על המשמר (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
על המשמר
On the Double
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי מלוויל שבלסון
הופק בידי מלווין פרנק, נורמן פנמה
תסריט ג'ק רוז, מלוויל שבלסון
עריכה פרנק ברכט
שחקנים ראשיים דני קיי
דנה ווינטר
מוזיקה לייט סטיבנס, סילביה פיין
צילום הארי סטרדלינג
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 19 במאי 1961
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט מלחמה, סרט קומדיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

על המשמראנגלית: On the Double) הוא סרט קומדיה אמריקאי משנת 1961 עם דני קיי ודנה ווינטר בתפקידים הראשיים.

דני קיי משחק בתפקיד כפול - חייל אמריקאי פשוט וגנרל בריטי. העלילה מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה בלונדון וברלין. דני קיי מחליף דמויות רבות במשך הסרט, בריטים וגרמנים. פירוש שם הסרט באנגלית הוא - מיד ובזריזות, מילים שנאמרות בסיום כל פקודה צבאית.

השירים בסרט נכתבו על ידי סילביה פיין (אשתו של קיי).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טוראי ארני ויליאמס (דני קיי) מוצב בבסיס צבאי בבריטניה בימים לפני הפלישה לנורמנדיה. יש לו כשרון חיקוי יוצא מן הכלל, ומחקה להפליא את המפקד הבכיר גנרל מקנזי-סמית' (דני קיי) שעוטה רטייה שחורה על עינו. הוא מנסה לברוח מהבסיס מחופש לגנרל אך נתפס ומועבר למעצר ולמשפט צבאי. גנרל מקנזי-סמית' הוא מהמפקדים הבכירים של כח הפלישה והגרמנים בעזרת משתפי פעולה בריטים מנסים לחסלו. קולונל סומרסט (וילפריד הייד-וייט) מציע למנות לו כפיל על מנת לשמור על ביטחונו ולהסוות את פעולותיו בקשר לפלישה. הוא מציע את ארני. בקטע משעשע מחקה ארני את מקנזי ו"מינויו" מאושר ונשמר בסוד.

מקנזי-סמית' הוא נשוי ורודף נשים. בלילה הראשון מגיעה הנהגת שלו, סרג'נט סטנהופ (דיאנה דורס) ורוצה לקיים אתו יחסים. באותו רגע מגיעה מקנדה, ליידי מרגרט מקנזי-סמית' (דנה ווינטר), אשתו של הגנרל. ארני מסלק את הנהגת אבל מרגרט מזהה אותו ככפיל. למרות זאת היא מתחילה לחבב אותו. מסתבר שברצונה להתגרש בגלל בגידותיו של בעלה הגנרל.

ארני בתפקיד הגנרל ומרגרט מוזמנים לנשף הגדוד הסקוטי והגרמנים רוצים לחסלו. את המצב מצילו דודתו ויויאן (מרגרט רתרפורד) שמבחינה שהוא אינו הגנרל האמיתי ומתחילה במהומה גדולה שמאפשרת לזוג לברוח.

ארני נקרא לישיבה דחופה. ברכב נמצאים הנהגת סטנהופ וקפטן פטרסון (אלן קת'בסטון) ששניהם משתפי פעולה עם הגרמנים. הם חוטפים אותו והוא מועבר לצוללת גרמנית ומגיע לחקירה בגסטפו. הגרמנים משוכנעים שהוא הגנרל האמיתי ואינם יודעים ש מקנזי-סמית' נהרג כשמטוסו הופל מעל תעלת למאנש.

לבסוף הוא "מגלה" להם את הסיסמה, המקום וזמן הנחיתה. הגרמנים יודעים שזה יעיק על מצפונו ומשאירים לידו אקדח כדי שיתאבד. כשנכנס החוקר, יורה בו ארני ומתחיל לברוח. הגרמנים רודפים אחריו והוא מחליף כל פעם צורה. בפעם אחת הוא מתחפש להיטלר וחולף על פניו של הפיהרר שתמה לראות אחד כמוהו. הוא מגיע לקברט ומופיע בקטע בסגנון של מרלן דיטריך. לבסוף הוא נכנס לשירותים, מהמם טייס, לובש את מדיו ומובל עם חבריו למפציץ שטס מעל בריטניה, שם הוא צונח ונעצר כגרמני.

הוא מובא לחקירה בידי קצין ומראה לו רשימה של משתפי פעולה בריטיים שגנב מהגסטפו. שמו של הקצין הזה מופיע ברשימה. הקצין קורע את הרשימה, מאשים אותו כבוגד ומעמיד אותו לפני כיתת יורים. ברגע האחרון מציל אותו קולונל סומרסט.

לבסוף מגיע יום הניצחון, כולם חוגגים בלונדון כולל ארני ומרגרט.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
דני קיי ארני ויליאמס, גנרל מקנזי-סמית' חייל אמריקאי וגנרל בריטי
דנה ווינטר מרגרט מקנזי-סמית' אשתו של מקנזי-סמית'
וילפריד הייד-וייט קולונל סומרסט קצין מודיעין
מרגרט רתרפורד ליידי ויויאן דודה של מקנזי-סמית'
דיאנה דורס סרג'נט בריג'יט נהגת ומאהבת
אלן קת'בסטון קפטן פטרסון קצין בריטי ומרגל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]