משתמש:Shmuelzeltser/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל זלצר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 ביוני 1984 (גיל: 39)
טשקנט, אוזבקיסטן, ברה"מ
עיסוק זמר-יוצר, מעבד, מפיק מוזיקלי, מתרגם, ארכיטקט.
סוגה טרובדור, בארד, בלוז
כלי נגינה גיטרה

שמואל זלצר (נולד ב-6 ביוני 1984), הוא טרובדור, זמר-יוצר, מעבד מוזיקלי, מפיק מוזיקלי, מתרגם, ואדריכל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל זלצר נולד בטשקנט בירת אוזבקיסטן, עלה בשנת 1990 לירושלים, בה נשאר עד היום. הוא גדל כבן יחיד לאם רופאה ולאב מהנדס, אשר ממנו למד את הצעדים הראשונים בנגינה על פסנתר וגיטרה. כשהיה בן 21 נולד אחיו מהנישואים השניים של אימו, עליו כתב את השיר "אחשלי". הוא גר בירושלים, נשוי ואב לשני בנים.

שמואל זלצר התחיל לנגן בגיל 10 ולכתוב שירים כשנתיים לאחר מכן. בגיל 16 במקביל לכניסתו אל לב הסצנה האלטרנטיבית של ירושלים עם שיריו המקוריים ונגינת גיטרה בהרכבים שונים, התחיל לתרגם מרוסית לעברית שירי רוק ובארד מוכרים עבור חבריו הצברים, כדי לחלוק עמם את העושר התרבותי שאותו הביא בארגזי התקליטים, יחד עם הגיטרה של אבא מברית המועצות.

במקביל לעשייתו המוזיקלית שמואל זלצר סיים ב2012 את לימודיו במחלקה לאדריכלות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ופועל בתחום באופן רציף מאז.

להקת "עלא אש"[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר עשור של נגינה בהרכבים שונים (איסתרא, Crossingovers, EyeOne, הקרקס הנודד של זאני) והתנסות במגוון סגנונות, בשנת 2006 הקים זלצר את להקת 'עלא אש'. הלהקה הייתה מיקס אנרגטי של רגאיי, פ'אנק, פולק והיפ הופ, ובה זלצר כתב והלחין את כל השירים, שר וניגן גיטרות ומפוחית. יתר הנגנים בהרכב לפי סדר הצטרפותם: אבנר כהן (קונטרבס, בס חשמלית וקולות), מתן סעדיה (תופים וכלי הקשה), ירון מאירוב (קלידים וקולות), מיכאל זכאי (גיטרות).

הלהקה הופיעה בכל הארץ, בפסטיבלים, קמפוסים, מועדונים והקליטה מיני אלבום בהפקה עצמית בשנת 2009 בשם "הנתח הטוב". הסינגל המוביל ממנו "שיר בחירות (שיר החמאס)" הושמע בתחנות רדיו שונות והלהקה אף הופיעה איתו באולפן השקוף של ערוץ 24 בשנת 2010. 'עלא אש' הקליטה סינגל נוסף בשם "מה היעד הבא" בהפקה עצמית בשנת 2010 בהשתתפות די.ג'יי מארקי פאנק, וזכתה בשנת 2011 בתחרות להקות צעירות של הצוללת הצהובה בהקלטה של 2 סינגלים בהפקת אורי וינוקור. הסינגלים שהוקלטו היו "המדבר הזה ו"סמים קלים אנשים כבדים".

בשנת 2012 הלהקה התפרקה והותירה בארכיונים של ההרכב עוד אלבום שלם שנגנז ולא ראה אור מעולם.


קריירת סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב2011 במקביל לפעילות של 'עלא אש' הוציא שמואל זלצר בהפקה עצמית את אלבום הבכורה שלו "שירה + גיטרה". זהו אלבום אינטימי בפורמט המינימליסטי המתואר בשם האלבום. זלצר הפיק אותו מוזיקלית ושילב בו מגוון אקלקטי של יצירות. החל משירי בארד ושנסון מקוריים פרי עטו שלא ראו אור עד אז, ועד שירים שכתב ללהקת עלא אש בעיבודים אקוסטיים, ואף מספר קאברים ותרגומים פרי עטו. האלבום התקבל יפה ופתח עבור זלצר פרק חדש בקריירה המוזיקלית בתור טרובדור.

בתקופה שלאחר יציאת אלבום הסולו הראשון ופירוק 'עלא אש' הרבה זלצר להשתתף בהפקות של הפואטרי סלאם בתור משורר ובתור נגן מלווה. כמו כן היה חבר בכמה להקות של תיאטרון פלייבק כמוזיקאי, ואף במספר להקות אירועים כנגן גיטרה. כמו כן ליווה זלצר ערבי ספרות ושירה, ספוקן וורד ושירי משוררים יחד עם עם נועה שמר, צביה מרגליות, אלקס ריף, גלית דהן קרליבך, 'הסלון של אלייב' ועוד.


ב2016 יצא אלבום התרגומים הראשון של שמואל זלצר, "שירי ברזל Vol.1 ויסוצקי", שכלל תרגומים מקוריים לבארד (סינגר-סונגרייטר) הכי גדול של ברית המועצות, ולדימיר ויסוצקי. האלבום הופק מוזיקלית ע"י זלצר וכלל עיבודים מקוריים לשירים מוכרים מהרפרטואר של ויסוצקי, עם נגינה של זלצר על כל הכלים, בשילוב סגנונות רגאיי, רוק וים-תיכוני, לצד עיבודים בסגנונו המקורי של הזמר הסובייטי. האלבום התקבל באהדה רבה והופעות ההשקה לוו בראיונות בתקשורת הכתובה והמשודרת.

