה תאורטית במכון ויצמן למדע ברחובות. הוא הגה את דינמיקה ניוטונית מתוקנת (בקיצור: דינ"ם; או באנגלית: MOND), החלופה המצליחה והעמידה ביותר להשערת החומר האפל. תחומי עיסוקיו המדעיים האחרים משתייכים לקוסמולוגיה ולאסטרופיזיקה באנרגיות גבוהות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילגרום נולד ביאשי, רומניה. הוא קיבל את התואר הראשון מהאוניברסיטה העברית בשנת 1966. בהמשך למד במכון ויצמן למדע והשלים דוקטורט בשנת 1972.

בשנת 1981, בעת ששהה בשנת שבתון במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון, הגה את הרעיון של דינמיקה ניוטונית מתוקנת שמהווה פתרון חלופי לבעיה שאותה נועד לפתור רעיון החומר האפל. בריאיון הסביר את גישתו: "העיקרון שהנחה את התאוריה פשוט. אם הצורך בחומר אפל מתעורר מפני שאין מספיק כבידה, אפשר למצוא תאוריה אחרת שנותנת יותר כבידה עם אותה כמות של חומר רגיל".[1]

נשוי ואב לשלוש בנות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרדכי מילגרום בוויקישיתוף
  • Chae, Kyu-Hyun; Lelli, Federico; Desmond, Harry; McGaugh, Stacy S.; Li, Pengfei; Schombert, James M. (20 נוב' 2020). "Testing the Strong Equivalence Principle: Detection of the External Field Effect in Rotationally Supported Galaxies". The Astrophysical Journal. American Astronomical Society. 904 (1): 51. doi:10.3847/1538-4357/abbb96. ISSN 1538-4357. {{cite journal}}: (עזרה)
  • Kyu-Hyun Chae, Breakdown of the Newton–Einstein Standard Gravity at Low Acceleration in Internal Dynamics of Wide Binary Stars, The Astrophysical Journal, 952:128 (33pp), 2023 August 1
    מחקר בינלאומי נוסף שבחן תנועתם של 150 צברי כוכבים ומציע עדות לתיאוריה של מילגרום.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישראלים ובנושא פיזיקאים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.