פאוזיה בנתי עבדאללה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
פאוזיה בנתי עבדאללה
הסולטאן איברהים של ג'והור ואשתו הרביעית, פאוזיה מרצלה, בשנת 1950, עם בתם התינוקת טונקו מרים
הסולטאן איברהים של ג'והור ואשתו הרביעית, פאוזיה מרצלה, בשנת 1950, עם בתם התינוקת טונקו מרים
לידה 9 בנובמבר 1915 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1 ביוני 1982 (בגיל 66) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאוזיה בנתי עבדאללה, (במלזית: Fawzia Binti Abdallah, בשמה בלידה מרצלה מנדלגרמנית: Marcella Mendl) נודעה מאוחר יותר גם כ"ליידי מרסלה איברהים" (באנגלית: Lady Marcella Ibrahim ,‏ 9 בנובמבר 1915 וינה - 1 ביוני 1982 לונדון) הייתה נסיכה מלזית, ממוצא יהודי-רומני-אוסטרי, סולטאנה של ג'והור (1959-1940), אשתו הרביעית של איברהים, סולטאן ג'והור.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנותיה המוקדמות באוסטריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרצלה מנדל נולדה בווינה בשנת 1915, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה לאדגר מנדל, סוכן מכירות יהודי לכלי רכב, יוצא רומניה, ולוולרין וילצ'ק, ילידת הונגריה. בהיותה בת 5, נפרדו הוריה, והיא נותרה בחזקת אמה. היא למדה בבית הספר לבנות "שוורצוואלד" בווינה ובנעוריה הצטיינה ביופייה ובשמחת החיים. היא נהגה לשחק ברידג' בסלונים של מלון "הארכידוכס קרל" ברחוב קרנטנר שבמרכז ווינה.

בגיל 20 הייתה חברתו של המיליונר היהודי הוינאי ארתור דראך (1942-1894), מראשי תעשיית העצים ביוגוסלביה, אליו התלוותה לטיולים. מנדל בילתה תכופות בעיירות הקייט האוסטריות ואהבה לטייל בהרים.

בארצות הברית ובאנגליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלון "גרוסוונור האוס" בלונדון בגלויה משנות ה-1920

סיפוח אוסטריה על ידי היטלר בשנת 1938 העמידה את מנדל היהודייה בסכנה והיא נסעה יחד עם סוחר האמנות זיגפריד ויליצ'ק, בן דוד של אמה, לארצות הברית. בניו יורק היא למדה בקורס למזכירות ועבדה תקופה במשרדו של ויליצ'ק. בשנת 1939 העדיפה לעבור לגור בלונדון, בה התיישבה בינתיים אמה. מרצלה מנדל ואמה התגוררו במלון היוקרה "גרוסוונור האוס". בימי הקרב על בריטניה התגייסה מנדל כנהגת אמבולנסים של הצבא.

הנישואים עם הסולטן איברהים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלון שבה גרה התארח באותה תקופה גם הסולטאן של ג'והור, אחת מסולטנויות שבחצי האי המלאי. הוא היה אז בן 67, והיה פנוי, אחרי הגירושים מאשתו השלישית הסקוטית, הלן ברתולומיו. הייתה לו מאהבת, רקדנית בשם לידיה ססיליה (סיסי) היל, שבאוקטובר 1940 נהרגה במתקפה אווירית על קנטרברי בעת שערכה שם קניות. כעבור שבועות ספורים, ב-28 באוקטובר 1940, התוודע הסולטאן למרצלה בת ה-25 כשהיא מכרה לו פרח פרג במסגרת התרמות במלון לטובת הצלב האדום. הסולטאן, שהיה אחד מעשירי העולם, במיוחד הודות ליצוא הגומי של ארצו, הוקסם על ידי "היופי הרומני" כפי שכונתה והציע לה נישואים. היא הסכימה לצורך העניין להתאסלם והחתונה התקיימה ב-6 בנובמבר 1940 באווירה אינטימית בקקסטון הול כשהעדים היו אמה של הכלה והעוזר האישי של הסולטאן, קפטן עבדאללה. שמלת הכלולות שלה הייתה מקושטת בסמל של ג'והור מעוטר בזהב וביהלומים כשבידיה נשאה זר סחלבים. מרצלה נאלצה לאמץ שם מוסלמי - "פאוזיה בנתי עבדאללה".

אחרי ירח דבש נסעה עם בעלה לג'והור. התקבלה עם 21 מטחי תותח. בשנים 1940–1955 כונתה הנסיכה החדשה בדרך כלל "ליידי מרסלה איברהים".בהתחלה התייחסו אליה התושבים בהסתייגות ובחוסר אמון. בשנת 1941 מלזיה נכבשה על ידי היפנים שהשפילו את הזוג המלכותי והכריחו אותו לעזוב את ארמונם ולעבור לבית עלוב. ב-1945 הכיבוש היפני הסתיים והשלטון הבריטי הושב על כנו. החלו בהמשך ההליכים לקראת השגת העצמאות במסגרת פדרציה של סולטנויות. איברהים לא ראה בעין יפה את התפתחויות.

ב-18 בספטמבר 1950 ילדה הסולטאנה את תינוקת שקיבלה את השם טונקו מרים. לאיברהים היו 4 בנים מנישואיו הקודמים.

ב-17 בספטמבר 1955 בנוכחות מנהיגים פוליטיים וצבאיים ממלזיה ומחו"ל קיים איברהים חגיגה מפוארת לכבוד "יובל היהלום" - מלאת 60 שנה לשלטונו ומלאת גיל 82. בהזדמנות זאת הוא ארגן הכתרה חגיגית של אשתו כסולטאנה של ג'והור.

בסוף חייו העדיף איברהים לגור יחד עם פאוזיה ובתם בלונדון, כרגיל במלון גרוסוונור האוס. הוא הלך בו לעולמו ב-8 במאי 1959.

שנותיה האחרונות בלונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פואזיה מרסלה שבה ללונדון יחד עם בתה. בעלה הוריש לה רק דירת פאר בלונדון ו-400,000 לירות שטרלינג. כמו כן קיבלה עד סוף חייה קצבה חודשית בשווי 1,000 דולר, כל עוד שלא תתחתן שוב. בתה, טונקט מרים התחתנה בשנת 1978 עם זמר הפופ בארי רייאן, אך התגרשה כעבור שנתיים.

הסולטאנה עצמה נפטרה במלון גרוסוונור האוס ב-1 ביוני 1982 בעקבות מחלה חשוכת מרפא. היא הובאה לקבורה במאוזולאום סולטאן אבו בכר בג'והור באהרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]