משתמש:Renatokeshet/מקורות בערכי ליבה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

זאת טיוטה התחלתית לקראת מיזם שמטרתו לדאוג שערכי ליבה בוויקיפדיה יהיו מבוססים על מקורות מהימנים ושמקורות אילו יוצגו בתחתית הערך.

מה הם ערכי ליבה?[עריכת קוד מקור | עריכה]

הם ערכים ש"כל" ויקיפד יסכים כי הם אנציקלופדיים. בעצם, הם כל הערכים שמופיעים באנציקלופדיה מודפסת כלשהי.

אחד האיפיונים של ערכי ליבה הוא שלא חסרים ספרים עיוניים (או מאמרים מקצועיים במקרה הרע) שדנים בהם. אין כל סיבה שערך ליבה ייכתב מתוך ידע אישי והייתי אומר שאסור שיהיה כך.

מה הם מקורות?[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות הם ספרים או מאמרים שפורסמו על ידי גורמים מקצועיים ושעברו בקורת עמיתים ו/או בקורת על ידי מערכת הוצאה לאור מקצועית. למשל, ספרי עיון ומאמרים בירחונים מקצועיים.

ברצוני להבדיל בין "מקורות" לבין "קריאה נוספת", שהם מושגים כמעט זרים זה לזה. מ"מקורות" נשאב המידע שמופיע בערך, בזמן שב"קריאה נוספת" יש מידע שלא מופיע בערך (וסביר שלא אמור להופיע). אי קיום קישורים לקריאה נוספת לא משפיע על אמינות הוויקיפדיה בזמן שכתיבה ללא מקורות מפחית מאמינותה. לכן, אני מתמקד במיזם זה על מקורות בלבד ולא קישורים חיצוניים לשם קריאה נוספת.

כמו כן, אני מבדיל בין "מקורות" לבין "הערות שוליים". "מקור" יכול להיות מובא באמצעי "הערת שוליים" או לא, וכן "הערת שוליים" יכולה להצביע על "מקור" או לא. עם המיזם הזה אני לא בא לדרוש שלכל אמירה יתלווה ציטוט. אני אתעלם מהערות שוליים כאן -- כלומר, המקורות יכולים להיות בתחתית הערך ללא הערות שוליים או עם הערות שוליים. גם אם פרט זה לא חסר חשיבות, חשיבותו פחותה בהרבה מקיום מקורות, ועל כן אני לא מחפש לכסות אותו כאן.

המיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. לאכלס את "רשימת ערכי ליבה שחסרים בהם מקורות" למטה
  2. לאמץ ערך מהרשימה
  3. לחפש לפחות מקור אחד (עדיף יותר) שמתייחס באופן ישיר לאותו הערך
  4. לבדוק כי אין סתירה בין מה שכתוב בערך למה שכתוב במקור. כמו כן, אם הערך בוויקיפדיה כתוב בלשון חובבנית, להתבסס על המקור לשם לשפרו.
  5. לרשום את רשימת המקורות בתחתית הערך (הייתי שמח אם ניצור פרק "חדש" הנקרא "מקורות", שם מונים את המקורות. אך לא אתעקש אם אין הסכמת הקהילה על הצד הזה, שהוא משני בעיניי בהשוואה לשאר המיזם).

זמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פתיחת המיזם: עוד לא נפתח

משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת ערכי ליבה שחסרים בהם מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]