במקביל ליציאת האלבום היה זלצר מעורב בהפקת ערבי 'טוסובקה' של הבריגדה התרבותית של דור 1.5 לעלייה מברה"מ. האירועים הציגו תרבות רוסית לדוברי עברית, מפי אמנים ישראלים דוברי רוסית, שגדלו והתחנכו בארץ וסיפרו את סיפורי העלייה/הגירה שלהם, על מנת להפוך את המורשת והפולקלור של עלייה מברית המועצות ורוסיה לחלק מהפסיפס הישראלי.


ב2019 יצא אלבום התרגומים השני בהפקה המוזיקלית של שמואל זלצר "שירי ברזל #2 רוק POK". באלבום הזה ניגנו עם זלצר (שירה, גיטרות, מפוחית) גם אבנר כהן (קונטרבס, בס פרטלס, קולות), איתי רזניק (תופים), אליק הרפז (ויולה וקולות), מיכאל בזרסקי (גיטרות וקולות), עם אירוח של האמנית היוצרת נועה שמר על הקלידים. באלבום הזה הוצג אוסף של תרגומים של תור הזהב של הרוק הסובייטי והרוסי משנות ה80 וה90של להקות כמו קינו, בראבו, אקווריום, משינה ורמני ועוד, יחד עם תרגומים ליצירות מודרניות משנות ה2000.


בשנת 2020 הקליט זלצר סינגל בהפקת אייל 'שקל' דוידי בשם "אחי, אני לא יכול יותר לעשן". זהו עיבוד לעברית פרי עטו של זלצר לשיר של להקת אקווריום משנת 2006 "אימא, אני לא יכול יותר לשתות". בראיון לרדיו החברתי סיפר זלצר כי הסינגל היה חלק מאלבום שנגנז, שהיה אמור לעסוק בהתמודדות עם התמכרויות. חלק מהשירים מהאלבום הגנוז מצאו דרכם לאלבום הבא.


10 ימים לפני נובי גוד 2022 הוציא זלצר את אלבום הסולו הרביעי שלו בשם "שירים ששרתי לָך בקורונה". באלבום האינטימי הזה חוזר זלצר לפורמט הגולמי של שירה וגיטרה, ללא שום קישוטים נוספים. באלבום יש 14 שירים, חצי מהם מקוריים ומחציתם מתורגמים מרוסית, ותפילה אחת פרי עטו של זלצר. השירים הועלו במקור בתקופת הסגרים של הקורונה, בסדרה של סרטונים ליוטיוב ולפייסבוק והיו עבור זלצר ואנשי שלומו דרך התקשורת היחידה האפשרית, וכזו שאיפשרה להפיג את הבדידות והחרדה של תקופת הקורונה. האלבום הוקלט בהפקה עצמית של זלצר באולפני הצוללת הצהובה בירושלים. לאחריו יצא זלצר לסיבוב הופעות בכל הארץ.


כיום עובד זלצר על אלבום עם להקה חדשה, שיכלול שירים מקוריים ממחוזות הבלוז, קאנטרי ובלוגראס. במקביל עובד זלצר על מופע ילדים חדש שיכלול תרגומים מקוריים לשירי ילדות סובייטים.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הנתח הטוב ‏ E.P – להקת עלא אש ‏ (2009)
  • שירה + גיטרה ‏ – שמואל זלצר ‏ (2011)
  • שירי ברזל Vol.1 ויסוצקי ‏ – שמואל זלצר ‏ (אלבום תרגומים) (2016)
  • שירי ברזל #2 רוק POK ‏ – שמואל זלצר ‏ (אלבום תרגומים) (2019)
  • שירים ששרתי לָך בקורונה ‏ – שמואל זלצר ‏ (2021)


סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שיר הבחירות (שיר החמאס) – להקת עלא אש (מילים ולחן: שמואל זלצר) (2009)
  • יבש מהמים – להקת עלא אש (מילים ולחן: שמואל זלצר) (2009)
  • מה היעד הבא – להקת עלא אש עם די.ג'יי מארקי פאנק (מילים ולחן: שמואל זלצר) (2010)
  • המדבר הזה – להקת עלא אש (מילים ולחן: שמואל זלצר) (2012)
  • סמים קלים אנשים כבדים – להקת עלא אש (מילים ולחן: שמואל זלצר) (2012)


  • ג'ירף ואנטילופה – שמואל זלצר (מילים ולחן: ולדימיר ויסוצקי, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2016)
  • שיר בזמן חקירה – שמואל זלצר (מילים ולחן: ולדימיר ויסוצקי, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2016)
  • היה לי יותר קל לשיר – שמואל זלצר (מילים ולחן: בוריס גרבנשיקוב, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2019)
  • סוג הדם – שמואל זלצר (מילים ולחן: ויקטור צוי, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2019)
  • מלפפונים מאלומיניום שמואל זלצר (מילים ולחן: ויקטור צוי, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2019)
  • אחי, אני לא יכול יותר לעשן - שמואל זלצר בהפקת: שקל (מילים ולחן: בוריס גרבנשיקוב, תרגום ועיבוד: שמואל זלצר) (2020)



קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


קטגוריה:מוזיקאים ישראלים קטגוריה:מתרגמים ישראלים קטגוריה:זמרים ישראלים קטגוריה:ישראלים שנולדו ב-1984 קטגוריה:בצלאל