פורטל:הארי פוטר/נושא נבחר/תחבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עלילת הספרים מתרחשת במספר מקומות מצומצם ביותר. בספרים קיימת התייחסות מצומצמת יחסית לכלי תחבורה המשמשים את המוגלגים חסרי הקסם, אך למעט הספר השני, תחילת הספר השלישי והאפילוג של הספר השביעי אין כמעט אזכורים לשימוש של קוסמים בכלי תחבורה, לרבות כלי רכב, אופנועים ומטוסים לסוגיהם השונים. הקוסמים בעולמה של רולינג מטיילים בן מדינות שונות ברחבי העולם, וגם בגבולות המצומצמים יותר של הממלכה המאוחדת קיימים לעיתים מרחקים גדולים בין המקומות השונים, כגון בין לונדון לבית הספר הוגוורטס שנמצא ככל הנראה בסקוטלנד. לשם מעבר יעיל ומהיר בין מקומות מרוחקים משתמשים הקוסמים במגוון אמצעי תחבורה קסומים, חלקם באמצעים פיזיים וחלקם באמצעות קסמים בלבד.

אמצעי התחבורה הראשון המוזכר בסדרה הוא מטאטא מכושף שמסוגל לעוף, בדומה לסיפורי מכשפות רבים. זהו כלי התחבורה הנפוץ ביותר בסדרה, ורולינג אף הרחיבה בספר "קווידיץ' בראי הדורות" על ההיסטוריה שלו בעולם הבדיוני שיצרה. על פי הספרים קיימים מטאטאים בעלי יכולות דומות לאלה של מכוניות משוכללות, והמטאטאים המשוכללים ביותר אף מכונים "מטאטאי מרוץ" על שום יכולתם לעמוד במהירות הנדרשת בעת מרוץ. אחד השימושים הנפוצים ביותר בסדרה במטאטאים הוא משחק הקווידיץ' - הנערך אך ורק כשהשחקנים והשופט רכובים על גבי מטאטא. חסרונו הבולט של המטאטא הוא היעדר היכולת לשאת קוסמים רבים. אמצעי התחבורה "המשפחתי" המוזכר בספרים כבעל קשר למטאטא הוא השטיח המעופף, אך אמצעי זה לא מופיע באופן ישיר ולו פעם אחת בסדרה ומתואר כאמצעי תחבורה שהוצא מחוץ לחוק בממלכה המאוחדת מאחר שהוא בולט יותר מדי וגורר תשומת לב מיותרת מצד המוגלגים.

בספרים מוזכר לעיתים גם מפתח מעבר, שהוא חפץ כלשהו המוביל את הקוסם הנוגע בו על פני מרחקים גדולים, ואף בין יבשות. בדרך כלל מדובר חפץ יומיומי שלא סביר שיחשדו בו כחפץ מכושף. יתרונם על פני מטאטאים הוא יכולתם להעביר מספר אנשים בבת אחת ליעד קבוע מראש, או להפוך לפעילים בנקודת זמן מוגדרת מראש. יצירת מפתחות מעבר מפוקחת בקפדנות על ידי משרד הקסמים ומצריכה רישיון מיוחד.

בספרים קיימים אמצעי תחבורה בודדים בעלי שימוש מקביל גם בעולם מחוסר הקסמים. רכבת ההוגוורטס אקספרס, המסיעה את תלמידי בית הספר מתחנת קינגס קרוס שבלונדון, מופיעה בכל אחד ואחד מספרי הסדרה במרומז או באופן ישיר. זהו אמצעי התחבורה היחיד בסדרה שבו עושים הקוסמים שימוש סדיר ואיננו משתמש בקסמים למעט נקודת המוצא שלו - רציף תשע ושלושה רבעים המוסווה מעיני המוגלגים באמצעות קסמים. המסע ברכבת מתחיל בשעה 11 בבוקר בדיוק ומסתיים רק לאחר רדת השמש. אמצעי תחבורה קלאסי נוסף מעולם המוגלגים הוא אוטונוס הלילה. כלי זה הוא אוטובוס תלת-קומתי סגול, המסוגל להגיע לכל מקום ברחבי הממלכה המאוחדת (לא קיים מידע האם אי פעם יצא מחוץ לגבולותיה) למעט בים ובאוויר. על האוטונוס הופעלו קסמים רבים המאפשרים לו להימנע מהתנגשות בעצמים קטנים וגדולים כאחד באמצעות הזזתם הצידה. קסמים אלה שימושיים מאוד מאחר שהנהג היחיד של האוטונוס המוזכר בספרים הוא ארני פרנג שעל פי המתואר הוא נהג מאוד לא זהיר שגרם אפילו לחוות בקר שלמה לזנק ממסלולו של האוטונוס. פנים האוטונוס מתואר כמקום לא נוח שבו ישנם מושבים ביום ומיטות בלילה. כמו כן, לעיתים קוסמים עושים שימוש בכלי רכב כגון מכונית או אופנוע, ומטילים עליהם כשפים המרחיבים את החלל הפנימי שלהם מבלי להרחיב את היקף הרכב או מקנים לו יכולת תעופה.

