ססואה הייאקאווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ססואה הייאקאווה
早川雪洲
ססואה הייאקאווה, (1918)
ססואה הייאקאווה, (1918)
לידה 10 ביוני 1889
צ'יבה, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 23 בנובמבר 1973 (בגיל 84)
טוקיו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה 早川 金太郎 עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1914 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת שיקגו עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג צ'ורו אאוקי (19141961) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ססואה הייאקאווהיפנית: 早川 雪洲;‏ 10 ביוני 188923 בנובמבר 1973) היה שחקן קולנוע, מפיק, במאי, תסריטאי, סופר ואומן לחימה יפני-אמריקאי מגדולי השחקנים האסיאתיים לדורותיהם. היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר בשנת 1958 על תפקידו בסרט "הגשר על הנהר קוואי".

הייאקאווה היה כוכב הקולנוע היפני הראשון שהצליח ברמות חסרות תקדים בהוליווד, נחשב לסמל מין ולמושא להערצה בתקופת שנות ה-20 והיה פופולרי בקרב הציבור האמריקאי באותה העת לא פחות מאשר צ'ארלי צ'אפלין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם קינטארו הייאקאווה בעיר מינאמיבוסו שבמחוז צ'יבה, יפן. משפחתו דחפה אותו מגיל צעיר להתגייס ולשרת כקצין בצי היפני והוא למד באקדמיית הצי שבאי אטג'ימה. בעקבות פציעה באוזנו נשר מהאקדמיה, ועקב הכישלון הצורם והחרפה שהביא על אביו חשב הייאקאווה לבצע התאבדות יפנית מסורתית "ספוקו", אולם אביו הציל אותו ברגע האחרון.

לאחר שהתאושש מניסיון ההתאבדות למד הייאקאווה כלכלה פוליטית באוניברסיטת שיקגו במטרה להפוך לבנקאי, אולם עזב את הלימודים בשנה השנייה ושב ליפן. לעולם המשחק התוודע ראשונה במהלך ביקור שערך בטוקיו הקטנה שבלוס אנג'לס.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הייאקאווה התגלה לראשונה על ידי הבמאי והמפיק תומאס איינס שלקח אותו לסרט האילם המצליח "טייפון", כמו כן שיחק בסרטיו האילמים של ג'סי לסקי, אחד מחלוצי הקולנוע ההוליוודי. התפרסם בהפקה משותפת של לסקי וססיל ב. דה-מיל "הבגידה" בה שיחק בתפקיד המלך היפני העשיר הישיטורו. הופעה נוספת בזכותה זכה הייאקאווה להכרה והערכה רבה הייתה בשנת 1919 בדרמה האילמת "צייר הדרקון" בה שיחק בתור הצייר טאטסו. שיחק לאחר מכן בסרטים "שלושה חזרו הבייתה" בתפקיד מפקד מחנה השבויים האמריקאי קולונל טאסוג'י סוגה, "בית הבמבו" של סמואל פולר ו"טוקיו ג'ו" לצידו של המפרי בוגרט.

הייאקאווה התפרסם יותר מכל בשנת 1958 בדרמת המלחמה של דייוויד לין "הגשר על הנהר קוואי" בה שיחק בתפקיד מפקד מחנה השבויים היפני קולונל סאיטו, תפקיד עליו היה מועמד לפרס אוסקר לשחקן המשנה הטוב ביותר ולפרס גלובוס הזהב. באותה שנת שיא מקצועית בקריירה שלו הופיע הייאקאווה גם לצידו של ג'רי לואיס בהפקתו הקומית "נער הגיישה".

בשנותיו האחרונות כשחקן השתתף הייאקאווה בסרט ההרפתקאות של קן אנקין "משפחת רובינסון השווייצרית" בתור קפטן הפיראטים קואלה ובמלודרמה של מל פרר "היכלי ירק" בתור הצ'יף רוני.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הייאקאווה היה נשוי לשחקנית היפנית- אמריקאית הפופולרית טצורו אאוקי משנת 1914 עד למותה בשנת 1961, הזוג בילה את מרבית חייו באירופה ואימץ שלושה ילדים מערביים.

לאחר מותה של אשתו חזר להתגורר ביפן, הוא נפטר בטוקיו ב-23 בנובמבר 1973 כשהוא בן 84 מדלקת ריאות כתוצאה מקריש דם. הוא נקבר בבית העלמין מקדש צ'וקייז'י שבעיר טוימאה.

על שמו הייאקאווה כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ססואה הייאקאווה בוויקישיתוף