משתמש:Ayeletzor1/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ayeletzor1.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ayeletzor1.

דור ה-Z (באנגלית: Generation Z; Generation M וכן כ-iGeneration) הוא כינוי לאנשים שנולדו בין השנים 1995-2010 ומכונים גם דור ה-K על שם קטניס אוורדין, גיבורת טרילוגיית הספרים והסרטים "משחקי הרעב" שכמוה, מרגישים שהעולם נמצא במאבק תמידי, לא שוויוני וקשה[1].

דור ה-Z מונה כ-25.9% מאוכלוסיית ארצות הברית ועד 2020 יהפכו להיות שליש מהאוכלוסייה הכללית[2] וצפויים להיות הדור המגוון המגוון ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, עם קצב גידול מהיר של משפחות מעורבות (רב גזעיות) וקבלת הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים לחברה כפי שלא היה בעבר[3].

בני דור ה-Z הם בדרך כלל בניהם של בני דור ה-X. הוריהם עשויים לכלול גם את הצעירים מבני דור הבייבי בומר וגם את הוותיקים מבני דור ה-Y[4]

מאפייני כללים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דור המאופיין כגלובלי, שואף לצדק חברתי (92% סבורים שלעזור לאחרים בצרה זה דבר חשוב)[1], ויזואלי וטכנולוגי - לומדים יותר ע"י התבוננות ופרקטיקה חוויתית יותר קודמיהם. בנוסף, נוטים להסתמך על מנועי חיפוש יותר מאשר על ספרי לימוד או מחקרים[3].

דור דיגיטלי שמעולם לא חווה את החיים לפני עידן האינטרנט והראשון שבו הטכנולוגיה היתה נגישה כל כך בגיל צעיר כל כך[5]. עם ההתקדמות הטכנולוגית ומולטימדיה, בני דור ה-Z התרגלו להתקשר אחד עם השני ולתקשר עם העולם המחובר בכל עת[5].

בני הדור נתפסים כבודדים יותר ונואשים לקשר וירטואלי או פיזי. למרות (או אולי בגלל) כל הזמן שהם מבלים מול מסכים. כשהם נשאלים אילו פעילויות הם הכי אוהבים, בני נוער מציינים דווקא פעילות פיזית שנעשית במשותף, כמו הופעות, טיולים או בילוי בפארק שעשועים[1].

דור שגדל בתקופה של איום קיומי גובר - גם אם הוא לא קיים בפועל, כך הוא נתפש. 74% אמרו שהם מודאגים מטרור, אך זהו דור שלא מכיר מציאות אחרת - רובם נולדו אחרי אסון התאומים. אף שרובם הגדול לא יחוו מתקפות טרור, רובם כבר עשו זאת באופן וירטואלי - עריפות ראשים, הפצצות ורציחות אלימות זורמים למכשירי הסמארטפון שלהם כל הזמן[1]. בשל העובדה שגדלו בזמן מלחמה הם יכולים לתפוס העולם כ"לא בטוח", אך באותו זמן, הם בעלי מודעות גלובלית גדולה יותר ומעריכים את האחריות שלהם ומגלים סובלנות כלפי אחרים[5].

בני הדור לחוצים מהממסד ורואים בו מקור לחרדה. רק 6% בוטחים בתאגידים גדולים שיעשו את הדבר הנכון, בניגוד ל-60% מהמבוגרים. המגמה ממשיכה בהתייחסותם לממסד הפוליטי-ממשלתי - 10% בלבד אמרו שהם בוטחים בממשלה שתעשה את הדבר הנכון[1].

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדור מתאפיין כרואה את המציאות מבעד משקפי מסך קטן (נייד) והרבה אפליקציות בו זמנית[6]. דור ה-Z מחובר לרשת כדרך חיים, נמצאים פעילים, און-ליין כמעט כל שעות הערות, מתמודדים עם תקשורת בפלטפורמה פתוחה ושיתוף מידע. שיתוף המידע ואינטראקציה שמבוססת על מתן וקבלת פידבק מיידי (LIKE) מאפשרים תהליך למידה מואץ, רכישת ידע וצבירת ניסיון וכל זה בחינם[7][6].

הם משחקים משחק מחשב, צופים בטלוויזיה, משוחחים ברשתות החברתיות ועושים שיעורי בית במקביל. דור המתקשר עם הטכנולוגיה ויכול להסתגל במהירות לנוף המדיה המשתנה. שיתוף המידע ההמוני נעשה מרכזי בחייהם של בני הדור והוא מתבצע לרוב ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, Whatsapp , youtube, אינסטגרם, סנאפצ'ט ועוד.

השכלה גבוהה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבור ילדי דור ה-Z ההשכלה הגבוהה היא ערך עליון. בשנת 2015 נרשמה ההלוואה הכי גדולה בהיסטוריה של ארה"ב לצורך רכישת השכלה גבוהה[6]. הדאגה המרכזית של בני הדור הינה עלות הלימודים (67% מציינים זאת כדאגה המרכזית שלהם)[6].

