שובר את הכלים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שובר את הכלים
Pawn Sacrifice
בימוי אדוארד זוויק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טובי מגווייר עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט סטיבן נייט
עריכה סטיבן רוזנבלום עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לייב שרייבר
אוולין ברושו
שיימוס דייבי-פיצפטריק
סופי נליס
Roc LaFortune
רובין וייגרט
פיטר סארסגארד
טובי מגווייר
לילי רייב
מייקל סטולברג
John Maclaren עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'יימס ניוטון הווארד
צילום ברדפורד יאנג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה גייל כץ, PalmStar Media עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה שירותי ADS, Bleecker Street Cinemas עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 4 בפברואר 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 115 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט ביוגרפי, סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 19 מיליון דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו pawnsacrifice
www.pawnsacrifice.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שובר את הכליםאנגלית: Pawn Sacrifice, מילולית: הקרבת רגלי) הוא סרט דרמה ביוגרפי אמריקאי משנת 2014 על השחמטאי בובי פישר. הסרט עוקב אחר האתגר של פישר נגד רבי האמנים הסובייטים בשחמט במהלך המלחמה הקרה כשהגיע לשיאו במשחק אליפות העולם בשחמט 1972 מול בוריס ספאסקי בעיר רייקיאוויק, איסלנד. את הסרט ביים אדוארד צוויק על פי תסריט של סטיבן נייט ומככבים בו טובי מגווייר בתפקיד פישר, ליב שרייבר כספאסקי, לילי רייב בתפקיד ג'ואן פישר ופיטר סרסגארד בתפקיד ויליאם לומברדי. הסרט שוחרר בארצות הברית ב-16 בספטמבר 2015.[2] הסרט זכה לביקורות חיוביות לרוב, כאשר מבקרים רבים שיבחו את הופעתו של מגווייר, אך הסרט הרוויח רק 5 מיליון דולר ברחבי העולם לעומת תקציב הפקה של 19 מיליון דולר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972, בובי פישר מתפרע בחדר המלון שלו במצב פרנואידי, מתוך אמונה שהק.ג.ב הסובייטי מרגל אחריו.

שני עשורים קודם לכן, בשנת 1951 ברוקלין, אמו של פישר, מהגרת יהודייה סובייטית, מסבירה לבובי בן ה-8 כי ה-FBI עוקב אחריה משום שהיא תומכת במהפכה מרקסיסטית בארצות הברית. היא מאמנת את בובי מה לומר ל-FBI אם הוא ייחקר אי פעם.

בובי שוקע בשחמט והופך לשחקן מומחה. למרות דאגותיה ששחמט הופך לאובססיה, אמו לוקחת אותו למועדון שחמט לבוגרים, שם הוא מרשים את אמן השחמט המקומי ומתקבל כחבר מן המניין. בובי נכנס לעולם האליפויות המקצועיות בשחמט והופך עד מהרה לאמן הצעיר ביותר אי פעם.

שנאתו של בובי להסחות דעת מובילה להתקפי זעם תכופים. הוא נכנס לטורניר קבוצתי בוורנה, בולגריה, שם הוא מבין שרבי-אמן מברית המועצות משווין משחקים בכוונה במסגרת קנוניה עם הפדרציה העולמית לשחמט. כשהוא מתפרץ בהתלהמות שהמערכת הזו לא מאפשרת לשחקן לא סובייטי לזכות באליפות, בובי עוזב את הטורניר ומוותר על השחמט.

כשבובי חוזר לארצות הברית, עורך הדין פול מרשל מציע לעזור לו לשנות את כללי הטורניר, תוך עבודת פרו בונו כדי לתת לפישר סיכוי הוגן לזכות בטורנירים עתידיים. פישר נכנס שוב לשחמט המקצועי ובוחר את האב ויליאם לומברדי, לשעבר אלוף העולם בשחמט לנוער וכומר קתולי, כשני. לומברדי מתקשה להרגיע את התנהגות של בובי ודרישותיו הבלתי אפשריות.

