משתמש:Gabi S./בדיקת צואה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gabi S..
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Gabi S..
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

בדיקת צואה היא בדיקה של צואה אנושית במעבדה רפואית, על מנת לאבחן בעיות בריאותיות. חלק מהבדיקות מיועדות לאבחן בעיות בלבלב וכן לזהות מחלות מעי דלקתיות ומחלות מעיים כרוניות אחרות[1]. בדרך כלל הבדיקות כוללות בדיקה חזותית, ניתוח מיקרוביאלי באמצעות תרבית לזיהוי מיקרואורגניזמים, בדיקות מיקרוסקופיות ובדיקות כימיות. הימצאות חיידקים מסוגים שונים או רמות חריגות של גליקופרוטאינים בצואה יכולות להעיד על התפתחות של קוליטיס כיבית, אנטרוביאזיס, מחלות מעי דלקתיות, סרטן המעי הגס וגידולים נוספים.

בדיקה חזותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באמצעות בדיקה חזותית של צואה אנושית ניתן לקבוע את הצבע והמרקם של הצואה, ולשייך אותו לאחד מסוגי הצואה בסולם בריסטול, המתאר את הצואה במצב נורמלי ובמצבי עצירות או שלשול. לעיתים ניתן לזהות טפילי מעי בצואה בעין בלתי מזוינת.

בדיקת סרטן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דם סמוי בצואה

דגימת צואה משמשת לבדיקת דם סמוי בצואה, המזהה בצואה נוכחות של דם שאינו גלוי לעין בלתי מזוינת, דבר שעלול להעיד על התפתחות סרטן המעי הגס או סרטן הקיבה. חלופה מקובלת לבדיקה זו היא בדיקת קולונוסקופיה, שרמת אמינותה גבוהה יותר.

בדיקות מיקרוסקופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיקות מיקרוסקופיות יכולות לזהות נוכחות של תולעים טפיליות בצואה, המעידות על מחלות או זיהומים שונים. בבדיקה זו ניתן לזהות גם וירוסים, כגון Rotavirus, וחיידקים בעלי פוטנציאל פתוגני, כגון Clostridioides difficile[2].

בדיקות כימיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיקת אינדיקטור pH בצואה יכולה לזהות רגישות ללקטוז או נוכחות זיהום. כמו כן נבדקת רמת השומן בצואה, שמסייעת לזהות הפרעות עיכול, כגון תת-ספיגה של פרוקטוז.

בנוסף לאלה נבדקת רמת האנזים אלסטאז, המיוצר בלבלב[3]. בדיקה זו יכולה לאבחן מצבים של אי-ספיקה לבלבית שיכולה להיגרם ע"י דלקת לבלב כרונית, ציסטיק פיברוזיס (CF), אבני מרה, סוכרת, סרטן הלבלב והיצרות פפילרית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בדיקת צואה - באילו מקרים מתבצעת וכיצד?, באתר המרכז למחלות דרכי העיכול.
  2. ^ ד"ר צביקה ליס, תרבית צואה (Stool cult profile), באתר שירותי בריאות כללית, ‏16 במאי 2018.
  3. ^ אלסטאז (בצואה), באתר מכבי שירותי בריאות, ‏22 באוגוסט 2021.