רומן רומנטי על טבעי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רומן על-טבעי הוא תת-ז'אנר של רומן רומנטי וספרות ספקולטיבית כאחד. רומן על-טבעי מתמקד באהבה רומנטית וכולל אלמנטים שמעבר לטווח ההבנה האנושית. הוא משלב יחד נושאים מהז'אנרים הבדיוניים הספקולטיביים של פנטזיה, מדע בדיוני ואימה. סימני היכר נפוצים של הז'אנר הם מערכות יחסים רומנטיות בין בני אדם לערפדים, רוחות רפאים, אנשי זאב, וישויות אחרות. מצבים נפוצים בז'אנר הם מסעות בזמן (עבר, הווה ועתיד), צייד ישויות על טבעיות, בתים רדופים או גלגול נשמות. מעבר לסימני ההיכר הנפוצים, הז'אנר יכול לכלול גם דמויות עם יכולות מדיום, כמו טלקנזיס או טלפתיה.

בעוד שבסוגת המדע הבדיוני ה"קלאסי" היחס בין מחברים למחברות נוטה בבירור לטובת הגברים, הרי שבסוגת הרומן הרומנטי העל-טבעי, בדומה למצב בסוגת הפנטזיה האורבנית, המאזן נטוה לטובת הנשים.[1] דוגמאות לסופרות שהשפיעו על הז'אנר: סטפני מאייר, מחברת סדרת הדמדומים, מגי סטיווטר, מחברת סדרת הזאבים של גרייס, שרלין האריס, מחברת סדרת תעלומות הערפדים הדרומיים שהפכה לסדרת הטלוויזיה המצליחה, "דם אמיתי".

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות כוללות בני אדם ויצורים על-טבעיים, למשל: אלים, פיות, מלאכים, מכשפות, שדים משני צורה, ערפדים, אנשי זאב, רוחות רפאים, קוסמים, זומבים, דרקונים, ציידי שדים, אלפים, בנות או בני ים. הדמויות הטובות והדמויות הרעות מוגדרות ומובחנות היטב אלה מאלה. בסוגה זו בני האדם יכולים להתקרב במידת מה לעולם העל-טבעי, לדוגמה, דמות אנושית שיכולה לראות רוחות רפאים.

עלילות של רומנים על-טבעיים עוסקות בראש ובראשונה באהבה, אך לעיתים קרובות אחד הצדדים במערכת היחסים מכניס סכנה כלשהי או ממלא תפקיד חשוב בתעלומה מסוכנת. במצב הזה הדמויות הראשיות מנסות להתגבר על הסכנה בעצמן או בעזרת מושא אהבתן. לגיבור או לגיבורה יש תכונות גבורה בולטות שעוזרות להם בקו העלילה (לדוגמה אדוארד קאלן, בסדרת הדמדומים, יכל לקרוא מחשבות של בני אדם). הרומן העל-טבעי אינו מוגבל לזמן מסוים, ויכול אף לכלול מסע בזמן.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Crisp, Julie. Sexism in Genre Publishing: A Publisher's Perspective", Tor Books, 10 July 2013