עם קבלת דרישותיו, בובי מתגבר על מרבית רבי-האמן ברחבי העולם ומתקרב לאליפות העולם, והופך לגיבור של הציבור האמריקני. בשיאה של המלחמה הקרה, השליטה הסובייטית באליפות העולם בשחמט מנוצלת לצורך תעמולה כהוכחה לכך שהמערכת הקומוניסטית עדיפה על הדמוקרטיה האמריקאית. נשיא ארצות הברית ריצ'רד ניקסון ומזכיר המדינה הנרי קיסינג'ר עוקבים מקרוב ומעודדים את התקדמותו של בובי.

באופן פרטי, לומברדי אומר למרשל שהתמקדות מופרזת באסטרטגיית שחמט הרסה את שפיותם של השחקנים הגדולים במשחק.

במהלך טורניר בסנטה מוניקה, קליפורניה, בובי מפסיד לגדול רבי-האמן הסובייטי בוריס ספאסקי, אלוף העולם. למחרת בבוקר, בובי זועם מתקרב ומתעמת עם ספאסקי על החוף.

כשהוא רודף אחרי אליפות העולם, הלחץ מניע את בובי לפרנויה ולפסיכוזה הזויה. בפגישה עם מרשל, אחותו של בובי, ג'ואן, מצטטת ממכתבי אחיה על האופן שבו הקומוניסטים משתפים פעולה עם היהדות הבינלאומית כדי להשמיד אותו. ג'ואן מסבירה שבובי מאמין בכך למרות שהוא בעצמו יהודי ומפצירה במרשל לדאוג לבובי לקבל עזרה פסיכיאטרית. מרשל מזלזל, אך מכיוון שהתמוטטות של בובי עולה מדרגה, הוא מציע ללומברדי שבובי זקוק לטיפול ותרופות, שלומברדי דוחה.

כתבים ואוהדים מרחבי העולם מתכנסים ברייקיאוויק, איסלנד, כדי לחזות במשחק ההיסטורי באליפות העולם בשחמט 1972 בין בובי לספאסקי. בובי מפסיד את המשחק הראשון ולא מצליח להופיע למשחק השני, ומפסיד אותו. בובי מוסח בקלות מרעשים קטנים מהקהל, מצלמות מתגלגלות והצליל הקשיח של לוח השחמט, מה שמוביל אותו לדרישות קיצוניות לשתיקה ופחות הסחות דעת, העלולות לגרום להפסד נוסף. ספאסקי, שנעלב מהאפשרות לשמור על תוארו מכך, מורה לפמליה הסובייטית להיעתר לדרישותיו של בובי.

בובי מנצח את המשחק השלישי בטקטיקות לא שגרתיות. המשחק הרביעי הוא תיקו, אך בובי מנצח את המשחק החמישי לאחר שספאסקי עצמו מתחיל להראות סימני פרנויה. מומחים משערים שהמשחק הבא יקבע את תוצאות הטורניר. במשחק השישי בובי משתמש בפתיחה שמעולם לא שיחק לפני כן ומפתיע את הקהל. מחזהו מדהים את ספאסקי, שפורש ומוביל קריאה לקבוע את ניצחונו של בובי.

כתוביות שלאחרי הקרדיטים מסבירים שבובי המשיך לנצח את המשחק וכי משחקו השישי מול ספאסקי עדיין נחשב למשחק השחמט הגדול ביותר שאי פעם שוחק. עם זאת, אשליותיו החמירו, והוא המשיך לוותר על תוארו ומת בשנת 2008 כנמלט מהתביעה האמריקאית.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבמאי אדוארד זוויק הסביר את משמעות שם הסרט: "יש לך את הנרי קיסינג'ר וריצ'רד ניקסון שמתקשרים לבובי פישר; יש לך את ברז'נייב וסוכני הק.ג.ב בעקבות בוריס ספאסקי. שני הגברים הללו היו כלים של אומותיהם."[3]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצילומים החלו בתחילת אוקטובר 2013 בעיר רייקיאוויק, איסלנד.[4] באמצע אוקטובר, 41 ימי הצילומים שנותרו החלו במונטריאול, קנדה, לאחר מכן נערכו בלוס אנג'לס ב-11 בדצמבר 2013.[5]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו 2014 ב-11 בספטמבר 2014.[6] ב-10 בספטמבר 2014, Bleecker Street רכשה את זכויות ההפצה האמריקאיות לסרט, הרכישה הראשונה של החברה.[7] הסרט אמור היה לצאת לאקרנים בארצות הברית ב-18 בספטמבר 2015; עם זאת, היא נדחתה ל-16 בספטמבר,[2][8] עם הקרנות נרחבות הן באמריקה והן בקנדה ב-25 בספטמבר 2015.[9]

