עולם ללא קץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עולם ללא קץ
World Without End
מידע כללי
מאת קן פולט
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן היסטורי
נושא המאה ה-14
מקום התרחשות אנגליה
הוצאה
הוצאה ספרי פינגווין
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 1,264 (גרסה אנגלית)
1,092 (גרסה עברית)
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת מודן
תאריך 2008
תרגום נורית לוינסון
סדרה
ספר קודם עמודי תבל
הספר הבא עמוד האש

עולם ללא קץאנגלית: World Without End) הוא רומן היסטורי שנכתב על ידי הסופר האנגלי קן פולט. זהו ספר המשך לספר "עמודי תבל", שהוציא פולט ב-1989. הספר יצא לאור בסוף שנת 2007, ובו מתוארים חייהם של ארבעה מילדי קינגסברידג'.

ב-2010 שודרה מיני-סדרה המבוססת על הספר, בהפקתם של רידלי וטוני סקוט. קן פולט שיחק בסדרה בתפקיד אורח.

העלילה מתרחשת באנגליה בימי הביניים, משנת 1327 ועד 1361, כחלק מהתקופה הפיאודלית.

הספר הוא המשך ל"עמודי תבל", ומתרחש כמאתיים שנה מאוחר סביב הקתדרלה בקינגסברידג', אם כי הוא מהווה גם יצירה עצמאית שלא קשורה לספר הקודם. העלילה מתארת מלחמה בין השמרנים שנלחמים עד תום באלה שתומכים בקדמה, המתרחשת בצל המגפה השחורה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק א' - 1 בנובמבר 1327[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארבעה ילדים - מרתין, קריס, גוונדה וראלף - נכנסים לתוך היער שליד העיירה קינגסברידג' ביום כל הקדושים. הילדים עדים להריגתם של שני חיילים על ידי סר תומס לנגלי, במהלך של הגנה עצמית, בעזרתו של ראלף. הילדים בורחים מהאזור, למעט מרתין שנשאר מאחור. מרתין עוזר לסר תומס הפצוע לקבור במקום מכתב, ומקבל ממנו הוראה לתת את המכתב לכומר, אם וכאשר סר תומס ימות. לאחר מכן סר תומס נמלט לקינגסברידג' ומחפש מקלט במנזר, שם הוא הופך לנזיר בנדיקטי, בעוד ארבעת הילדים נשבעים לעולם לא לדבר על מה שראו.

מוקדם יותר באותו יום, במהלך המיסה בקתדרלה, גוונדה מוכרחת על ידי אביה לגנוב את כספו של סר ג'ראלד, הכסף שאמור לשמש אותו לשלם את חובותיו למנזר. על מנת לפרוע את החוב, סר ג'ראלד נאלץ לוותר על מעמדו ועל נכסיו, כאשר הוא ואשתו עוברים לחיות בתור פנסיונרים של המנזר. החרפה המשפחתית היא זו שדוחפת את בניהם, מרתין וראלף, לעבוד כדי להחזיר את הון המשפחה. ראלף מתקבל כנושא כלים תחת רוזן שירינג, בעוד מרתין נדחף לתפקיד היוקרתי פחות של שוליית נגרים.

חלק ב' - 8 עד 14 ביוני 1337[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשר שנים מאוחר יותר, קריס ומרתין מאוהבים. כאשר חלק מהקמרון של קתדרלת קינגסברידג' מתמוטט, מרתין (כיום שוליית נגרים) מראה את גאונותו על ידי פיתוח שיטת תיקון זולה יותר מזו של אדונו, אלפריק. כנקמה, אלפריק מנסה להכריח את מרתין להתחתן עם בתו, גריזלדה. כאשר מרתין מסרב, אלפריק מפטר אותו, וכך מונע ממנו להשלים את תקופת החניכות המקובלת. מרתין, שלא סיים את התלמדותו, מתקשה למצוא עבודה בתור בנאי. בסופו של דבר הוא מוכיח את חוכמתו הרבה, ומפתח שיטות בנייה יעילות וחדשניות, אשר מקנות לו מוניטין של בנאי מעולה.

ראלף, כיום נושא כלים של רוזן שירינג, מעורר מאבק, במהלכו אפו נשבר על ידי וולפריק, איכר נאה מהכפר של גוונדה, בו גוונדה מאוהבת. גוונדה נמכרת על ידי אביה תמורת פרה, וכך הופכת להיות זונה במחנה של פורעי חוק. היא הורגת את אחד מפורעי החוק כאשר הוא אונס אותה, ונמלטת מהמקום. היא נרדפת על ידי הקונה שלה, ומגיעה איתו עד גשר קינגסברידג' בכניסה לעיר. במקביל, יוצאת מהעיר תהלוכה אל עבר הגשר, במרכזה נמצאת נל המשוגעת, שנידונה למוות באשמת כישוף. הגשר מתמוטט, טרגדיה אשר הורגת אנשים רבים, כולל משפחתו של וולפריק ואב המנזר אנתוני. גוונדה מנצלת את האירוע כדי להרוג את רודפה, ובכך משתחררת ממנו וחוזרת להיות חופשיה. בעיצומו של האסון, ראלף מציל את רוזן שירינג מטביעה, ומתוגמל בכך שהופך להיות אדון הכפר ויגליי, כפרם של וולפריק וגוונדה. קריס, שנמצאת קרוב לאזור האסון, מארגנת את אנשי העיר ועוזרת להעביר את הפצועים אל המנזר, שם הם מטופלים על ידי האם ססיליה. היא נחשפת לטיפול בפצועים, מה שמעצים את שאיפתה להיות רופאה.

