מרסל ת'רו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרסל ת'רו
לידה 13 ביוני 1968 (בן 55)
קמפלה, אוגנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ייל, קלייר קולג', בית הספר וסטמינסטר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס סומרסט מוהם עריכת הנתון בוויקינתונים
www.marceltheroux.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרסל ריימונד ת'רואנגלית: Marcel Raymond Theroux, נולד ב-13 ביוני 1968) הוא סופר ושדרן טלוויזיה בריטי-אמריקאי. הוא כתב את "A Stranger in The Earth" ואת "The Confessions of Mycroft Holmes: A Paper Chase", שזיכה אותו בפרס סומרסט מוהם לשנת 2002. הרומן השלישי שלו, "A Blow to the Heart", יצא לאור בהוצאת פאבר בשנת 2006. הרביעי, "Far North", יצא לאור ביוני 2009. החמישי, "Strange Bodies", יצא לאור במאי 2013. הוא גם עובד בחדשות טלוויזיה בניו יורק ובבוסטון.

מרסל הוא בנו הבכור של סופר המסעות והרומנים האמריקאי פול ת'רו ואשתו לשעבר, אן קאסל. אחיו הצעיר, לואי ת'רו הוא עיתונאי, יוצר סרטי תעודה ומגיש בטלוויזיה. השחקן והבמאי ג'סטין ת'רו הוא בן-דודו.

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרסל ת'רו נולד ב-1968 בקמפלה, אוגנדה, שם לימד אביו האמריקאי, פול ת'רו, באוניברסיטת מאקררה. אמו היא אן קאסל, ילידת אנגליה. את השנתיים הבאות עשתה המשפחה בסינגפור, שם היה אביו מרצה באוניברסיטה לאומית של סינגפור. אחרי שעקרו לאנגליה, גדל ת'רו בוונדסוורת', לונדון. הוא למד בפנימייה בבית ספר וסטמינסטר, שם התיידד עם ניק קלג.[1] בהמשך למד ספרות אנגלית בקלייר קולג', קיימברידג'. הוא זכה במלגה ללימודי יחסים בינלאומיים עם התמחות בלימודי המשטר הסובייטי ומזרח אירופה באוניברסיטת ייל.

ת'רו נשוי וחי בלונדון. שם משפחתו הצרפתי נפוץ במדינות דוברות צרפתית. מוצא אביו, שנולד וגדל בארצות הברית, הוא צרפתי- קנדי למחצה ןאיטלקי למחצה.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנים 2000 עד 2002, הציג ת'רו סדרה של סרטי תעודה ל"Unreported World".

בשנת 2004 הגיש את "סוף העולם כפי שאנו מכירים אותו", חלק מסדרת הטלוויזיה "המלחמה על כדור הארץ" העוסקת בשינויי האקלים. הוא נבחר כמגיש, משום שבמקור לא ידע דבר על הנושא. הוא האמין תחילה, שכל העוסקים בסביבתנות מתנגדים לקדמה טכנולוגית. אבל במהלך התחקיר שערך, השתכנע שהעולם ניצב לפני בעיה גלובלית בקנה מידה חמור כל כך, שהגדלת השימוש באנרגיה גרעינית הוא כנראה הפתרון הטוב ביותר (בבחינת בחירה בפחותה ברעות). למסקנה זו הגיע בחלקו בתגובה לראיונות שערך עם כמה מומחים, כגון גרהרד ברץ מחברת הביטוח "מינכן רה", שאמר, שבמהלך 20 השנים האחרונות, התשלומים על אסונות טבע עלו ב-500 אחוזים. הוא שוחח גם עם יו"ר חברת "של" ההולנדית רון אוקסבורך. איש יחסי ציבור הפסיק את שיחתם. נראה שדעותיו השליליות של אוקסבורך על התוצאות העכשוויות של צריכת דלק נחשבו למזיקות לדימוי התאגיד.

במרץ 2006 הגיש ת'רו את "מותה של אומה" כחלק מסדרת "The State of Russia". בתוכנית סקר את הבעיות הפוסט-סובייטיות (1991-1985), בהן התמעטות האוכלוסייה, הגידול במגפת האיידס, ורדיפת הטורקים המסחטאינים. בראיונות בתוכנית, דיבר ברוסית פשוטה. ב-28 בספטמבר 2008 הגיש את "אוליגארט: הפיצוץ הגדול באמנות הרוסית", שחקר את תפקידם של עשירי רוסיה בקיום ההיסטוריה האמנותית של רוסיה על ידי קנייה טהצגה של אמנות מקומית.

במרץ 2009, פרסמה הוצאת "פאבר את פאבר" את הרומן של ת'רו "הרחק בצפון", אפוס עתידני המתרחש בטייגה של סיביר.

ב-16 במרץ 2009 הגיש ת'רו את |"החיפוש אחר ואבי-סאבי" בערוץ BBC ארבע, כחלק מעונת התוכניות "יפן הנסתרת" של הערוץ. ת'רו תייר ביפן לחקור את הטעמים האסתטיים של יפן ותושביה ולדווח עליהם.

ב-2012 הגיש ת'רו תוכנית תעודה לסדרת "Unreported World" ‏ 23, בנושא ילדי רחוב באוקראינה.

הרומן שלו "Strange Bodies" זכה בפרס לזכר ג'ון ו. קמבל לשנת 2014.

ב-2017 הגיש ת'רו סרט תעודה ל"Unreported World", שחקר את התוצאות החברתיות והכלכליות של התגברות האורתודוקסיה והלאומנות הרוסית בשלטון ולדימיר פוטין.

בשנת 2020 הגיש ת'רו סרט תעודה ל"Unreported World", שחקר את האובססיה של גברים יפנים רווקים בגיל העמידה ל"אלילי נוער" והשאלה, אם מדובר בנטייה מוזרה בתרבות היפנית או במשהו אפל יותר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Theroux, Marcel (2002). The Confessions of Mycroft Holmes. Harvest Books. ISBN 978-0156007436.
  • Theroux, Marcel (2009). Far North: A Novel. Picador. ISBN 978-0312429720.
  • Theroux, Marcel (2013). Strange Bodies: A Novel. Farrar, Straus and Giroux. ISBN 978-0571297894.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרסל ת'רו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]