Christ lag in Todes Banden, רי"ב 4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Christ lag in Todes Banden (בעברית: ישו שכב בכבלי מוות) מספר 4 ברשימת יצירות באך היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך. הקנטטה היא אחת מיצירותיו המוקדמות של באך והיא נועדה לביצוע ביומו הראשון של חג הפסחא.

הטקסט הוא מזמור באותו שם שכתב מרטין לותר ובאך השתמש בו ללא שינוי כשהמלודיה מבוססת על הלחן המקורי של המזמור, שיטת הלחנה שנקראת קנטוס פירמוס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורה של הגרסה הקיימת בידינו היא מביצוע של באך בשנים 1724-1725, בעת שניהל את המוזיקה בלייפציג. הוא שילב את הקנטטה במחזור השני של הקנטטות שביצע שם. המחזור כולו היה מבוסס על מזמורים לותרניים, כך שהקנטטה מתאימה לו, אך על סמך שינויי סגנון שקיימים, מסכימים החוקרים שבאך הלחין את הקנטטה מוקדם יותר - ב-1707[1]. ההנחה היא שהוא הלחין אותה לכבוד חג הפסחא ב-1707, והשמיע אותה על מנת להתקבל לתפקיד במילהאוזן[2].

מילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נוסח הקריאה ליום זה הוא מהאיגרת הראשונה אל הקורינתים בו מוזכר ישו כקורבן פסח[3], וסיפור תחיית ישו מתוך הבשורה על-פי מרקוס[4]. המזמור Christ lag in Todes Banden נכלל גם הוא בתפילה בכנסייה הלותרנית והוא עוסק בתחיית ישו ובחג הפסחא. באך השתמש במזמור ובקטעים ממנו ביצירות נוספות.

מבנה והרכב מבצע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקנטטה נכתבה עבור ארבעה קולות, סופרן, אלט, טנור ובס ומקהלה. הכלים המשתתפים הם קורנטו, שלושה טרומבונים, שני כינורות, שתי ויולות ובאסו קונטינואו. לקנטטה שמונה חלקים, סינפוניה ושבעת חלקי המזמור:

  1. סינפוניה במי מינור
  2. מקהלה: Christ lag in Todes Banden (ישו שכב בכבלי מוות)
  3. אריה לדואט סופרן ואלט: Den Tod niemand zwingen kunnt (איש לא יוכל על המוות לגבור)
  4. אריה לטנור: Jesus Christus, Gottes Sohn (ישוע כריסטוס, בן האלוהים)
  5. מקהלה: Es war ein wunderlicher Krieg (הייתה זו מלחמה מופלאה)
  6. אריה לבס: Hier ist das rechte Osterlamm (כך חוגגים אנו את זבח הפסח)
  7. אריה לדואט סופרן וטנור: So feiern wir das hohe Fest (כך חוגגים אנו בשמחה מכל הלב ובעונג)
  8. כוראל (מקהלה): Wir essen und leben wohl (אנו אוכלים ומסתדרים היטב)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זוהי קנטטה פופולרית והיא בוצעה והוקלטה פעמים רבות. האתר קנטטות באך מונה למעלה מ-80 הקלטות במאה השנים האחרונות[5], בהן של המנצחים ג'ון אליוט גרדינר, טון קופמן, אנדרו פארוט ותומאס הנגלברוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]