חלק ג' - מיוני עד דצמבר 1337[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוונדה חוזרת עם וולפריק אל ויגליי, והשניים מנסים להשיג לוולפריק את הירושה של אדמות אביו. הירושה נדחית ממנו על ידי ראלף, אשר נוטר טינה לוולפריק בעקבות הקטטה ביניהם. בשל מצבו העלוב, ארוסתו היפה של וולפריק, אנט, עוזבת אותו. לאחר חודשים בהם גוונדה מראה לוולפריק מסירות ואהבה, ועוזרת לו בעבודתו, היא זוכה באהבתו והשניים מתחתנים. גוונדה מנסה לזכות בחזרה באדמות אביו של וולפריק, ולשם כך היא מקיימת יחסי מין עם ראלף, אך ראלף בוחר להתכחש לעסקה ביניהם וממשיך למנוע מוולפריק את ירושתו. בנה הראשון של גוונדה, סם, נולד בעקבות הקשר שלה עם ראלף.

במקביל, הנזיר גודווין, אחיינו של אב המנזר אנתוני, מערער את מתנגדיו וזוכה בבחירות לאב המנזר ברוב מוחץ. הוא נעזר באמו, פטרנילה, ובעוזרו, פילמון (אחיה של גוונדה), על מנת לסחוט את הרוזן רולנד ולהבטיח את בחירתו לתפקיד. גודווין מעמיד פנים של מחולל רפורמה, אך מתגלה כשמרן אף יותר מאב המנזר הקודם, ובמהרה מתחיל להתנצח עם תושבי העיר בנושאים שונים. בסופו של דבר גודווין מסכים לבניית הגשר, בניהולו של מרתין, כאשר בתמורה מרתין מקבל לידיו את הבעלות על אי המצורעים - אי נטוש המצוי במרכז הנהר, בסמוך לעיר. מערכת היחסים בין קריס ומרתין ממשיכה להתפתח, והשניים מקיימים יחסי מין לראשונה. לאחר תקופה, קריס מגלה כי היא בהריון. היא מחליטה שאינה מוכנה להפוך לאם ולהתחתן, ובייאושה פונה אל חברתה הרוקחת, מתי וייז, בבקשה לשיקוי שיגרום לה לעבור הפלה. קריס נוטלת את השיקוי, תוך ידיעה שהיא שמה קץ ליחסיה עם מרתין.

חלק ד' - מיוני 1338 עד מאי 1339[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראלף, בתפקידו כלורד, הוא אכזר וחסר רחמים, ובסופו של דבר הוא אונס את אנט. וולפריק לא מוכן לאפשר לשערורייה לחלוף ללא עונש, והוא מגיש תלונה אצל רוזן שירינג כנגד ראלף, בשמה של אנט. למרות שהחוק האנגלי באותה תקופה אוסר על אונס, ללא קשר למעמדו החברתי של העבריין, מסוכן מאוד עבור איכרים לתבוע את אדונם. גוונדה נדהמת לגלות כי בעלה מתאמץ להגן על אהובתו לשעבר, אך היא נפגשת עם ליידי פיליפה (כלתו של הרוזן), במטרה לגייס אותה לתמוך בתביעה. הודות להתערבותה, ראלף מורשע באונס ונידון לתלייה, אך בעזרתו של הרוזן רולנד הוא מצליח להימלט והופך לפורע חוק ביערות קינגסברידג'. לאחר ששדד ורצח אנשים רבים בדרכם לקינגסברידג', ראלף נתפס על ידי תומס לנגלי, בעזרתו של מרתין, ושוב נידון להוצאה להורג. הוא ניצל בפעם השנייה כאשר המלך מכריז מלחמה על צרפת (ובכך פותח במלחמת מאה השנים), וראלף מקבל חנינה מלכותית בתנאי שיילחם במלחמה.

יריד הגז השנתי מגיע לקינגסברידג', אך עדיין לא נבנה הגשר שיאפשר לסוחרים להיכנס. מרתין בונה רפסודות, במטרה לאפשר מעבר בטוח על פני הנהר, אך כל זה לא מספיק ותושבי העיר לא מצליחים למכור את כל תוצרם. קריס מנסה לשקם את הכנסותיו של אביה, ומצליחה להפוך את מאגרי הצמר שלו לבד אדום איכותי, אשר מאוחר יותר זוכה לשם "האדום של קינגסברידג'". למהלך זה היא רותמת את מארק ומדג' ובר, זוג אורגים עניים, ויחד הם יוצרים תעשיית בדים משגשגת בעיר. גודווין מנסה לנצל את התעשייה החדשה למטרותיו, וכך הוא מתחיל לאכוף חוקים ישנים המכריחים את תושבי העיר להשתמש במתקני המנזר, בין היתר בתחנת עיבוי הבדים. קריס, שהופכת בפועל להיות בכירת הסוחרים הקהילתית, מהווה בעיה מיוחדת עבור גודווין, כאשר היא מובילה קמפיין להשגת מעמד של עיר עצמאית עבור קינגסברידג', במטרה לשחרר את תושבי העיר משליטת המנזר. מרתין וקריס מצליחים לשקם את מערכת היחסים שלהם, ואף מחליטים להתחתן.

למרות היותו בן דודה, גודווין מאשים את קריס בכישוף, בתקווה להוציא אותה להורג ולסלק אותה מדרכו. כדי לברוח מהוצאתה להורג, קריס מסכימה להצטרף למנזר הנשים של קינגסברידג'. כאשר נישואיו המתוכננים לקריס מבוטלים, וכאשר בניית הגשר מועברת לאחריותו של אלפריק, מרתין עוזב את קינגסברידג' ועובר לפירנצה, שם הוא מקווה לפתח את קריירת הבנייה שלו. הוא הופך לאדריכל מצליח ועשיר ביותר. כאשר הוא שומע שקריס נדרה את נדריה, הוא מתחתן עם סילביה, בתו של אחד מלקוחותיו האיטלקים.

