מרחב מחיה (סיפור)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרחב מחיה
Living Space
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
נושא יקום מקביל עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה מאי 1956 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Science Fiction, גיליון מאי 1956
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרחב מחיה (באנגלית: Living Space) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון מאי 1956 של Science Fiction. הסיפור תורגם לעברית בשנת 1976 בספר גדול ורחב הוא העולם, ושוב בשנת 2009 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 1.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלארנס רימברו הוא הבעלים של כדור הארץ כולו, אך זהו אינו הישג גדול. בעוד כאלף שנה בעתיד, כל אחד יכול לחיות בעולם משלו. ישנו מספר אין סופי של כדור הארץ, כאשר כל אחד מהם מתקיים ביקום מקביל משלו. כדי לפתור את בעיית פיצוץ האוכלוסין בכדור הארץ, אנשים עוברים לגור ביקומים מקבילים בהם כדור הארץ שומם מחיים, שם הם חיים בבתי ענק המכוסים בשדות כוח מגנים. קלארנס נהנה מעצמאות מוחלטת למשפחתו, וממרחב מחיה של כוכב לכת שלם. כמו כן מאחר שיש אין סוף יקומים מקבילים, תמיד יהיה מקום לעוד ועוד בני אדם.

קלראנס מגלה שיש לו בעיה. רעשים ותזוזות מפרים את השקט במרחב המחיה שלו, והוא מתלונן על כך לרשויות. התלונה מגיעה אל עובדי רשות השיכון ביל צ'ינג ואלק מישנוף, שאינו בוטח ביוזמת היקומים המקבילים. שניהם מסכימים ללכת לבקר את כדור הארץ של קלראנס ולבדוק את הקולות המסתוריים. בעזרת סייסמוגרף מצליחים השניים לקבוע כי מקור הרעש הוא בפעילות על פני השטח, ולא ברעידות אדמה. אולם כדי למצוא את המיקום המדויק של מקור הרעש מישהו צריך לעזוב את שדה הכח ולהציב סייסמוגרף שני.

מישנוף יוצא בחליפת מגן מחוץ לשדה הכוח, אך לפני שהוא מספיק להפעיל את הסייסמוגרף מגלה מישנוף כי מישהו בונה מבנה על כוכב הלכת מחוץ לשדה הכוח, דבר שאמור להיות בגדר הבלתי אפשרי. בזמן שמישנוף מתקרב לאתר הבנייה הוא פוגש באדם המדבר בשפה הגרמנית - שפה מתה בעולם המדבר כולו בשפה גלובלית.

לאחר שיחה מבלבלת מבין מישנוף כי האיש איתו הוא מדבר מגיע מיקום מקביל בו גרמניה הנאצית ניצחה במלחמת העולם השנייה וכבשה את כל העולם כולו. מישנוף וצ'ינג שבים לכדור הארץ המקורי, שם הם מסבירים לבוס שלהם, שחייב להיות מספר אינסופי של יקומים מקבילים בהם בני אנוש משתמשים ביקומים מקבילים, כדי להרחיב את מרחב המחיה שלהם, ושמתחייב מכך שמדי פעם הם ישתמשו ביקום מקביל אותו ניצלו כבר בני היקום שלהם. לכן יש כנראה עולמות רבים עם דיירים מיקומים שונים, אך ברוב המקרים, ההתיישבויות היו מרוחקות זו מזו כך שהם לא השפיעו אחת על השנייה - עד עכשיו. ברג מבין שעל אנשי היקום שלו לנהל משא ומתן עם בני היקומים המקבילים כדי לקבוע הסכמי התפשטות ברחבי היקומים ולמנוע מלחמות.

לאחר שצ'ינג עוזב, מישנוף מספר לברג כי הוא מודאג לגבי ההסתברות שיהיה יקום מקביל בו התפתחו חיים חייזריים, וכי הם ימצאו התיישבות אנושית ביקום שלהם ודרכו ימצאו את כדור הארץ המקורי ויפלשו אליו. הסיכויים אמנם נמוכים, אך גדלים עם כל התיישבות שמקימים. ברגע זה ממהר צ'ינג בחזרה אל החדר עם תלונה של לקוח אחר - לקוח המודאג בגלל יצורים בצבע ארגמן עם עורקים גדולים אדומים, שלוש עיניים ורצועות מוזרות במקום שערות אשר מציצים לתוך אזור המחיה שלו.