פורטל:המורשת העולמית/ערך נבחר/178

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ארמון קזרטה, סן לאוצ'יו ואקוודוקט ונוויטלי הם שלושה אתרים בעיר קזרטה שבמחוז קמפניה ובסביבותיה, אשר הוכרזו במאוחד כאתר מורשת עולמית ב-1997.

ארמון קזרטה אשר נבנה בהשראת ארמון ורסאי, שימש כמעונם המלכותי של ראשי ממלכת נאפולי מבית בורבון. זהו הארמון הגדול ביותר שנבנה באירופה במאה השמונה עשרה, ואחד מהמבנים הגדולים ביותר שנבנו באותה תקופה. בארמון כ-1,200 חדרים, ובהם שני תריסרי סוויטות מלכותיות, ספרייה גדולה, וכן תיאטרון שעוצב בצורתו של תיאטרון סן קרלו, בנאפולי. באפריל 1945 נחתמה בארמון כניעתם ללא תנאים של חיילי גרמניה הנאצית באיטליה. סביב הארמון גן המהווה דוגמה אופיינית של אדריכלות נוף בסגנון הבארוק. הגן משתרע על שטח של כ-1.2 קילומטרים רבועים, וחלקו גבעי. הוא מקיף מערכת של מפלי מים מלאכותיים ומזרקות.

סן לאוצ'יו הוא פרוור תעשייתי של קזרטה אשר הוקם על ידי המלך פרננדו הראשון ב-1778, כ-3.5 ק"מ מצפון-מערב לעיר. במקום יוצר משי והוקמו בו מבנים תעשייתיים שכללו חדרים לגידול תולעי משי ומתקנים לטוויית וצביעת המשי. בנוסף הוקמו במקום מבנים עבור בית ספר, מגורים למורים, וכפר חדש עבור העובדים שנקרא ב-1789 בשם "המושבה המלכותית של אורגי המשי". במפעל המשי בסן לאוצ'יו הוכנסו הטכנולוגיות המתקדמות ביותר באירופה באותה תקופה, והמלך חוקק חוקים שנועדו להסדיר את העבודה והשכר של הפועלים במכלול; לפועלים הייתה מערכת של מעין ביטוח לאומי ומעמד מועדף, ואף נקבעו להם בגדי עבודה אחידים. יש הרואים בחוקים אלה מעין סוציאליזם מוקדם.

אקוודוקט ונוויטלי הוא אמת מים שנבנתה כדי לספק מים לארמון ולמכלול סן לאוצ'יו. אורכה של אמת המים הוא כ-38 קילומטרים בנתיב מתפתל, רובו מתחת לפני האדמה. ערך אדריכלי מיוחד יש לחלק מן האמה שאורכו 529 מטרים, המגשר על עמק מאדאלוני. מקטע זה עוצב על פי אמות מים רומאיות עתיקות, והוא בנוי משלוש קומות עשויות קשתות המונחות זו על גבי זו. גובהה המרבי של אמה הוא 55.8 מטרים.