הלהקה השייקספירית המלכותית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבנה תיאטרון הלהקה המשופץ בסטרטפורד אפון אייבון בשנת 2011
מבנה התיאטרון בסטרטפורד אפון אייבון בשנת 2003

הלהקה השייקספירית המלכותית או הרויאל שייקספיר קומפניאנגלית: Royal Shakespeare Company, בקיצור: RSC) היא קבוצת תיאטרון ידועה הפועלת מסטרטפורד אפון אייבון - עיר הולדתו של ויליאם שייקספיר, בווריקשייר שבאנגליה.

בתיאטרון 700 עובדים, והוא מעלה כ-20 הפקות מדי שנה, בסטרטפורד אפון אייבון, בלונדון ובניוקאסל שעל הנהר טיין.

הלהקה מציגה מחזות של ויליאם שייקספיר ובני תקופתו, לצד מחזות של יוצרים חדשים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיר סטרטפורד שעל הנהר אייבון פעלו להקות שחקנים כבר בימיו של שייקספיר. התיעוד הראשון של העלאת מחזה של שייקספיר עצמו בעיר הוא משנת 1748, אז מנהל בית הספר המקומי, פארסון ג'וזף גרין, העלה מחזה שהכנסותיו הוקדשו לשיפוץ מצבת קברו של שייקספיר בכנסיית השילוש הקדוש. לא ידוע איזה מחזה הועלה, אולם המלומד וינדל (B. C. A. Windle) סבר כי מדובר במחזה "אותלו".

מבנה התיאטרון הראשון שהוקם בעיר לצורך העלאת מחזות שייקספיר היה ביתן זמני שבנה דייוויד גריק בשנת 1769. מבנה התיאטרון הקבוע למטרה זו הוקם בעיר בשלהי שנות ה-70 של המאה ה-19, בגני "הארמון החדש".

בשנת 1875 תרם צ'ארלס אדוארד פלואר, יצרן משקאות מקומי, מגרש בצמוד לגדת נהר האייבון, ובשנת 1875 החל לאסוף כספים להקמת מבנה תיאטרון. התיאטרון, שהכיל 700 מושבים, נפתח ב-23 באפריל 1879 בהופעה של "מהומה רבה על לא דבר". מבנה התיאטרון, שהיה בנוי סגנון נאו-גותי בלבנים אדומות תוכנן על ידי חברת דוגשאן ואנסוורת' (Dodgshun and Unsworth). המחזאי ג'ורג' ברנרד שו ביקר את המבנה ואמר כי מדובר במבנה מרשים, אך אינו ראוי לתיאטרון. הלהקה והמבנה נשאו את השם "התיאטרון לזכר שייקספיר" (Shakespeare Memorial Theatre).

בשנת 1919 מונה ויליאם ברידג'ס-אדמס למנהל התיאטרון, ובמהרה הפך התיאטרון לאחד התיאטראות הטובים בבריטניה.

התיאטרון קיבל הרשאה מלכותית לפעולתו בשנת 1925.

ב-6 במרץ 1926 עלה מבנה התיאטרון באש. לאחר השריפה עברה הלהקה להופיע בבית קולנוע מקומי, והחל מסע גיוס כספים להקמת מבנה חדש. בינואר 1928 זכתה האדריכלית אליזבת סקוט בתחרות שנערכה להקמת המבנה החדש. היה זה המבנה הציבורי החשוב הראשון שנבנה בממלכה המאוחדת על פי תוכניות של אדריכלית. סקוט תכננה מבנה בסגנון אר דקו, והמבנה נחנך ביום הולדתו של שייקספיר - 23 באפריל 1932. מבנה זה נותר בשימוש עד שנת 2007, עת עבר המבנה שיפוץ נרחב.

ב-20 במרץ 1961 קיבל התיאטרון את ההרשאה לשאת את התואר "מלכותי".

בשנת 1986 נפתח "תיאטרון הברבור", מבנה נוסף עבור הלהקה במיקום בו עמד מבנה התיאטרון משנת 1879.

הפעילות בלונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלי התיאטרון שאפו להקים בסיס בלונדון עבור הלהקה, וזאת על אף התנגדות התיאטרון המלכותי הלאומי (התנגדות שיזמו ויסקונט צ'נדוס ולורנס אוליבייה אשר רצו לשמר את מעמדם כתיאטרון הממשלתי היחיד הפועל בלונדון). על אף התנגדות זו החלה הלהקה לפעול בתיאטרון אולדוויץ' בלונדון. בשנת 1982 עברה הלהקה באופן קבוע למרכז ברביקן, בחסות הסיטי של לונדון. הלהקה פעלה בברביקן עד שנת 2002, משיקולים כלכליים. כיום אין ללהקה תיאטרון קבוע בלונדון, והיא מופיעה באולמות שונים.

שחקנים ידועים שהופיעו בלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים ידועים רבים הופיע בלהקה, ובהם קנת בראנה, טים קרי, ג'ודי דנץ', מיה פארו, אלברט פיני, מייקל גמבון, ג'ון גילגוד, נייג'ל הות'ורן, דסטין הופמן, ג'רמי איירונס, דרק ג'קובי, בן קינגסלי, ג'וד לאו, ויוויאן לי, ג'ון ליתגו, קלווין לוקהארט, אלק מקגוורן, איאן מקלן, איאן מקדרמיד, הלן מירן, גארי אולדמן, פיטר או'טול, לורנס אוליבייה, ונסה רדגרייב, איאן ריצ'רדסון, אלן ריקמן, מייקל שין, פטריק סטיוארט, דייוויד טננט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]