משתמש:RonenY~hewiki/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רוסים (רוסית:Русские) הם קבוצה אתנית סלאבית, החיים בעיקר ברוסיה ובארצות הסמוכות. המונח "רוסים" מתיחסים גם לאזרחי רוסיה, בלי קשר לאתניות שלהם.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסים הקדומה של ימי הביניים (היסטוריה של רוסיה: פרהיסטורית והיסטוריה מוקדמת) , שהם גם המקור של הבלרוסים והאוקראינים.

אוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסים הם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באירופה ואחת הגדולות בעולם עם אוכלוסיה עולמי של למעלה מ140 מיליון אנשים. בערך 116 מיליון רוסים אתניים חיים ברוסיה וכיותר מ20 מיליון חיים בארצות הסמוכות. ובסביבות 3 מיליון אנשים, חיים במקום אחר בעולם, בעיקר באמריקה ומערב אירופה, אבל גם במקומות אחרים כמו מזרח אירופה, ואסיה.

שפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רוסית


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – דת ברוסיה


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

הגירה מרוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן היסטורי הרוסים האתניים היגרו ברחבי האימפריה הרוסית וברית המועצות, ולעיתים הממשלה עודדה התיישבות חדשה באזור הגבול. בכמה הזדמנויות קהילות רוסיות אתניות כמו ליפובנים שהתישבו בהדלתה של הדנובה או בדאוכובר בקנדה, היגרו משום שברחו מהשלטונות, והתנגדו להם.

אחרי המהפכה הרוסית ומלחמת האזרחים שהתחילה ב1917 הרבה רוסים הוכרחו לעזוב את המולדת שלהם ונמלטו מהשלטון הבולשביקי, וכמיליון אנשים נעשו פליטים פוליטים והיו שהשתתפו בצבא הלבן.

היום האתניות הרוסיות גדולה ומתגוררות גם במדינות מחוץ לרוסיה כאמור, כמו במדינות סובייטיות לשאבר כמו אוקראינה (מעל 8 מיליון), קזחסטן (מעל 4.5 מיליון), בלארוס (מעל 1.2 מיליון), לטביה (מעל 700,000), אוזבקיסטן (מעל 650,000) וקירגיזסטן (מעל 600,000). מעל למיליון יהודים עלו לישראל יחד עם קרובי משפחה אתניים רוסיים נוצרים. הקהילות האלה יכולות לזהות את עצמם כרוסים או כאזרחי הארצות שהגרו עליהם, או כשניהם. יש גם קהילות רוסיות קטנות בחבל הבלקן, עמי מרכז ומזרח אירופה כמו גרמניה, וגם בסין, אמריקה הלטינית ואוסטרליה.