רוברט ספולסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט ספולסקי
Robert Morris Sapolsky
רוברט ספולסקי
רוברט ספולסקי
לידה 6 באפריל 1957 (בן 67)
ברוקלין, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אתולוגיה, מדעי המוח, אנתרופולוגיה, פרימטולוגיה, נוירוכירורגיה, נוירואנדוקרינולוגיה, ביולוגיה, נוירולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Bruce McEwen עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • פרס האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה לתרומות מדעיות נכבדות לפסיכולוגיה (2013)
  • פרס המלך הוא עירום (2002)
  • עמיתי מקארתור
  • הפרס הנשיאותי לחוקר הצעיר
  • פרס קרל סייגן להנגשת המדע לציבור עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט מוריס סַפּוֹלסקיאנגלית: Robert Morris Sapolsky; נולד ב-6 באפריל 1957) הוא נוירואנדוקרינולוג יהודי אמריקאי, פרופסור לביולוגיה, מדעי המוח ונוירוכירורגיה באוניברסיטת סטנפורד, חוקר וסופר. בנוסף הוא יועץ מחקרי במוזיאונים לאומיים של קניה.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספולסקי נולד בשנת 1957 בברוקלין שבניו יורק, למהגרים יהודים מברית המועצות. גדל כיהודי אורתודוקסי והעביר את זמנו בקריאה ומחשבות על חיים עם גורילות. בגיל 12 כבר כתב מכתבי הערצה לפרימטולוגים. ספולסקי למד בתיכון ג'ון דיואי (John Dewey High School) ובזמנו קרא ספרים בנושא פרימטים ולימד עצמו את השפה הסוואהילית (Swahili). ספולסקי מגדיר עצמו כאתאיסט.

בשנת 1978 ספולסקי סיים בהצטיינות יתרה תואר ראשון באנתרופולוגיה ביולוגית באוניברסיטת הרווארד. לאחר מכן נסע לקניה כדי לחקור התנהגות חברתית של בבונים בטבע. לאחר זמן מה כשחזר לניו יורק, למד באוניברסיטת רוקפלר ,שם קיבל את תואר Ph.D. בנוירואנדוקרינולוגיה בזמן עבודה במעבדתו של ברוס מקאיוון - Bruce McEwen, אנדוקרינולוג בעל שם עולמי.

לאחר המחקר הראשון של ספולסקי באפריקה הוא נהג לחזור לשם כל קיץ במשך כעשרים וחמש שנים על מנת לחקור את אותה להקת בבונים, זאת החל משנות ה-70 המאוחרות ועד שנות ה-90 המוקדמות של המאה הקודמת. במשך ארבעה חודשים בכל שנה הוא הקדיש 8-10 שעות ביום לתיעוד התנהגותם של אותם בבונים.

בטקס קבלת פרס "המלך הוא עירום" (אנ') מטעם הקרן למען חופש מדת (אנ'), שהתקיים בשנת 2002, הצהיר ספולסקי: "גדלתי בבית יהודי דתי-אורתודוקסי וחונכתי בחינוך דתי אדוק עד גיל 13 לערך. בשנות בגרותי, אחד הדברים המגדירים ביותר בחיי היה עזיבת הדת ואמונות דתיות למיניהן".

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספולסקי משמש כפרופסור בבניין על שם - "John A. and Cynthia Fry Gunn", שבאוניברסיטת סטנפורד. הוא מחזיק במינויים בכמה מחלקות הכוללים את: מדעי הביולוגיה, נוירולוגיה, מדעי המוח, ונוירוכירורגיה.

