משתמש:Mozesy2k/ארגז חול/דאיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' וושינגטון, מראשוני הדאיסטים המפורסמים באמריקה

דאיזם משמעו אמונה באל או בגורם ראשוני כלשהו בהתבסס על סיבה מאשר על אמונה, מה שמבדיל את הדאיזם מהתאיזם. דאיזם הוא לרוב מונח נרדף ל"דת הטבעית" כפי שהיא מוצגת בכתבים מעידן האורות במאה ה-18.

הרעיון והתיזה המרכזיים של הדאיזם הינם שאין בעולם התערבות של כוחות אלקיים בבריאה ובהתנהלות החיים, אלא פעולות נעשות לפי חוקי הטבע ושאין השגחה פרטית על הבריות.

כמו כן הדאיזם תומך בסברה שהיקום נוצר ע"י האלקים ולא ע"י כוח אחר (כגון המפץ הגדול)


התגבשות הדאיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורו של הדאיזם הוא באירופה של המאה ה-17, כשהוא צובר פופלריות במהלך המאה ה-18 באמריקה כתנועה מודרנית המושפעת מהצלחת השיטה המדעית. דאיזם מדגיש את החשיבות של הסיבה והניסיון האישי לשאלות דתיות. דאיזם מתעסק עם אותן אמיתות שהאדם יכול לגלות דרך תהליך של מתן סיבה, עצמאי מכל התגלויות אלוהיות אם באמצעות פסלים וסמלים או אם באמצעות נביאים. רוב הדאיסטים מאמינים שאלוהים הוא אל פסיבי, אל בורא שאינו מתערב בנעשה בעולם.

ההבדל שבין הדאיזם לתאיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דאיזם ותאיזם הן לעיתים אמונות מאוד קרובות מה שלעיתים מוביל למחלוקת. מקור המילה "דאיזם" הוא במילה הלטינית "דאוס" (deus), בעוד שמקור המילה "תאיזם" הוא במילה היוונית "תאוס" (theos), כשמשמעות שתיהן היא "אל". בפועל ישנו טווח רחב של אמונות אותו מקיפות הן הדאיזם והן התאיזם, לעומת זאת התאיזם כולל אמונה והתגלות כבסיס לאמונה בעוד הדאיזם כולל אמונה בלבד שניתנת להוכחה דרך הסברים.

דאיזם בספר הכוזרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דעת הדיאזם מובא בספר "הכוזרי" מאת רבי יהודה הלוי באמצעות דעת הפילוסוף, דעתו איננה נדחית מסיבה שכלית אלא מעצם החיפוש אחר הדת של מלך הכוזרים שבחלומו נאמר לו שמעשהו רצוי אך כוונתו אינה רצויה, מה שגרם למלך הכוזרים להבין שאין אפשרות שאין צורך במעשים ולכן לשלול את הפילוסוף שאמר לו, שעקב ריחוק האל הוא יכול לעשות ככל העולה על רוחו ואף להקים דת משל עצמו.

פופולריות במאה ה-18[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומס ג'פרסון

דאיזם נוצר על פי האמונה שהיקום נוצר על ידי אל שבהמשך לא התערב בנעשה ביקום.

הדאיזם התפתח כמעין תגובת נגד לפיזיקה הניוטונית לפיה על הנושא להתנהג באופן התואם תחזיות מתמטיות שנעשו על פי חוקים טבעיים. הדאיזם תפש פופלריות בקרב הוגי עידן הנאורות כגון וולטייר והאבות המייסדים של ארצות הברית. משוער שהוגי הדעות הדאיסטים התרשמו מדרכו של אייזיק ניוטון באמצעותה ניתן ליישב נושאים שנחשבו באופן מסורתי כשנויים במחלוקת וקיוו שבאמצעות כך יהיה ניתן ליישב גם שאלות דתיות שנויות במחלוקת, אך ורק באמצעים מדעיים והוכחות.

דאיסטים מפורסמים בהיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומס ג'פרסון ובנג'מין פרנקלין היו כנראה האבות המייסדים האמריקנים הדאיסטים הידועים ביותר. תומס פיין פרסם את "עידן התבונה" (The Age of Reason), מסה שהוסיפה רבות לפופלריות של הדאיזם באירופה ואמריקה של דאז.