מנעמים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנעמים
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1950–הווה (כ־74 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה חיפה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה תעשיית הממתקים עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים ופלה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הסמליל הישן של החברה

מנעמים הוא מפעל ישראלי למאפים מתוקים, בעיקר אפיפיות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפעל הוקם בשנת 1950 במושבה הגרמנית בחיפה (כיום שדרות בן-גוריון 18) על ידי רוזה ויצחק וולפיילר ושתי בנותיהם. הם היו ילידי קרקוב, שניצלו מהשואה על ידי חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר.

לפני מלחמת העולם השנייה היה יצחק סוכן של מפעלי סושארד (אנ') בפולין (כיום חלק מחברת קרמבר (אנ')), ורוזה הייתה עקרת בית. בתקופה בה שהו בגטו קרקוב עזרה רוזה לכלכלת הבית על ידי אפיית עוגות ועוגיות. כאשר עלו לישראל היו שניהם בגיל מבוגר יחסית וחיפשו מקור פרנסה. בעלייתם הביאו איתם בני הזוג מקלה בעל תבניות לאפיית אפיפיות ולכן החליטו לנסות לייצר בביתם ופלים מצופים ולמכור אותם בקמעונאות.

רוזה, יחד עם בנותיה, אפתה את דפי הוופלים, חתכה לגודל הרצוי וטבלה אותם בקלחת תחליף שוקולד מבעבעת. לאחר צינון היו עוטפים את הוופלים ברדיד אלומיניום ויצחק היה עובר בין חנויות המכולת והקיוסקים בעיר התחתית ומוכר את התוצרת.

למזלה של המשפחה, היו אלו ימי הצנע והשוק היה צמא למיני מתיקה, כך הצליח יצחק למכור את הוופלים שייצרה המשפחה. כאשר עלה הביקוש, רכש יצחק זוג אופניים אשר איפשרו לו להגדיל את טווח המכירות, ואחר כך פרד ועגלה דו-גלגלית. הייצור הועבר לצריף קטן שנשכר לשם כך והעסק החל להעסיק גם עובדים שלא מקרב בני המשפחה. על הוופלים הוטבע אז השם המסחרי "וופל חיפה".

אחרי זמן מה, הצטרף לעסק החתן, יצחק בירנהק, ונרכשה מכונית מסחרית להובלת התוצרת ברחבי ישראל. עם העלייה בביקוש והגדלת מגוון המוצרים (למשל, גביעי גלידה), הועבר ב-1966 המפעל למפרץ חיפה[1], נרכש ציוד תעשייתי ונקבע השם "מנעמים" כשם החברה. בשנים שחלפו הצטרפו למפעל המשפחתי ילדיו של יצחק, רמי בירנהק וליאורה בירנהק-מרכוס יחד עם בעלה.

המפעל גם מייצא מוצרים אל מחוץ לישראל, בעיקר לארצות הברית, שם נהנה המפעל מהשוק החרדי הדורש הכשר מהודר[2].

בפברואר 2021 נחתמה עסקת רכישה של המפעל על ידי קרן ההשקעות "גרין לנטרן", בהיקף המוערך בלפחות 10 מיליון שקלים. לעסקה נדרש אישור של רשות התחרות, שכן "גרין לנטרן" רכשה בעבר את חברת גילרו המייצרת מוצרים דומים, והעסקה תביא למיזוגן של שתי החברות.[3] ביוני 2021 הממונה על התחרות לא אישרה את העסקה, ובעקבות כך החברות משכו את בקשת המיזוג והרכישה לא יצאה אל הפועל.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]