כנוירואנדוקרינולוג הוא התמקד במחקר על בעיות המתח/לחץ וניוון מוחי, כמו כן עסק באפשרויות טיפול בגנים על מנת להגן על נוירונים רגישים במיוחד מפני מחלות. כעת, ספולסקי עובד על טכניקות של העברת גנים לחיזוק הנוירונים כנגד תופעות הדיכוי של גלוקוקורטיקואידים. בכל שנה ספולסקי מעביר את זמנו בקניה בחקר אוכלוסיית בבונים החיים בטבע במטרה לזהות את המקור למתח/לחץ בסביבתם, ואת יחסי הבין אישות ודפוסים של מחלות הקשורות ללחץ/מתח בחיות אלו. הוא חוקר את רמות הקורטיזול השונות בין זכרי ונקבות אלפא ובין יחידים נחותים יותר על מנת לקבוע רמות מתח/לחץ שונות. דוגמה מוקדמת אך עדיין רלוונטית למחקריו של בבוני הזית (Olive Baboon) אפשר למצוא במאמר מדעי שלו משנת 1990 - "Stress in the Wild". את תצפיותיו ומסקנותיו סיכם במספר ספרים, בהם Why Zebras Don’t Get Ulcers ו-A Primate's memoir.

ספולסקי כתב בין היתר גם על ליקויי הנוירולוגיה ואי שפיות מערכת המשפט האמריקנית. הוא מתעניין גם בתפקידן של הפרעות סכיזוטיפיות בהופעתו והתפתחותו של השמאניזם והדתות המערביות הגדולות. בהקשר זה, הוא ציין קווי דמיון בין התנהגות אובססיבית-קומפולסיבית לבין טקסים דתיים.[1][2]

פרסים ואותות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס MacArthur Fellowship genius grant היוקרתי, בשנת 1987.
  • פרס אחוות אלפרד פ. סלואן ( Alfred P. Sloan Fellowship).
  • פרס אחוות קלינגנשטיין (Klingenstein Fellowship) במדעי המוח.
  • פרס מוסד המדע הלאומי ( National Science Foundation).
  • פרס הנשיא לחוקרים צעירים (Presidential Young Investigator Award ).
  • פרס החוקר הצעיר של השנה (Young Investigator of the Year ) מקהילת מדעי המוח ( Society for Neuroscience), הקהילה הבינלאומית לפסיכונוירו-אנדוקרינולוגיה (International Society for Psychoneuro-Endocrinology), וקהילת פסיכיאטריה-ביולוגית (Biological Psychiatry Society).
  • פרס ג'ון פ. מק'גברן על מדעי ההתנהגות ( John P. McGovern Award for Behavioral Science) שהוענק לו על ידי האיגוד האמריקני לקידום המדע, בשנת 2007.
  • פרס קרל סייגן לפופולריזציה של המדע, מעמותת Wonderfest, בשנת 2008.
  • בפברואר 2010 ספולסקי זכה לכיתוב שמו על קיר הכבוד ל- "אנשים בעלי הישגים מרשימים" של קרן "חופש מדת" - Freedom From Religion Foundation, וזאת עקב קבלת פרס Emperor Has No Clothes Award בשנת 2002.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספולסקי נשוי לליסה ספולסקי, דוקטור לנוירופסיכולוגיה. להם יש שני ילדים.[3] בעברו ספולסקי נהג לשחק כדורגל 3 פעמים בשבוע, אך הפסיק עקב בעיות גב.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט ספולסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sapolsky, Robert M. (1998). "Circling the Blanket for God". The Trouble with Testosterone: and Other Essays on the Biology of the Human Predicament (באנגלית). New York: A Touchstone Book, Simon & Schuster. pp. 241–288. ISBN 978-0-684-83409-2.
  2. ^ Sapolsky, Robert (באפריל 2003). "Belief and Biology". Freedom from Religion Foundation (באנגלית). נבדק ב-2023-10-28. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Brown, Patricia Leigh (2001-04-19). "AT HOME WITH: DR. ROBERT M. SAPOLSKY; Family Man With a Foot In the Veld". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2023-02-10.
  4. ^ 17. Human Sexual Behavior III & Aggression I, נבדק ב-2023-02-10