מירוץ מטורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מירוץ מטורף
Fade Away
מידע כללי
מאת הרלן קובן
שפת המקור אנגלית
סוגה מתח
הוצאה
הוצאה ידיעות אחרונות, ספרי חמד
תאריך הוצאה 2008
מספר עמודים 342
הוצאה בעברית
תרגום ירון פריד
סדרה
ספר קודם מכת מחץ
הספר הבא Back Spin
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002635534

מירוץ מטורף (אנגלית: Fade Away) הוא ספר מתח שנכתב על ידי הרלן קובן, ויצא לאור בארצות הברית בשנת 1996. זהו הספר השלישי של קובן בסדרה של "מיירון בוליטר", והחמישי מבין ספריו של קובן לפי הסדר הכרונולוגי.

בישראל יצא הספר בספטמבר 2008, כ-12 שנים מאוחר יותר, על ידי "ידיעות ספרים" ("פרוזה"), בתרגומו של ירון פריד. זהו הספר האחד-עשר של קובן שתורגם לעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר הוא חלק מסדרת ספרים המספרת על הדמות מיירון בוליטר. בספר זה, מיירון פוגש את קליפ ארנסטיין, מנהל קבוצת הכדורסל "ניו ג'רזי דראגונס". אחד משחקני הקבוצה, גרג דאונינג, נעלם באורח פתאומי. גרג היה יריבו הגדול של מיירון בתקופה בה שיחק מיירון כדורסל, לפני שריסק את הברך ופרש ממשחק פעיל. ארנסטיין מבקש ממיירון שיצטרף לקבוצה כשחקן ספסל וכך אולי ישיג מידע על מקום הימצאו או נסיבות היעלמותו של גרג.

מיירון וחברו ווין פורצים לביתו של גרג, שם הם מגלים חפצים של אישה (גרג גרוש), ודם במרתף (חדר המשחקים). הם מאזינים להודעות בטלפון בביתו, אחת מהן מאישה שעובדת בחברת "האחים קימל", וכן הודעה מאישה בשם קרלה שמוסרת לגרג שהיא תהיה בתא האחורי עד חצות. לאחר מכן מותקף מיירון על ידי בריונים שגם הם מחפשים את גרג. מיירון מבקר במזללה קרובה ומגלה שקרלה עובדת בה. חסר בית בשם נורמן לואנסטיין אומר למיירון שהוא יוביל אותו לבית של קרלה. מיירון מגיע לביתה ומוצא אותה מתה.

כשגופתה של קרלה מגיעה למשטרה, הבלש רולנד דימונטה מגלה שמיירון מנסה למצוא את גרג, ומתעקש לקחת את החקירה לידיו. מיירון מסרב אבל נשאר בקשר ומדווח לדימונטה. במשטרה מגלים שבדירתה של קרלה היו עשרת אלפים דולר במזומן ושלושה דרכונים שונים, שניים מהם תחת שמות נוספים של קרלה - סאלי ורוברטה. מיירון נעזר בחברו כדי לאתר את מקור השטרות שנמצאו אצל קרלה, ומגלה שהם נשדדו בשוד בנק ישן באריזונה על ידי קבוצה שנקראת "בריגדת העורבים"; הבריגה הורכבה משלושה גברים ואישה, שמאלנים קיצוניים, שחטפו בעבר בן של אדם עשיר והרגו אותו.

בינתיים מיירון מקבל הזמנה מטי. סי, אחד השחקנים בקבוצת הכדורסל, לבוא למסיבה בביתו. במסיבה הוא פוגש בחורה ששכבה עם כל הגברים בקבוצה, ומסתבר שהיא עובדת בחברה של "האחים קימל". מיירון מסרב לשכב איתה. אחר כך הוא פוגש את אודרי, עיתונאית שהבינה שחזרתו לכדורסל אינה מקרית והופכת לשותפה לחקירה. מיירון נוסע משם, ובדרך מתקשר אליו ווין, ואומר לו שהבריונים שתקפו אותו עוקבים אחריו; ווין אומר למיירון שלא ידאג ושייצא אליהם, ומיירון מסכים. הבריונים חוטפים את מיירון ומביאים אותו לבוס שלהם, איש המכונה "עצ-מן", כיוון שהוא אוהב לשבור עצמות. הוא מאיים על מיירון שיגלה לו איפה גרג, אחרת יהפוך אותו לנכה לכל חייו. ווין מציל את מיירון, והם מגלים שגרג חייב לעצ-מן כסף בעקבות הימורים.

