קרל פרידריך הקר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרל פרידריך הקר
Karl-Friedrich Höcker
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 11 בדצמבר 1911
Preußisch Oldendorf, פרובינציית וסטפאליה, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 בינואר 2000 (בגיל 88)
ליבקה, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הקיסרות הגרמנית, גרמניה הנאצית, גרמניה המערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל פרידריך הקרגרמנית: Karl-Friedrich Höcker; אנגרהאוזן, 11 בדצמבר 1911 – ליבקה, 30 בינואר 2000), היה פושע מלחמה אובר-שטורמפיהרר באס אס (סגן), השליש של ריכרד בר מפקד מחנה הריכוז אושוויץ ממאי 1944 ועד לשחרור המחנה בינואר 1945. אלבום תמונות שצולם על ידי הקר ובו 116 תמונות מתקופתו באושוויץ, נמסר למוזיאון ארצות הברית לזכר השואה, מה שעורר עניין חדש בפעילותו כאדמיניסטרטור במחנה הריכוז.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקר היה הצעיר מבין ששת אחיו ונולד כאמור באנגרהאוזן, גרמניה. אביו עבד כפועל בניין ומאוחר יותר נהרג במלחמת העולם הראשונה. לאחר שנות התמחות כקופאי בבנק (טלר), הוא עבד בבנק בליבקה עד שפוטר. לאחר שנתיים וחצי של אבטלה, הצטרף לאס אס באוקטובר 1933 ולמפלגה הנאצית במאי 1937.

שרות באס אס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקר הצטרף לדיוויזיית הרגלים ה-9 של האס אס בגדנסק ב-16 בנובמבר 1939 וב-1940 הפך לעוזרו של מרטין גוטפריד וייס, מפקד מחנה הריכוז נוינגמה. ב-1942 מונה וייס גם למפקד מחנה הריכוז ארבייטסדורף יחד עם עוזרו הקר. בטרם נשלח למיידנק במאי 1943 כשלישו של וייס, נשלח להכשרה צבאית של האס אס (Junkerschule) בבראונשווייג.

ב-1943 עבד במיידנק במהלך הגירושים ההמוניים של מה שנקרא מבצע ריינהרד. לאחר מכן הפך לשלישו של ריכרד בר ב-1944 במחנה הריכוז אושוויץ. בטרם נשלח לאושוויץ הוא היה תקופה קצרה בברלין במשרד הראשי למשק ומנהל בפיקודו של אוסוולד פוהל. הקר נשאר באושוויץ עד לפינויו בינואר 1945, אז הועבר למחנה דורה-מיטלבאו יחד עם בר. שני אנשים אלה ניהלו את המחנה עד שהגיעו כוחות בעלות הברית. הקר נמלט עם ניירות מזויפים, וניירות אלה איפשרו את אי זיהויו כאשר נתפס על ידי כוחות צבא בריטיים.

מנישואיו לפני המלחמה נולדו לו במהלך המלחמה בן ובת, אותם פגש לראשונה ב-1946 לאחר שחרורו ממחנה שבויים. בתחילת שנות ה-60 נעצר על ידי הרשויות גרמניה המערבית בעיר הולדתו, שם עבד שוב כפקיד בנק.

משפטו בפרנקפורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך משפטו בפרנקפורט הכחיש הקר שיש לו קשר לסלקציות היהודים על הרמפה היהודית של בירקנאו או שיש לו מעורבות אישית ברצח הקורבנות. הוכח כי ככל הנראה היה מודע למעשי הטבח במחנות, אך לא ניתן היה להוכיח שהיה לו תפקיד ישיר בכך. למרות שניצולים וקציני אס אס אחרים טענו חד משמעית שהוא היה אמור להיות שם, הדבר לא הוכח בסופו של דבר בפני בית המשפט.

עם זאת, הוא נמצא אשם בסיוע ליותר מ-1,000 מקרי רצח ונידון לשבע שנות מאסר, אך לבסוף שוחרר ב-1970 לאחר חמש שנים בלבד. הוא הצליח לחזור לתפקידו כקופאי ראשי של הבנק בליבקה.

לאחר מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הוצג במוזיאון השואה בוושינגטון די. סי. אלבום התמונות שלו מלא בתצלומים נדירים המציגים את חיי המחנה של הקצינים הגרמנים באושוויץ-בירקנאו. בחלק מהתמונות נראים גם יוזף מנגלה עצמו, שעד אז סברו שלא צולמו תמונות ממנו במהלך שהותו במחנה.

הוקר מת בשנת 2000, בגיל 88 וניסה להוכיח עד מותו שלא היה לו שום קשר למה שקרה באושוויץ. במהלך משפטו בפרנקפורט ב-1965 הוא אמר כ"זכות המילה האחרונה" שלו טען:

"גיליתי מה שקרה בבירקנאו רק שם. לא היה לי שום קשר לזה ולא הייתה לי הזדמנות להשפיע על האירועים. לא פגעתי באף אחד ולא גרמתי למותו של לאף אחד".

הקר הוכיח שמעולם לא דרכה רגלו על הרמפה כשהסלקציות התקיימו שם, למרות שעד ראייה זכר מישהו שם בשם הקר, אבל במקביל, היה במחנה גם אובר-שטורמפיהרר בעל אותו שם, קרל אוסוולד הקר, מה שעלול היה לגרום לאי ההבנה.

בסתיו 2007, מומחים השוו תמונות של הקר שצולמו לכאורה על הרמפה והשוו עם גובהו האמיתי. מטרתם הייתה לגלות האם האיש על הרמפה הוא אכן הקר. התמונות הראו דמיון רב בסוף המחקר; גובהו, גודל ראשו, אורך אמות זרועותיו ורגליו, קו המותניים שלו, רוחב כתפיו וגובה ברכיו כולם הראו דמיון מושלם לאדם שעמד על הרמפה. מומחים קבעו שקרל הקר עמד על הרמפה, אך באותו הזמן האיש בתמונה לבש מדי SS-Oberscharführer (מפקד כיתה בכיר) בזמן שהקר שירת בדרגת אובר-שטורמפיהרר לאורך כל שהותו באושוויץ. בשים לב להיררכיה הקפדנית ששררה אז באס אס, לא סביר שהוא יכול היה ללבוש מדים שלא בדרגתו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל פרידריך הקר בוויקישיתוף