חלק ה' - ממרץ 1346 עד דצמבר 1348[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמונה שנים מאוחר יותר, אב המנזר גודווין גונב כסף ממנזר הנשים, העשיר הרבה יותר ממנזר הגברים, במטרה לבנות לעצמו ארמון מפואר. ביולי 1346, קריס מבקשת לעתור לבישוף כדי לתקן את העוול שנגרם לנזירות. עם זאת, היא מגלה כי הבישוף נמצא בצרפת, יחד עם המלך אדוארד השלישי. קריס נוסעת לצרפת עם מיירה, נזירה מושכת מהמנזר שיש לה רגשות רומנטיים כלפי קריס. במהלך מסען, הן מפתחות קשר אינטימי יותר, ומתעוררים בקריס רגשות אשמה על כך שעדיין אכפת לה יותר ממרתין. בדרכן, השתיים עדות לפגעי המלחמה שהשאירו מאחוריהם האנגלים, והן אף מתחזות לגברים ומצטרפות לצבא הצרפתי. הן מתפקדות בתור אחיות במהלך קרב קרסי, בו נלחם גם ראלף עבור הצד האנגלי. ראלף, אשר ברח מאשמת אונס ורצח באנגליה, מציל את חייו של נסיך ויילס, וזוכה להגשים את חלום חייו תוך שהוא מקבל תואר אבירות. שליחותה של קריס נכשלת, כאשר היא מגלה כי בישוף קינגסברידג' והרוזן רולנד נהרגו בקרב.

בפירנצה, העיר נהרסת על ידי מגפת המוות השחור, שפורצת בשנת 1347. מרתין וכל משפחתו נדבקים, אך הוא מתאושש מהמחלה באביב 1348. מרתין מגלה שאשתו וכל משפחתה נהרגו, וכן שכל מיזמי הבנייה בעיר נפסקו. הוא זוכר את אהבתו לקריס, ומחליט לחזור לקינגסברידג' יחד עם בתו, לאורה (לולה). הוא מגלה כי קריס לא מעוניינת לבטל את נדריה, ומתחיל מערכת יחסים קצרה עם בתו של בעל הפונדק, בסי בל. מרתין מבסס מחדש את מעמדו בעיר, כאשר הוא פותר את הפגמים שנותרו בגשר החדש, אשר בנייתו הושלמה בהיעדרו.

ראלף חוזר לאנגליה לאחר המלחמה, ומקבל לעצמו את העיר טנץ' ומספר כפרים נוספים. הוא מתחתן עם מתילדה (טילי) הצעירה, קרובת משפחה של הרוזן החדש, ויליאם, ושל ליידי פיליפה. לשניים נולד בן, אשר נקרא על שם אביו של ראלף, ג'ראלד (ג'רי).

זמן קצר לאחר חזרתו של מרתין לעיר, המגפה מגיעה לקינגסברידג' ואלפים מתים, מה שמדרדר את העיר במהירות לאנרכיה. בין המתים נמצאים משפחת ובר, למעט אם המשפחה מדג', וכן מיירה, אהובתה של קריס.

חלק ו' - מינואר 1349 עד ינואר 1351[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחזה במותה של פטרנילה מהמגפה, גודווין מאבד את העשתונות ובורח עם הנזירים למנזר סנט ג'ון שביער, שם הם מתבודדים. בסופו של דבר גודווין ושאר הנזירים מתים, למעט פילמון שמספיק לברוח, ותומס לנגלי שלא נדבק. לאחר מותה של אם המנזר ססיליה, קריס נבחרת להחליפה, ואף מקודמת לתפקיד אב המנזר בפועל, בהיעדרו של גודווין. היא מבססת את הנוהג להשתמש במסכות ובשטיפת ידיים על מנת להגן על הנזירות מפני הדבקה במגפה. מרתין ממשיך לצבור מוניטין בקרב תושבי קינגסברידג', והופך להיות בכיר הסוחרים של הגילדה הקהילתית. הוא מצליח לפתור את התעלומה ארוכת השנים באשר לקריסת קמרון הקתדרלה, כאשר הוא מחליט לפרק את אחד המגדלים ולבנות אותו מחדש בתור הבניין הגבוה ביותר באנגליה. קריס מנצלת את מעמדה כדי לבנות בית חולים חדש במנזר, פרויקט נוסף שהיא מפקידה בידי מרתין. כאשר המוסר החברתי מתרופף תחת השפעתה של המגפה, קריס מפרה באופן קבוע את נדריה, וחייה עם מרתין בגלוי בארמונו של אב המנזר. תושבי העיר, אסירי תודה על מאמציה הבלתי נלאים של קריס, סובלים את התנהגותה, וכך גם הבישוף החדש אנרי, אשר בעצמו מקיים מערכת יחסים הומוסקסואלית עם סגנו. פילמון חוזר למנזר, ומתחיל להוקיע את קריס, אשר נאלצת לוותר על מרתין כדי להמשיך את עבודתה כנזירה וכמרפאה. מרתין המאוכזב מכריז כי הוא לא מוכן לחכות לה יותר, וימצא אהבה אחרת במקומה.

וולפריק וגוונדה חיים כפועלים עניים בוויגליי, והם מגדלים את שני בניהם, סם ודייבי. הם מנצלים את המחסור בעובדים שנגרם כתוצאה מהמגפה, ובורחים לכפר סמוך, בבעלותה של אם המנזר קריס, במטרה להתרחק מראלף ולהשתכר טוב יותר. ראלף, ששומר טינה לוולפריק לאורך כל השנים, מוצא את בני המשפחה, ומכריח אותם לחזור לכפר, מושפלים לעיני כל הפועלים האחרים. גוונדה מנצלת את הצורך של ראלף לעבד את אדמותיו הנטושות, ומצליחה להחזיר לוולפריק את אדמותיו של אביו, למורת רוחו של ראלף.

