תומאס גיבסון בולס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס גיבסון בולס
Thomas Gibson Bowles
בולס בשנת 1901 (דיוקן מאת ג'ורג' ספנסר ווטסון)
בולס בשנת 1901 (דיוקן מאת ג'ורג' ספנסר ווטסון)
בולס בשנת 1901 (דיוקן מאת ג'ורג' ספנסר ווטסון)
לידה 15 בינואר 1841
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בינואר 1922 (בגיל 80)
אלחסירס, ספרד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה קינגס קולג' לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד
  • חבר הפרלמנט ה־29 של הממלכה המאוחדת (15 בינואר 191028 בנובמבר 1910)
  • חבר הפרלמנט ה־26 של הממלכה המאוחדת (13 ביולי 189517 בספטמבר 1900)
  • חבר הפרלמנט ה־27 של הממלכה המאוחדת (1 באוקטובר 19008 בינואר 1906)
  • חבר הפרלמנט ה־25 של הממלכה המאוחדת (4 ביולי 18928 ביולי 1895) עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה השמרנית, המפלגה הליברלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Jessica Gordon עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס גיבסון בולסאנגלית: Thomas Gibson Bowles;‏ 15 בינואר 184122 בינואר 1922) היה עיתונאי, פוליטיקאי בריטי, וחבר בפרלמנט של הממלכה המאוחדת. הוא נודע גם בזכות היותו המייסד של "Vanity Fair" - מגזין שבועי שהופץ לאור בין השנים 1868-1914, ובתור המייסד והעורך של המגזין השבועי לאישה, "The Lady". המגזין נחשב לאחד מכתבי העת הוותיקים ביותר בלונדון, ובריטניה כולה - ומאז שנוסד בשנת 1885, הפצתו ממשיכה באופן רציף עד היום.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס גיבסון בולס (הידוע גם בכינויו "טומי") נולד בשנת 1841, כבנם הממזר של הפוליטיקאי הבריטי תומאס מילנר גיבסון, וסוזנה בולס, שהייתה עובדת משק בית במקצועה. על אף היותו ממזר, אביו (ואף אשתו של אביו, וילדיהם) הכירו בו כבנם. הוא למד בצרפת, ואחר כך למד באוניברסיטת המחקר הבריטית "King’s College" במשך כשנה. במהלך שהותו באוניברסיטה, אביו סייע לו כלכלית, ואף עזר לו למצוא את עבודתו הראשונה. בעקבות כך, בגיל 19, החל בולס לעבוד כפקיד משרדי, תחת האגף הממשלתי למחסר ותעשייה (The Board of Trade). עיקר עבודתו הייתה במחלקת מיסי הירושה.

קריירה עיתונאית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך עבודתו כפקיד, פגש לראשונה גיבסון את אלגרנון בורטוויק (Algernon Borthwick). בורטוויק היה עיתונאי בריטי, והבעלים של היומון הבריטי "The Morning Post". זמן קצר לאחר פגישתו עם בורטוויק, בשנת 1866, גיבסון החל את הקריירה העיתונאית שלו, וכתב מאמרים לעיתונים ומגזינים רבים, ביניהם גם ליומון בבעלותו של בורטוויק. בין כתבי העת שבהם פורסמו מאמריו, נמנים: "The Glow Warm" (בעברית: הגחלילית), שהיה עיתון פוליטי וסאטירי שהופץ מדי ערב; "The Tomahawk", עיתון סאטירי שהכיל קריקטורות "נועזות" בגודל של דף שלם, ושלל עיתונים נוספים. באותה השנה, הוא עזב את עבודתו בתור פקיד משרדי, ולווה מחבריו כ-200 פאונד, על מנת לייסד את המגזין הראשון שלו, "Vanity Fair". העותק הראשון של המגזין יצא לאור ב-14 בנובמבר 1868, במחיר של שישה אגורות לעותק. המגזין היה ידוע בעיצובו המרשים, ובסגנון אומנותי שהקדים את זמנו, מה שעזר לו לצבור אהדה רבה. לשם כך, גיבסון שכר את שירותיו של האמן האיטלקי, קרלו פלגריני (באיטלקית: Carlo Pellegrini), ולאחר מכן את שירותיו של הצייר הצרפתי, ג'יימס טיסוצרפתית: Jacques Jospeh Tissot).

בשנת 1887, בעקבות מות אשתו, ג'סיקה אוונס גורדון (באנגלית: Jessica Evans Gordon), הוא מכר את אחזקותיו בשבועון "Vanity Fair" תמורת 20,000 פאונד. בשנת 1885, החליט בולס לייסד מגזין חדש שקהל יעדו היה נשים. שמו של המגזין היה "The Lady" (בעברית: "הגברת"). הדעה הרווחת היא כי היוזמה לייסוד המגזין היא עצה שקיבל מג'סיקה, אשתו המנוחה, טרם פטירתה. גיבסון היה העורך הראשי של המגזין במשך שני עשורים. בזכות ניהולו המוצלח של בולס, המגזין השני שייסד צבר תאוצה ופופולריות רבה כבר בשנותיו הראשונות. כיום, "The Lady" הוא אחד המגזינים הוותיקים ביותר בבריטניה, ומאז ייסודו על ידי גיבסון, הוא ממשיך לפעול גם בהווה, כבר למעלה ממאה שנים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות הכלליות של הממלכה המאוחדת, שנערכו בשנת 1892, בולס נבחר לבית הנבחרים הבריטי כנציג של המפלגה השמרנית. הוא כיהן בתפקיד עד לשנת 1906. בשנת 1910 הוא נבחר בשנית, הפעם כנציג המפלגה הליברלית, אך הפסיד בבחירות הכלליות שנערכו בחודש דצמבר באותה השנה.

בשנת 1922 תומאס גיבסון בולס נפטר במהלך חופשה בעיר אלחסירס שבספרדספרדית: Algecrias), ונקבר בגיברלטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס גיבסון בולס בוויקישיתוף