TheMarker

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דה מרקר)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הלוגו של TheMarker

TheMarker (דה מרקר) הוא שמם של אמצעי תקשורת מקבוצת "הארץ":

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט "TheMarker" נחשף לציבור ב-1 במאי 2000 ונועד להציג סיקור שוטף של שוק ההון בישראל ובעולם, תחום ההיי-טק, ענפי הפרסום והמדיה, ענף הנדל"ן, שוק העבודה, צרכנות, עולם המשפט הישראלי, רכב ותחבורה. עד אז, היווה אתר האינטרנט של "גלובס" היחיד בישראל העוסק בחדשות מתחום הכלכלה.

המייסד והמקים של TheMarker הוא גיא רולניק ואליו הצטרפו איתן אבריאל המשמש עד היום כעורכו של אתר האינטרנט ועדו פולק שהתמנה בשנת 2009 למנכ"ל TheMarker. רולניק, אבריאל ופולק הקימו את TheMarker בשנת 1999, כאשר קבוצת "הארץ" הייתה המשקיעה הראשונה ואחריה בא אתר האינטרנט הכלכלי האמריקאי TheStreet.com - שיתוף פעולה שהתפתח על רקע שגשוג כלכלי וגאות בענפי ההיי-טק והאינטרנט בישראל ובעולם. לצורך הקמת האתר גויסו כ-30 עיתונאים ליצירת מערכת חדשות עצמאית, שתשרת את האתר בלבד, ותפעל במנותק ממערכת המדור הכלכלי של עיתון הארץ, תוך מתן דגש ליכולות העדכון השוטף שמאפשרת רשת האינטרנט ולהיצע הנתונים הכלכליים שניתן לספק באמצעותה. בהמשך הועלתה לרשת מהדורה אנגלית של האתר - שתכניה שולבו במסגרת TheStreet.

שיתוף הפעולה בין אתר TheMarker לבין עיתון "הארץ" החל בשנת 2001 והורחב בהדרגה. בשנת 2003 מוזגו שתי המערכות למערכת עיתונאית אחת, אם כי ל-TheMarker נותרה מערכת עריכה עצמאית: לאתר יש עורך עצמאי (איתן אבריאל), לעיתון עורך עצמאי (סמי פרץ) וכך גם למגזין (מייקי דגן). המערכת פועלת בבניין סמוך לבניין עיתון "הארץ" בתל אביב.

במהלך ינואר 2005 יושם שינוי אסטרטגי במהות שיתוף הפעולה בין המדור הכלכלי של הארץ לבין TheMarker. בצעד תקדימי בעולם העיתונות בישראל, אומץ המותג האינטרנטי TheMarker על ידי העיתון המודפס - מדור הכלכלה של "הארץ" זכה לשם "הארץ TheMarker" ולעיצוב מחודש בפורמט טבלואיד הקטן ביחס לשאר חלקי העיתון. כמו כן, התמסד שיתוף הפעולה בתחום התוכן בין האתר למהדורה המודפסת. בפורמט החדש הגבירה "הארץ" את תחרותה בעיתון הכלכלי הוותיק "גלובס". התחזקות TheMarker ומעמדו של גיא רולניק ב"הארץ" היו אחת הסיבות לעזיבת חנוך מרמרי את עריכת "הארץ" לאחר 13 שנים.

בשתי שנותיו הראשונות הכיל גיליון של TheMarker כחמישים עמודים, ובפברואר 2007 הוגדל הגיליון לכשמונים עמודים. שינוי נוסף חל בכותרת העיתון: הכיתוב שהופיע מתחת לשם העיתון, "עיתון הכלכלה והעסקים של הארץ", הוחלף לכיתוב "עיתון הכלכלה והעסקים של ישראל".

ידיעות מעטות מ-TheMarker הרכיבו מדי יום את עמוד הכלכלה של החינמון "ישראל היום" בשנתו הראשונה.

בשנת 2007 החלה לפעול באתר TheMarker הרשת החברתית המקוונת ואתר הבלוגים TheMarker Café.

בתחילת שנת 2008, לקראת הוצאתו לאור של "כלכליסט", יומון כלכלי חדש מקבוצת "ידיעות אחרונות", הגדיל TheMarker את מספר עמודיו, והחל להימכר גם כעיתון עצמאי, נפרד מ"הארץ".

מדיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר TheMarker מציג מדיניות אתית נוקשה כחלק מ"מדיניות המערכת":

"על מנת למנוע ספקות לגבי האפשרות של ערבוב שיקולים אישיים או עסקיים בעבודת המערכת, מנועים כל עובדי מערכת TheMarker מלהחזיק במניות, אגרות חוב קונצרניות, אופציות, כתבי אופציות וניירות ערך אחרים, בין אם הם נסחרים בתל אביב ובין אם בבורסות אחרות. למיטב ידיעתנו, זוהי ההגבלה החמורה ביותר הקיימת בעיתונות הישראלית, כמו גם בעיתונות הזרה".

מדורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל גיליון מחולק למדורים המסודרים לפי נושאים ומקלים על ההתמצאות במוסף: חדשות, דעות (של חברי המערכת, בעיקר גיא רולניק, מירב ארלוזורוב, סמי פרץ ונחמיה שטרסלר, ושל קוראי העיתון), היי-טק ותקשורת, נדל"ן ותשתיות, פרסום שיווק ומדיה, משפטים, צרכנות, כלכלה עולמית ושוק ההון. ביום ראשון המוסף מצומצם בגודלו. ביום חמישי (בעבר היה זה ביום שישי) הוא יוצא גם בגרסה הקרויה Markerweek, שלה אופי מגזיני. חידוש מיוחד של מוסף TheMarker בעיתון "הארץ" הוא המדור "הכל אישי", שהוא מדור רכילות העוסק בידועני הכלכלה בישראל.

תביעה על הפרת זכויות יוצרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתון "מעריב" וכתביו הכלכליים תבעו את אתר TheMarker ועורכיו על הפרת זכויות יוצרים נרחבת, במסגרתה במהלך השנים 2001–2002 העתיק אתר TheMarker באופן שיטתי כתבות ממדור "עסקים" של "מעריב", ללא רשות וללא מתן קרדיט לכתבי "מעריב". TheMarker טען שמדובר בסקירת עיתונות לגיטימית, שלא חייבה מתן קרדיט, על פי הנוהג המקובל באותה תקופה. ב-17 באוקטובר 2012 פסק בית המשפט המחוזי מרכז שאתר TheMarker אכן הפר את זכויות היוצרים של "מעריב" וכתביו, ואף הטיל חבות אישית על גיא רולניק ואיתן אבריאל, מייסדי TheMarker. סכום הפיצויים ל"מעריב" ולכתביו נקבע על 5.5 מיליון ש"ח ועוד 180,000 ש"ח הוצאות משפט.‏[1] שני הצדדים ערערו לבית המשפט העליון, ובפשרה שהושגה ביניהם נקבע ש-TheMarker ישלם למעריב פיצוי בסך 3.3 מיליון ש"ח ותבוטל החבות האישית של רולניק ואבריאל.‏[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]