ויליאם, רוזן שירינג, מת מהמגפה יחד עם שני בניו, וראלף רואה סיכוי להפוך לרוזן. הוא רוצח את אשתו טילי, ומארגן את נישואיו לאלמנתו של ויליאם, ליידי פיליפה, בה הוא חפץ זמן רב. פיליפה מסרבת תחילה לנישואים, אך נכנעת לבסוף, וראלף מקבל את תפקיד רוזן שירינג. לאחר זמן מה פיליפה מחליטה לעבור להתגורר במנזר קינגסברידג', הרחק מראלף, שם היא ומרתין מתאהבים והיא אף יולדת את בנו. מפחדת מזעמו של ראלף, פיליפה מפתה אותו לשכב איתה, ובכך משכנעת אותו שהילד הוא בנו. היא חוזרת להתגורר עם ראלף, וכך מגיעה מערכת היחסים בינה לבין מרתין לסיומה.

פילמון, אשר ממונה לאב המנזר החדש, מתחיל להתערב בניהול בית החולים החדש, יחד עם נזיר בשם סים שחזר מלימודי הרפואה שלו באוניברסיטה. המחלוקת בין קריס וסים מתגברת, עד שקריס מסרבת להמשיך לטפל בחולים תחת השגחתו של סים. במקביל, קריס מתחילה להפיץ ספר שכתבה במהלך המגפה, אשר מסכם את העקרונות לפיהם קריס נהגה בטיפול בחולים, ואת התרופות בהן השתמשה. הספר הופך פופולרי בקרב רוקחים בכל רחבי הארץ, ושמה של קריס מתפרסם. בהיעדרה של קריס, תושבי העיר מפסיקים להגיע לבית החולים של המנזר, דבר אשר פוגע בהכנסותיו של המנזר ומכעיס את פילמון. פילמון פונה לבישוף אנרי, על מנת שיפתור את המחלוקת.

קריס ומרתין סוגרים עם הבישוף עסקה: קריס תבטל את נדריה, ובמקום זאת תזכה בניהולו של בית חולים חדש, אשר מרתין יבנה על אי המצורעים. זאת בתנאי שמרתין יקבל לידיו את האחריות על בניית המגדל החדש, מה שיאפשר לו להגשים את חלומו, וכן שקינגסברידג' תזכה למעמד של עיר עצמאית. לאחר עשר שנים של תלאות, תושבי קינגסברידג' מקבלים מעמד של עיר עצמאית, מה שמשחרר אותם משליטתו של המנזר. קריס, חופשיה מנדריה, מתחתנת עם מרתין ועוברת לגור איתו ועם לולה על אי המצורעים.

חלק ז' - ממרץ עד דצמבר 1361[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר סם, בנם של גוונדה ושל ראלף, הורג את בנו של מנהל האחוזה בוויגליי ונידון למוות, גוונדה מגלה לראלף את האמת על בנה, בתקווה להשיג עבורו חנינה. חמוש בידע הזה, ראלף סוחט את גוונדה לשכב איתו שוב. כשסם מגלה זאת, מתחיל מאבק במהלכו גוונדה וסם הורגים את ראלף. דייבי, בנה השני של גוונדה, מנהל משא ומתן על מעמדו כחוכר חופשי בכפר, ומתחתן עם אמבל, בתה של אנט. במהלך החתונה אנט בוכה ומתוודה על החרטה העמוקה שחשה על כך שלא נישאה לוולפריק, מה שנותן לגוונדה תחושה של ערך וסיפוק.

אחיה המתוחכם של גוונדה, פילמון, שואף לקבל את תפקיד הבישוף של קינגסברידג', אך תוכניתו נהרסת לאחר שהנזיר תומס מת מזקנה. מרתין מקיים את הבטחתו לתומס, וחופר את המכתב שעזר להחביא בילדותו. הוא מגלה שהמלך המודח, אדוארד השני, שרד את ניסיון ההתנקשות ולקח לעצמו זהות בדויה של אחד מתוקפיו. הוא מגלה גם כי הרוזן רולנד ובניו היו אלה שהזהירו את המלך ועזרו לו להימלט. מרתין מוכר את המכתב לנציגו של המלך, תמורת עזיבתו של פילמון את קינגסברידג' לנצח.