בהמשך מיירון מבין שליז גורמן, אישה מ"בריגדת העורבים", היא בעצם קרלה; היא נרדפה על ידי המשטרה וה-FBI ולכן שינתה את התכונה הבולטת ביותר במראה החיצוני שלה - גודל החזה. ווין מגלה אימייל ארוטי שנשלח אל גרג ובו הזמנה מהמאהבת שלו. מיד אחר כך מתברר שהדם שהיה במרתף נעלם כלא היה, ומלבד זאת נמצאת אלת בייסבול עם דם בביתו של גרג. ווין ומיירון חושדים שקרלה/ליז היא המאהבת של גרג, ושהיא שלחה את האימייל וניקתה את הדם מהמרתף. אבל השערתם מופרכת לאחר שהם מגלים שליז הכירה גם את קליפ ארנסטיין, מנהל קבוצת הכדורסל, וסחטה אותו, כי בידיה היה מידע שיכול היה לפגוע בו.

במקביל מיירון מגלה בעזרת אודרי העיתונאית שגרג ואשתו, שניהלו מאבק על משמורת ילדיהם, ניסו כל אחד בדרכו להוכיח שההורה השני לא כשיר; באחד הניסיונות שכר גרג בלש פרטי שירגל אחרי אשתו, והבלש גילה שהיא שכבה פעם עם הבחורה ששכבה עם כל הגברים בקבוצת הכדורסל, אחרי שזו פיתתה אותה. דימונטה הבלש מגלה שאשתו של גרג נכנסה לדירתה של ליז ביום בו היא נרצחה. מיירון הולך לביתה ומתעמת איתה, ומגלה שהיא לא הרוצחת, אבל היא זו שטמנה את אלת הבייסבול ואת הדם במרתף, כדי להאשים את גרג ברצח, וכך לזכות במשמורת על הילדים. מיירון גם מגלה ממנה שהיא הכירה את ליז ושזו ניסתה לסחוט גם אותה.

מיירון מוצא תמונה של "בריגדת העורבים". המנהיג שלהם, קול ווייטמן, היה בחור עשיר ממשפחה טובה. מיירון מבין מכך שאם ליז שינתה את הפרט החיצוני הבולט בה ביותר, כנראה גם קול עשה זאת, ושהוא בעצם חסר הבית נורמן לואנסטיין. מיירון מוצא את נורמן/קול, שמספר לו את סיפורה האמיתי של "בריגדת העורבים": האיש שהם כביכול רצחו בעצם התאבד, וכך הם הפכו לפושעים מבוקשים וברחו. ארבעת ה"עורבים" התפצלו, שניים מתו קודם ואחריהם ליז; קול נשאר האחרון.

אספרנזה, חברה טובה של מיירון שגם עובדת בחברה שלו ויודעת את הסיפור של גרג, מרגישה שמשהו חסר בשוד הבנק ובקשר שלו לסחיטה של ליז. היא מוצאת שהמידע עבור הסחיטה נלקח בשוד הבנק של ה"עורבים" באריזונה, מכספת של איש בשם ברט ווסון, האיש שפצע את מיירון וגרם לפרישתו מענף הכדורסל. החומר לסחיטה היה הקלטה של ווסון וגרג, בה מתועד גרג משלם לווסון כדי שישבית את יריבו, מיירון, למספר משחקים; העסקה הסתבכה בהמשך, כאשר ווסון פצע את מיירון באופן קשה מדי.

מיירון מקבל שיחה מאדם בעל קול מוסווה, שאומר לו להגיע למקום בו הוא יוכל "לקנות את האמת". מיירון מגיע לשם עם אודרי, ומולם מופיע איש עם מסכה, שרוצה 50 אלף דולר תמורת קופסה קטנה. העניין מתגלה כתרמית של מיירון, ווין ודימונטה כדי לתפוס את האשמה: אודרי. מתברר שהיא רצחה את ליז, כדי להגן על החבר שלה, גרג. ליז סחטה את גרג, קליפ ואת אשתו של גרג כדי להשיג כסף. אודרי הודתה שניקתה את הדם מהמרתף כדי להגן על גרג. התברר שהיא בהריון, ושזו אחת הסיבות להיעלמותו של גרג.

מיירון מגלה בסוף שגרג היה במצוקה, ונזקק למישהו שיבין אותו, ולכן נעלם. הוא הושפע ממאבק המשמורת, המוות של ליז (מכיוון שהוא זה שנכנס לדירתה וגילה אותה מתה), וההריון של חברתו אודרי. במשך כל הזמן הוא הסתתר אצל טי. סי, חברו לקבוצת הכדורסל. כשמיירון מוצא אותו, הוא כועס ומנסה לתקוף את גרג, שגרם לפציעתו באמצעות התשלום לווסון. סוף הסיפור מתרחש בביתו של ווסון, כשווין מופיע בדלת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]