הסרט שוחרר במדיה הביתית ב-22 בדצמבר 2015 והכניס 1.1 מיליון דולר במכירות DVD ו-Blu-ray במהלך החודשים הראשונים שלו.[10]

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הרוויח 2.4 מיליון דולר בצפון אמריקה ו-3.1 מיליון דולר באזורים אחרים והגיע לסך הכנסות כולל של 5.6 מיליון דולר, לעומת תקציב של 19 מיליון דולר. הסרט הכניס מיליון דולר בסוף השבוע הראשון לפתיחתו וסיים במקום ה-12 בקופות.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באתר הביקורות Rotten Tomatoes, הסרט זכה לציון של 72% בהתבסס על 115 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 6.41 / 10. בקונצנזוס הביקורתי הסרט נרשם כדרמה מרתקת בהשראת אשף השחמט בובי פישר באחת מהופעותיו הטובות ביותר של טובי מגווייר.[11] באתר Metacritic ניתו לסרט ציון ממוצע משוקלל של 65 מתוך 100, בהתבסס על 29 מבקרים, מה שמצביע על "ביקורות חיוביות בדרך כלל".[12]

ספאסקי עצמו כינה את הסרט "חלש" ואמר כי אין בו "שום תככים"; הוא ציין שהסרט מציג באופן שגוי כיצד ומדוע הסכים להמשיך בהתמודדות לאחר שפישר לא הופיע למשחק השני.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Dondis, Harold; Chase, Chris (27 בספטמבר 2015). "Chess Notes". The Boston Globe. נבדק ב-2 בינואר 2016. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 Pedersen, Erik (4 בפברואר 2015). "'I'll See You In My Dreams' and 'Pawn Sacrifice' Get Release Dates". Deadline Hollywood. נבדק ב-30 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ McCullough, Susannah Bragg (21 בספטמבר 2015). "How does the title of "Pawn Sacrifice" highlight the intense political stakes underlying 1970s chess?". screenprism.com. אורכב מ-המקור ב-2017-02-13. נבדק ב-12 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Siegel, Tatiana (23 באוקטובר 2013). "'Boardwalk Empire's' Michael Stuhlbarg Joins Bobby Fischer Chess Pic 'Pawn Sacrifice' (Exclusive)". The Hollywood Reporter. נבדק ב-30 במאי 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Kay, Jeremy (23 באוקטובר 2013). "Shooting underway on Pawn Sacrifice". Screendaily.com. נבדק ב-30 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Punter, Jennie (22 ביולי 2014). "Toronto Film Festival Lineup Includes Denzel Washington's 'Equalizer,' Kate Winslet's 'A Little Chaos'". Variety. נבדק ב-25 באוקטובר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ Bernstein, Paula (11 בספטמבר 2014). "Bleecker Street Acquires Ed Zwick's Bobby Fischer Biopic". Indiewire. נבדק ב-25 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Pawn Sacrifice". apple.com.
  9. ^ "Pawn Sacrifice". 20 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Pawn Sacrifice (2015)". The Numbers. Nash Information Services, LLC. נבדק ב-25 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Pawn Sacrifice (2015)". Rotten Tomatoes. Fandango. נבדק ב-11 באוגוסט 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ "Pawn Sacrifice Reviews". Metacritic. CBS Interactive. נבדק ב-28 בספטמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ McGourty, Colin (4 במרץ 2016). "Boris Spassky: "I'm waging a war"". chess24.com. נבדק ב-25 באוקטובר 2018. {{cite web}}: (עזרה)