כאשר המגפה מתפרצת בשנית, נחישותה וחוכמתה של קריס מאפשרות לתושבי העיר לדכא את ההתפרצות. היא סוגרת את שערי העיר, מטפלת בכל החולים בבית החולים שלה על אי המצורעים, ומפתחת שיטה שתאפשר את המשך המסחר בעיר. על כך, קריס זוכה למעמד של דמות פופולרית ונערצת בקרב התושבים. מרתין משלים את הצריח של המגדל החדש, ובכך מגשים את חלומו והופך את קתדרלת קינגסברידג' לבניין הגבוה ביותר באנגליה. הוא לוקח את קריס אל ראש המגדל, שם הוא חושף בפניה את פסל המלאך שהתקין שם, בדמותה של קריס המביטה אל עבר העיר.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מרתין - צאצא אדום-שיער של ליידי אליינה ושל ג'ק הבנאי, הדמויות הראשיות בספר עמודי תבל. ידוע גם בתור מרתין פיצג'ראלד, מרתין בילדר ומרתין ברידג'ר. מרתין הוא בנם הבכור של האביר לשעבר סר ג'ראלד ושל ליידי מוד. נגר, בנאי ואדריכל צעיר וחכם, אשר מנצל את חוכמתו לטובתו ומאוהב בקריס. מעצב גשר חדשני לפני שנאלץ לוותר על קריס. מרתין עוזב לאיטליה, והופך להיות בנאי מצליח בפירנצה, אחת הערים הגדולות באירופה באותה תקופה, ומרכז חשוב של תרבות הרנסאנס. לאחר ששמע שקריס נדרה את נדריה למנזר, הוא מתחתן עם בת של אחת המשפחות העשירות בעיר. חייו של מרתין בפירנצה לא מתוארים לאורך הספר, ואשתו לא מופיעה במהלכו. סיפורו של מרתין ממשיך שנים מאוחר יותר, לאחר שאשתו ומשפחתה מתים במהלך מגפת המוות השחור באיטליה, בעוד הוא בין האנשים הבודדים המחלימים ממנה. מרתין חוזר לקינגסברידג' יחד עם בתו, לולה, ומבסס את סמכותו כבנאי מומחה. הוא הופך להיות בכיר הסוחרים של הגילדה הקהילתית, ובסופו של דבר מתחתן עם קריס. הוא בונה בית חולים חדש, אותו הוא נותן לקריס לנהל, וכן מגדל חדש עבור קתדרלת קינגסברידג', אשר הופך אותה לבניין הגבוה ביותר באנגליה באותה התקופה.
  • קריס - בתו הלוחמנית של אדמונד וולר - בכיר הסוחרים של הגילדה הקהילתית בקינגסברידג', וצאצא ישיר של טום הבנאי. קריס היא אחת משתי הדמויות הראשיות ברומן, יחד עם מרתין, אותו היא אוהבת בכנות ובבלעדיות לאורך כל חייה. מאז ילדותה היא חולמת להיות רופאה, אם כי באותה תקופה הדבר אינו אפשרי עבור נשים. בתור אישה נחושה ופקחית, קריס מסרבת להתחתן עם מרתין מתוך רצון לשמור על עצמאותה, זאת למרות אהבתה העמוקה אליו. השפעתה הגוברת בעיירה והניסיון שלה לשחרר את הסוחרים משליטת המנזר מביאים אותה לעימות עם הכנסייה, וכתוצאה מכך היא עומדת לדין באשמת היותה מכשפה. היא ניצלת מגזר דין מוות בכך שהיא נכנסת למנזר בתור נזירה, הודות לאם המנזר ססיליה. בתור אחראית על בית החולים של המנזר, קריס משתמשת בשכל ישר ובניסיון שצברה, והיא מתנגדת לסמכותם הבלתי מעורערת של הנזירים הרופאים. בזמן התפרצות המגפה, קריס אוכפת נוהלי היגיינה וכותבת ספר המסכם תרופות ושיטות עבודה ששימשו אותה למנוע התפשטות של מחלות מידבקות, אשר הופך לנחשק בקרב רוקחים באנגליה. היא נבחרת לאם המנזר של קינגסברידג' בעקבות מותה של האם ססיליה, ומקודמת לתפקיד אב המנזר בפועל לאחר בריחתם של הנזירים מקינגסברידג' במהלך המגפה. בהמשך היא מבטלת את נדריה, מצליחה לנהל בית חולים חדש ובלתי-תלוי, ומתחתן עם מרתין, שמשמש באותה תקופה כבכיר הסוחרים של העיירה. לאחר שהיא נלחמת במגפה בהצלחה בפעם השנייה, היא הופכת לנערצת בקרב כל תושבי העיירה.
  • גוונדה - בתם של פועלים חסרי אדמה מהכפר ויגליי ואחותו של פילמון. בתור ילדה קטנה מלמד אותה אביה, ג'ובי, לגנוב כדי להציל את משפחתה מרעב. היא גונבת את ארנקו של סר ג'ראלד, לכן היא אחראית חלקית על מעמדו המבוזה ולגורלם של בני, מרתין וראלף. היא מתנכרת למשפחתה כאשר אביה מוכר אותה לנוודים תמורת פרה. למרות שהיא לא מצליחה לברוח מעוני ומטרגדיה, היא משתמשת בשכלה כדי לשפר את מצבה ולהימלט מסכנה. למרות שאינה יפה, ומתוארת בתור "דמוית עכברוש", היא חושנית בהופעתה ועל כן נחשקת ומתועבת על ידי ראלף. גוונדה אוהבת את וולפריק, למרות שהוא מאורס לאנט, והיא חברת נפש של קריס, למרות השוני הגדול במעמדן החברתי. גוונדה נאנסת על ידי ראלף, ומתחנת עם וולפריק לאחר שאנט מבטלת את אירוסיהם. לגוונדה נולדים שני בנים: סם וגודווין. גוונדה דוחפת את הפגיון שלה לפיו של ראלף הגוסס, במטרה להגן על הסוג כי בנה, סם, הוא למשה בנו של ראלף ולא של וולפריק.
  • ראלף - אחיו הצעיר של מרתין וההפך הגמור ממנו - אנס ורוצח. לוחם מטבעו, ראלף הוא אנוכי, חסר רחמים, ולא יבחל בשום אמצעי כדי להפוך לרוזן ולחזיר את כבודה האבוד של משפחתו. הוא מעריך את אחיו ומנסה תמיד לקבל את אישורו, למרות שהוא ממעט להגביל את התנהגותו לשם כך. לראלף יש אובססיה ארוכת-שנים עם לידי פיליפה, אשר הופכת להיות אשתו השנייה. הוא שונא את וולפריק לאחר ששבר את אפו, ובשל חוסר הפחד המתמשך שלו מפניו. ראלף נאלץ לצאת לגלות לאחר שנשפט על אונס, והופך לפורע חוק שצפוי להיתלות על פשעיו. ראלף נמלט מגזר דינו כאשר הוא מצטרף למלחמה בצרפת, והוא מציל את הנסיך אדוארד, נסיך ויילס. ראלף חוזר מהמלחמה כאביר, ובכך מגשים את מטרתו לשקם את כבודה של משפחתו. בסופו של דבר הוא הופך לרוזן שירינג. לאחר שמבין שסם הוא בנו, ראלף סוחט את גוונדה לקיים איתו יחסי מין. הוא נהרג על ידי גוונדה, לאחר שסם מוצא אותם יחד כאשר הוא עוקב אחרי אמו.