תחומי העניין האקדמאים של בני דור ה-Z מתמקדים בתחומים הפרקטיים, עם דגש עם תחומי יזמות וכלכלה. הפקולטות למדעי הרוח מתרוקנות, והסטודנטים בוחרים בלימודים פרקטיים שיובילו אותם אל הגו'ב הנחשק, מתוך הסתכלות על האקדמיה בראייה כלכלית[8]. הם נוטים לקבל המלצות ללימודים מהעמיתים שלהם ונסמכים על דעתם, הרבה יותר מאשר על ההורים ויועצי בית הספר. הם היו שמחים למערכת לימודים מותאמת אישית ומשתנה בזמן הלימודים, כולל יצירת לוח לימודים אישי ודינמי[6].

במקביל, פלטפורמות הלמידה המקוונות סוללות דרך חדשה לרכישת השכלה ומספקות הזדמנות שוויונית לידע ומיומנות דרך האינטרנט. ריבוי שהרצאות הוידיאו החינמיות של מרצים בעלי-שם וחובבים נמצאות ברשת כדוגמת TED. בנוסף קורסי מוּק, לדוגמה Coursera משנים אף הם את פני ההשכלה- קורסים הפתוחים לכולם ומציעים אותם המרצים הנחשבים ביותר, משתמשים בפלטפורמות מתקדמות של למידה מקוונת ונהנות מתמיכה של ממוסדות אקדמיים יוקרתיים[8].

הסטודנטים מתעניינים בנושאים חברתיים, סביבתיים, גלובליים ויצירת עולם טוב יותר[6].

עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארה"ב הדור גדל בצל המשבר הכלכלי העולמי (2008) ולאור זה שראו את ההורים ואנשים סביבם מאבדים מקום עבודה, הקריירה מאוד חשובה להם. הקשיים הכספיים בבתיהם של רבים, עשוי להוביל אותם להיות מודעים מאוד לחשיבות של כסף, ולכן החיסכון עשוי להיות בעל חשיבות עליונה[6].

בישראל הדור שנחשף למחאה החברתית שפרצה ב-2011, מביעים רצון להישאר במקום עבודה ולהתקדם בדרג הניהולי[9] במקביל לפי מחקר שפורסם ב-CNNMoney יותר ממחצית (55%) מבני דור ה-Z מעוניינים להקים עסק משלהם[10].

דור ה-Z (שמתחיל להיכנס לשוק העבודה) שואף למציאת עבודה משמעותית, שניתן יהיה להזדהות עם הערכים שלה, עם תשוקה לעזור לאחרים[6].

בניגוד לבני דור ה-Y שמאופיינים בהחלפת מקום עבודה מדי שנתיים, התפתחות מקצועית-אישית, לצד שכר נדיב, ישאירו את בני הדור במקום העבודה[9]. זה דור של יצרנים, יוצרים וממציאים. הם שואפים להשאיר את טביעת האצבע שלהם על מוצרים, שירותים ומדיה ולהפוך לחלק מתהליך העיצוב והייצור.

עתיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מעריכים כי דור ה-Z הוא הדור האחרון הניתן לחיזוי, כאשר בעתיד ההאצה הטכנולוגית תביא לשינויים משמעותיים בפרקי זמן מתקצרים.

ילדי הדור חשופים למבול של מידע, והם הדור הבא בכל מה שקשור ללמידה ולטכנולוגיה. למעשה, יש המאמינים שזה גם "דור הממציאים" הראשון (Generation Maker) שכן בזכות המדפסות בתלת- מימד, וההתקדמות האדירה וחסרת-התקדים בתחום הרפואה, המִחשוּב והטכנולוגיה, הם יהיו חשופים לתהליכים חדשים לגמרי בתחום ההשכלה[8].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אנן בסול, דה מרקר http://www.themarker.com/career/1.2934445

מעין מנלה, כלכליסט http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3676229,00.html

גרדיאן, דה מרקר http://www.themarker.com/wallstreet/1.2899608

מלי אלקובי, דה מרקר http://media.wix.com/ugd/5fcdbe_75a7b4eda91d495b843a2f39ed2b7f2e.pdf

Alexandra Levit, TIME http://time.com/3764545/future-of-education/?iid=sr-link2

George Beall, THE HUFFINGTON POST, http://www.huffingtonpost.com/george-beall/8-key-differences-between_b_12814200.html

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 גרדיאן, דור ה K: דור שבע שמשחק משחקי רעב, באתר דה מרקר, ‏31.03.2016
  2. ^ George Beall, Key Differences between Gen Z and Millennials 8, THE HUFFINGTING POST, ‏11/05/2016
  3. ^ 1 2 Bobbi Shatto, Kelly Erwin, Teaching Millennials and Generation Z: Bridging the Generational Divide, Creative Nursing
  4. ^ Mitchell, David, Generation Z--striking the balance: healthy doctors for a healthy community., ational Center for Biotechnology Information
  5. ^ 1 2 3 Anthony Turner, Generation Z: Technology and Social Interest
  6. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 Elaina Loveland, Instant Generation, 38 THE JOURNAL OF COLLEGE ADMISSION
  7. ^ מלי אלקובי, דור ה Z מגיע לעבודה, דה מרקר
  8. ^ 1 2 3 ד"ר איילת בן עזר, המהפכה הטכנולוגית בהשכלה הגבוהה
  9. ^ 1 2 ז'אנן בסול, להתחתן צעירים, לעבוד בהיי טק ולא להחליף עבודות: תכירו את דור ה Z, באתר דה מרקר, ‏05.05.2016
  10. ^ מעין מנלה, גדלו עם טאבלט ביד: הכירו את דור אלפא, באתר כלכליסט