תומאס הנגלברוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס הנגלברוק
Thomas Hengelbrock
צילום מ-2012
צילום מ-2012
לידה 9 ביוני 1958 (בן 65)
וילהלמסהאפן, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה כינור עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג יוהנה ווקלק עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מסדר ההצטיינות של באדן-וירטמברג (2011)
  • מדליית ברהמס (4 במאי 2015)
  • פרס המוזיקה ע״ש הרברט פון קאראיין (2015) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.thomas-hengelbrock.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס הֶנְגֶלְבּרוֹקגרמנית: Thomas Hengelbrock נולד ב-9 ביוני 1958) הוא כנר, מוזיקולוג, במאי ומנצח גרמני. הוא המייסד והמנהל של מקהלת בלתאזאר-נוימן ואנסמבל בלתאזאר-נוימן. מאז 2011, הנגלברוק הוא המנצח הראשי של תזמורת רדיו צפון גרמניה. הוא פרש מתפקידו בסיום עונת 2018-2017, שנה לפני המועד שעליו הודיע תחילה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומאס הנגלברוק למד נגינה בכינור אצל ריינר קוסמאול והחל את הקריירה שלו בווירצבורג ובפרייבורג. הוא עבד כעוזר לוויטולד לוטוסלבסקי, למאוריציו קגל ולאנטל דוראטי וניגן בהרכבים כמו קונצרטוס מוזיקוס וין בניצוח ניקולאוס הרנונקור. ב-1985 ניצח על תזמורת הבארוק של פרייבורג, שם עבד ככנר ומנצח.

תומאס הנגלברוק ייסד בפרייבורג את מקהלת בלתזאר-נוימן (Balthasar-Neumann-Chor) בשנת 1991 וב-1995 ייסד את תזמורת בלתזאר-נוימן, הרכב שנועד לבצע יצירות מתקופת הבארוק עד ימינו בביצועים אותנטיים תקופתיים, כגון האופרות של ורדי ריגולטו ופלסטף באולם הקונצרטים של באדן-באדן ב-2004 ו-2007. הופעתו הראשונה כמנצח אופרה הייתה ב-1993 בפסטיבל וינה, בתיאטר אן דר וין, ב"אלצ'סטה" של גלוק, הפקה משותפת עם האופרה של וינה. בהמשך ניצח על "איפיגניה בטאוריס" של גלוק בברלין ובווינה ועל דון ג'ובאני של מוצרט בבית האופרה של בון, הפקה שעליה קיבל את תואר מנצח השנה ממבקרי המוזיקה של צפון ריין-וסטפאליה. עוד הופעות של הנגלברוק שקצרו הצלחה רבה היו "המלך ארתור" של הנרי פרסל בפראג, קופנהגן ופריז, "טירת כחול הזקן של בלה בארטוק ויצירות נשכחות שהנגלברוק גילה בארכיבים והשיב לחיים, בהן "מטריאדב אאופאטורה" של אלסנדרו סקרלטי ו"הפילוסוף בכפר" של גאלופי.[1]

הנגלברוק היה מנצחה של התזמורת הפילהרמונית הגרמנית של ברמן משנת 1995 עד 1999, ומנהלה המוזיקלי של פולקסאופר של וינה מ-2000 עד 2003. ב-2001 ייסד את פסטיבל פלדקירך בפלדקירך, פוראלברג, וכיהן כמנהלו האמנותי עד 2006.

הנגלברוק הוזמן לנצח על תזמורות בינלאומיות, בהן תזמורת רדיו בוואריה, הפילהרמונית של מינכן והתזמורת הקאמרית של אירופה.

בפסטיבל ביירוית ניצח הנגלברוק לראשונה בשנת 2011, על טנהויזר של ריכרד וגנר.

מבצעים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשביל האקספו 2000 יצר הנגלברוק את Ekklesiastische Aktion במוזיקה של ברנד אלואיס צימרמן, ג'רג' ליגטי ויוהאן סבסטיאן באך. הוא עבד בשיתוף פעולה עם מלחינים כגון יאן מילר-וילנד, צ'ן צ'יגאנג, ארקי-סוון טיר וסימון וילס.

הנגלברוק ביים בעצמו הפקות אופרה עם המקהלה והאנסמבל בלתאזאר-נוימן שהקים, בהן אופרות של מוצרט, דון ג'ובאני לפסטיבל פלדקירך ו"המלך הרועה" לפסטיבל זלצבורג, שתיהן בשנת 2006.

בשיתוף פעולה עם הרקדנית והכוראוגרפית פינה באוש ניצח על "אורפאו ואורידיצ'ה" של גלוק בפריז, בשנת 2005; מקהלת בלתאזאר-נוימן, האנסמבל ובלט האופרה של פריז ביצעו את היצירה באופרה גרנייה; ב-2008 חזרו על הביצוע בתיאטרון היווני העתיק באפידאורוס.[2] ההפקה מוקלטת ב-DVD.

ב-2008 ביצע הנגלבורק את ה"קלע החופשי" של ובר בקונצרטהאוס דורטמונד עם התזמורת הקאמרית מאהלר. בהמשך עלתה ההפקה גם בבאדן-באדן בבימויו של רוברט וילסון. כן ביצע את המיסה בסי מינור של באך עם אנסמבל בלתאזאר-נוימן.[3]

ביוני 2010 העלה בדורטמונד את נורמה של בליני עם צ'צ'יליה ברטולי, ששרה לראשונה בתפקיד הראשי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס הנגלברוק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]