  • גודווין - בן דוד בוגר של קריס ונזיר במנזר קינגסברידג'. גודווין עושה רושם של מחולל רפורמה כאשר הוא מתמרן את בחירתו לאב המנזר, בעזרת עצתה של אמו פטרנילה. כאשר הוא לא מצליח לפתור את בעיותיו הכספיות של המנזר, גודווין, בעצתה המתמשכת של אמו ובסיועו הנאמן של פילמון, נוקט בגישות שמרניות יותר במטרה להגן על עמדתו ולהתקדם את עצמו פוליטית, לרוב על חשבון העיירה ומנזר הנשים. בזמן המגפה, גודווין בורח יחד עם הנזירים אל תא המנזר בסנט ג'ון שביער, במטרה להתבודד מהחולים. הוא מסיים את חייו לאחר שחלה במגפה, כאשר הוא השיג מעט מאוד משאיפותיו, למרות מאמציו האכזריים.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תומס לנגלי - אביר שמגיע לקינגסברידג' בתחילת הספר. יחד עם ראלף, הוא הורג שניים מאביריה של המלכה איזבלה, לאחר שהם תוקפים אותו. הוא נפצע בקרב ובסופו של דבר מאבד את זרועו השמאלית עד גובה המרפק. יחד עם מרתין, הוא קובר מכתב מכתב בבסיסו של עץ. הוא הופך לנזיר כדי להימנע מעונש על מעשיו, והוא מורה למרתין שאם ישמע על מותו של תומס, יעביר את המכתב שקברו לכומר. תומס הופך לחברם של מרתין וקריס, ומנסה לסכל רבים ממעשיו של גודווין בתור אב המנזר. הוא לוכד את ראלף ומעמיד אותו לדין על פשעיו הרבים, אם כי ראלף זוכה לחנינה מהמלך בהמשך. תומס לנגלי מת בשנת 1361 בתור נזיר זקן, כאשר בשנותיו האחרונות הוא סובל מתסמינים של סניליות. מרתין משלים את הבטחתו להוציא את המכתב, וכך הוא לומד כי המלך אדוארד השני לא נרצח אלא ברח והסתתר בגלות. פילמון מגלה את הסוד גם הוא, אך מרתין מתעלה עליו ומוכר את המכתב למלך אדוארד השלישי, בתמורה לקידומו של הקאנון קלוד לתפקיד בישוף קינגסברידג' ולשליחתו של פילמון להיות שגריר אצל האפיפיור.
  • ליידי פיליפה - אצילה ואשתו של לורד וויליאם מקסטר, מאוחר יותר רוזן שירינג. היא מתעבת את ראלף מהרגע שהוא הופך לנושא כלים, אך לאחר מותם של וויליאם ושל שני בניהם במגפה, היא מצווה להינשא לו על ידי המלך. זמן קצר לאחר נישואיהם, הסלידה ההדדית שלהם זה מזה מביאה לכך שפיליפה עוברת להתגורר במנזר, שם מתפתח רומן בינה לבין מרתין, מה שמסתיים בהריונה של פיליפה. היא מפתה את ראלף לשכב איתה, ובכך משכנעת אותו שהבן, רולי, הוא שלו, מה שמסייע לה להימלט ממוות באשמת ניאוף. פיליפה עוזרת לגדל את בנו הבכור של ראלף, ג'רי, אשר נולד מאשתו הראשונה. היא מבלה את מרבית זמנה הרחק מראלף, ומפתחת קשרי חברות עם מרתין.
  • וולפריק - בנו של אריס מכפר ויגליי, אדם חרוץ ומושך. שנוא על ידי ראלף, כיוון שלא מפחד מפניו. וולפריק מאבד את משפחתו במהלך קריסת גשר קינגסברידג', ולאחר מכן נשללת ממנו ירושתו על ידי הפוליטיקה של העירו ועל ידי ראלף, שמנצל זאת כדי להתנקם בו. וולפריק מתרושש, אך חיי את חייו באושר עם אשתו גוודה ועם שני בניו (אם כי, ללא ידיעתו, אחד מהם אינו שלו, אלא של ראלף). בסופו של דבר, למורת רוחו של ראלף, הוא מקבל בחזרה את אדמות משפחתו, לאחר שהמגפה הרגה כל אדם אחר שמסוגל לעבד את האדמה.
  • פילמון (הולגר ויגליי) - נזיר שאפתן, בנו של ג'ובי ואחיה של גוונדה. במשך שנים הוא עוזרו הנאמן של גודווין. שהנזירים מתחילים להימחק על ידי המגפה, הוא נמלט ונעלם לזמן רב. בחזרתו, לאחר סיומה של המגפה, הוא יורש את גודווין בתור אב המנזר. פילמון, לא ישר ומקדם את עצמו ללא בושה, הוא בעל נטייה לגניבת תכשיטים ולשמירתם במקום סודי. הוא שואף להפוך לבישוף של קינגסברידג', אך נדחה לאחר שמרתין מתמקח עם נציגו של המלך באשר למכתב של תומס לנגלי. בסופו של דבר הוא הופך לשגריר אנגליה אצל האפיפיור ועוזב את קינגסברידג'.
  • אלפריק - בנאי ונגר מומחה, מר ונקמני. בנו של מומחה ותיק ומוכשר יותר, יואכים. הוא רואה במרתין אתגר למעמדו ולפרנסתו, ועושה הכל כדי להקשות על חייו. לאורך חייו הוא מתנגד לניסיונות להכניס את מרתין לגילדת הסוחרים הקהילתית, בטענה שלא סיים את תקופת החניכה שלו. הוא מת במהלך ההתרצות הראשונה של המגפה.
  • אנט - יפה ופלרטטנית, אך משעממת. אנט משתמשת בקסמיה הנשיים כדי למכור את ביצי משפחתה בשוק קינגסברידג' וכדי למשוך את וולפריק. היא מושכת תשומת לב לא רצויה מראלף, ומאוחר יותר נאנסת על ידו. היא מבטלת את אירוסיה לוולפריק לאחר שהוא מנושל מירושתו. לא מרוצה מחייה לעולם, ובסופו של דבר מבינה את הטעות הגדולה שעשתה. לאורך כל החיים גוונדה רואה בה יריבה, כאשר היא ממשיכה לפלרטט עם וולפריק. בסופו של דבר, בחתונת ילדיהם, השתיים מתפייסות וגוונדה מבינה שהיא ניצחה.
  • מתי וייז - המיילדת ואשת צמחי המרפא של קינגסברידג'. היא מלמדת את קריס הצעירה את אומנות הריפוי ואת תורת הצמחים, והיא מצילה את חייה של גוונדה כאשר רופאים ונזירות לא מצליחים לעזור לה ללדת בבטחה את בנה הראשון. תמיד מורה למטופליה להתפלל לאלוהים, במטרה להימנע מכל טענה על כישוף או על עבודת השטן. עוזבת את העיר בפתאומיות כאשר חוששת מפני האשמתה בכישוף.
  • ג'ובי ויגליי - פועל חסר אדמה, הנמצא בתחתית ההיררכיה של כפר ויגליי. חסר יד אחת, מהיום שבו נתפס על גניבה והוענש. משקר, מרמה וגונב כדי להאכיל את משפחתו. מוכר את בתו גוונדה לפורעי חוק תמורת פרה.
  • מדג' ובר - השורדת היחידה ממשפחת ובר. אישה ישרה, אך ענייה בתחילת הספר. קריס משנה את הון המשפחה כאשר היא רותמת אותם לאריגה וליצירה של בד צבוע, "האדום של קינגסברידג'". בעלה מארק היה תושב קינגסברידג' הראשון שמת מהמגפה, וילדיה מתו גם הם. ממשיכה את עסקו של בעלה והופכת להיות אחת הסוחרות העשירות והמשפיעות בעיירה. מאוחר יותר היא נישאת מחדש ונולדת לה בת.
  • אליס - אחותה של קריס, אשר שונאת אותה. נשואה לאלפריק, אשר לוקח את מרתין בתור שוליה. מנסה ללכוד את מרתין להתחתן עם בתה החורגת, גריזלדה.