הסוג הנוסף של אמצעי התחבורה הוא זה הכרוך בקסמים המעבירים את הקוסם ללא חפץ פיזי כלשהו שהוא נאלץ לשאת עמו. התעתקות היא תהליך דמוי-טלפורטציה שבו הקוסם או המכשפה מעבירים את עצמם ממקום למקום בלי לעבור במרחב הפיזי. להתעתקות אין לחש המפעיל אותה והיא תלויה אך ורק בכישוריו של הקוסם. התעתקות היא פעולה מסובכת מאוד, ונחוץ רישיון ממשרד הקסמים על מנת לבצע אותה. במקרה שמבצעים התעתקות באופן לא זהיר עלולות להיגרם תופעות לוואי חמורות כגון השארת חלקי גוף ממקום ההיעלמות (תופעה המכונה גיזרור). בספר השישי מוזכר לראשונה כי אמצעי זה אינו מוגבל לאדם אחד בלבד, וניתן באמצעות מגע להרחיב את טווח ההשפעה של הקסם לאנשים נוספים (מה שנקרא התעתקות צד-לצד). ככל שטווח ההתעתקות גדול יותר כך קשה יותר לבצעה, ואפילו לורד וולדמורט אינו מעיז לבצע התעתקות בין-יבשתית. אמצעי נוסף עם אפקט דומה לזה של התעתקות ומפתח מעבר הוא אבקת פלו. אבקה זו הינה אבקה גרגרית המשמשת למעבר ברשת הפלו, שהיא רשת של מנהרות עשויות אש המחברת אחים של בתי קוסמים ומוסדות ציבור. לאחר פיזור האבקה בתוך האח נוצרת אש ירוקה, ועל מנת לעבור ברשת הפלו צריך לעמוד בתוך האש ולומר בקול ברור את שם היעד. ניתן גם להכניס רק את הראש לתוך האח, ובאופן זה להשתמש ברשת הפלו כמעין טלפון.

אמצעי נדיר ויקר יותר הוא ארוניות היעלמות. במקרה זה חובה להשתמש בשתי ארוניות, היוצרות ביניהן מנהרה קסומה ובלתי נראית שאינה תופסת מקום במרחב התלת-ממדי. כניסה לארונית מצד אחד של המנהרה תוביל להופעה כמעט מיידית בארונית שבצד השני. אמצעי זה נחשב לפחות יציב, מאחר שארוניות נוספות עשויות לשבש את הקשר בין שתי ארוניות נתונות. מאחר שמדובר בחפץ יומיומי ארונית ההיעלמות הייתה פופולרית בימי מלחמת הקוסמים הראשונה, כיוון שהיה קל להיכנס לתוכה במהירות ולהימלט מהמקום אם תומכיו של וולדמורט היו מגיעים.

בספר השלישי מופיע האמצעי הנדיר מכולם, והוא מחולל זמן. כלי זה, שצורתו שעון חול קטן התלוי על שרשרת, מאפשר לקוסם או למכשפה הלובשים אותו לבצע מסע בזמן. בספר זה משתמשת בו הרמיוני גריינג'ר על מנת לחזור על שיעורים כיוון שנרשמה ליותר מדי מקצועות, ומוסבר כי משרד הקסמים נותן אישור להשתמש בו במקרים נדירים ביותר בגלל פרדוקסים של מסע בזמן והאפשרות שקוסמים אפלים ינסו לנצלו כדי לשכתב את ההיסטוריה.