  • גריזלדה - בתו של אלפריק מנישואים קודמים, אשר מפתה את מרתין לאחר שהחבר הקודם שלה, תרסטן, עזב אותה כשגילה שהיא בהריון. היא מנסה לשכנע את מרתין להתחתן איתה, בטענה שהוא אביו של התינוק. היא מתוסכלת כאשר קריס מגלה שהיא בהריון כבר מספר חודשים, בעוד הקשר שלה עם מרתין התחיל רק לאחרונה. גריזלדה קוראת לבנה מרתין מתוך טינה, אם כי כל העיירה מבינה שהילד אינו בנו של מרתין.
  • בואונוונטורה קרולי - סוחר צמר איטלקי אשר מגיע לקינגסברידג' על מנת לסחור. חברו של אדמונד, ובהמשך גם חברו של מרתין כאשר הוא גר בפירנצה. עוזר לקריס בפיתוח בד צמר אדום, בוהק ואיכותי - "האדום של קינגסברידג'". מעביר לקריס חדשות על מרתין כאשר הוא מתיישב בפירנצה.
  • לולה (לאורה) - בתו של מרתין מאשתו הראשונה בפירנצה. לא חולה במגפה באיטליה בתור פעוטה, לכן מאמינים שהיא חסינה מפניה. מובאת על ידי אביה לקינגסברידג', לאחר ששאר משפחתה מתה במהלך המגפה. היא מעוררת זעם אצל מרתין בנעוריה בעקבות מרדנותה, אך בסופו של דבר היא בוחרת ללכת בדרכה של קריס כמרפאה, ולומדת אצלה בבית החולים.
  • בסי בל - בתו של בעל הטברנה. מטפלת בלולה ומפתה את מרתין כאשר השניים מגיעים מאיטליה, לפני שמרתין בונה בית משלו. מתה במהלך ההתפרצות הראשונה של המגפה, ומורישה את הטברנה למרתין.
  • מיירה - נזירה צעירה עם פני מלאך, מאהבת של קריס לזמן קצר, איתה היא נוסעת לצרפת. מתה במהלך ההתפרצות הראשונה של המגפה.
  • אב המנזר אנתוני - דודם של גודווין ושל קריס, ואב מנזר קינגסברידג' בתחילת הספר. נהרג במהלך קריסתו של הגשר הראשון.
  • אב המנזר סול וייטהד - אחיינו של רוזן שירינג, ואב מנזר סנט ג'ון שביער. נבחר בתחילה על ידי הרוזן להיות אב המנזר החדש של קינגסברידג', אך משוכנע שלא לקבל את התפקיד באמצעות מניפולציה מצידו של גודווין. מת במהלך ההתפרצות הראשונה של המגפה, יחד עם רוב נזירי קינגסברידג'.
  • הבישוף ריצ'רד - בנו הצעיר של הרוזן רולנד, הופך להיות בישוף קינגסברידג' עוד בצעירותו. הוא מעשי, אך לא אדוק. תאוותו הופכת לנשק כנגדו בידיו של גודווין. נהרג במהלך קרב קרסי.
  • טילי (מתילדה מטנץ') - אצילה צעירה, חונכה בבית הספר של הנזירות בקינגסברידג'. מתחנת עם ראלף במהלך נעוריה, ויולדת לו בן אחד - ג'ראלד. נרצחת על ידי ראלף, במטרה שיוכל להינשא לפיליפה.
  • אנרי ממונס, בישוף קינגסברידג' - אדם טוב, אינטליגנטי ומעשי, אשר הופך במפתיע לבעל בריתה של קריס במהלך כהונתה כאם המנזר. למרות חילוקי הדעות ביניהם, הוא מבין שקריס מבריקה ומצליחה. מנהל מערכת יחסית עם עוזרו, הקאנון קלוד, שקריס מודעת לה, אך שומרת אותה בסוד. הוא מתנגד לפילמון כאשר מתאפשר לו. מעדיף את קריס, והופך במהרה למפתח לאיזון הכוחות בקינגסברידג'.
  • פטרנילה - אמו של גודווין ואחותם של אדמונד וולר ושל אב המנזר אנתוני. ערמומית ביותר. בעלה הראשון מת לפני אירועי הספר. מייעצת מקרוב לגודווין, לעיתים בניגוד לרצונו, ותוכניתה מובילה לזכייתו בבחירות לאב המנזר של קינגסברידג'. מאוד לא אוהבת את אחייניתה קריס, ומעדיפה את אחותה הגדולה אליס. מתה במהלך ההתפרצות הראשונה של המגפה.
  • אדמונד וולר - בכיר הסוחרים בגילדה הקהילתית של קינגסברידג', ואביהן של קריס ושל אליס. אחיהם של פטרנילה ושל אב המנזר אנתוני. ממשיך את עסק הצמר המשפחתי כאשר אביו מת ואחיו מצטרף למנזר. לעיתים רבות נמצא בסכסוך עם אבות המנזר של קינגסברידג', בשל כך שאינם מצדדים באינטרסים של תושבי העיירה.
  • אודילה משירינג, רוזנת מונמאות - אצילה, בתם היחידה של הרוזן וויליאם ושל ליידי פיליפה, והיחידה מילדיהם ששורדת את המגפה. נישאת לדייוויד קרליאון, רוזן מונמאות החדש והצעיר. כאחות חורגת לבניו של ראלף, משק ביתה מקבל את ג'ראלד משירינג כנושא כלים.
  • האם ססיליה - אם המנזר של קינגסברידג'. נזירה קשוחה וקפדנית, אך גם אכפתית ומוערכת. היא מצילה את קריס מהוצאתה להורג בעוון כישוף, בכך שהיא מציעה לה להצטרף למנזר. מחבבת את גודווין בצעירותו, אך לומדת לא לאהוב אותו ולא לסמוך עליו כאשר הוא מחליט להפריד פיזית בין הנזירים והנזירות (מה שמונע מהנזירות גישה לרבים ממתקני המנזר). מאוחר יותר היא לומדת עד כמה הוא לא אמין, כאשר הוא גונב ירושה גדולה שהושארה לנזירות על מנת לשלם על בניית ארמון חדש לאב המנזר. היא מתה במהלך ההתפרצות הראשונה של המגפה.
  • אליזבת קלרק - אויבת של קריס, אישה מבריקה, משכילה ויפה. רוצה להתחתן עם מרתין וכמעט מצליחה לפתות אותו, אך מתוסכלת מהאובססיה הנכזבת שלו לקריס. היא מצטרפת למנזר לאחר שמרתין דוחה אותה. מתנגדת לפעולותיה של קריס במנזר, ומנסה למנוע את בחירתה לאם המנזר, מתוך אותה טינה קודמת כלפיה.
  • הנזיר מורדו - שרלטן חטטן ופסיכוטי, שמשתמש באדיקות קנאית כדי לספק את רצונו לראות נשים נשרפות באשמת כישוף. מספק ראיות מבטיחות שמאפשרות להאשים את קריס באשמת היותה מכשפה. מאוחר יותר מסולק מהעיר על ידי קריס, כאשר היא הופכת להיות אם המנזר.
  • הרוזן רולנד - רוזן שירינג. הוא ובניו משמשים כעוזרי המלכה בניסיון ההתנקשות במלך אדוארד השני.
  • סר ג'ראלד וליידי מוד - הוריהם של מרתין ושל ראלף. בעברם היו אנשים מיוחסים, הבעלים של כמה כפרים, אך בהמשך פושטים רגל וחיים כפנסיונרים של המנזר. ג'ראלד הוא קרוב משפחה של רוזני שירינג, בהיותו צאצא מרוחק של טומי, בנם של ג'ק ואליינה. בנם, ראלף, הופך לרוזן שירינג, מה שנותן לג'ראלד תחושת סיפוק בשנותיו האחרונות.

אזכורים היסטוריים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שלטונו של אדוארד השלישי מהווה את הרקע ההיסטורי להתרחשות הרומן.
  • הבעיות המבניות שאילצו את בנייתו מחדש של המגדל בקתדרלת קינגסברידג' עוצבו בעקבות תקרית בקתדרלה הישנה בעיר הספרדית ויטוריה.
  • מטרתו של מרתין לבנות את הבניין הגבוה ביותר באנגליה מבוססת על בניית המגדל של קתדרלת סולסברי.
  • הפרקים המתרחשים בצרפת כוללים תיאורים מדויקים של קרב בלאנשטק(אנ') ושל קרב קרסי. למרות שהספר לא מציג את נקודת מבטן של דמויות מהצד הצרפתי, קו העלילה של קריס ושל האחות מיירה מוביל אותן בשוגג אל בין החיילים הצרפתים, כאשר הן מחופשות לבנים. עובדה זו מאפשרת לתאר את הקרבות מנקודת המבט האנגלית והצרפתית כאחד.
  • למרות שכל העלילה באנגליה מתרחשת בערים הבדיוניות קינגסברידג' ושירינג, אזורים אמיתיים כמו מלקומב, גלוסטר, מונמות', שפטסברי, אקסטר, וינצ'סטר וסולסברי נמצאים באותו אזור. עובדה זו מציבה את מקום התרחשות האירועים סביב אזור דרום ומרכז אנגליה.
  • רוזני מונמאות (מונמות')(אנ') מתוארים לעיתים קרובות כמי שיש להם התקשרויות רבות (לפחות שתי בריתות נישואין) עם רוזני שירינג. היסטורית, התואר "רוזן מונמות'" נוצר רק במאה ה-17, ולא היו רוזנים כאלה בזמן בו מתרחש "עולם ללא קץ".
  • המכתב הקבור המסתורי, שתוכנו נחשף רק לקראת סוף הרומן, דומה במובנים רבים למכתב פיאסקי ההיסטורי(אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]