אוניברסיטת הוהנהיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוניברסיטת הוהנהיים
Universität Hohenheim
סמליל אוניברסיטת הוהנהיים
אוניברסיטת הוהנהיים
אוניברסיטה ציבורית
תקופת הפעילות 1818–הווה (כ־206 שנים)
בעלי תפקידים
סגל 2,066 עריכת הנתון בוויקינתונים
סטודנטים
9,759
מיקום
מיקום שטוטגרט, גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
קואורדינטות 48°42′45″N 9°12′50″E / 48.7125°N 9.214°E / 48.7125; 9.214
www.uni-hohenheim.de
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוניברסיטת הוהנהייםגרמנית: Universität Hohenheim) היא אוניברסיטה ציבורית הממוקמת בעיר שטוטגרט בגרמניה. זוהי האוניברסיטה הוותיקה ביותר בשטוטגרט.

תולדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

האוניברסיטה הוקמה בשנת 1818, כיוזמה של וילהלם הראשון, מלך וירטמברג לצורך התמודדות עם רעב חמור שעמו התמודדה הממלכה באותה עת[1]. הרעב הקשה היה בין היתר תוצאה של התפרצות הר הגעש טמבורה, אשר הובילה לשנה ללא קיץ בעולם. כדי להתמודד עם משבר זה, הוחלט להקים מוסד למחקר ולימוד תחום החקלאות בהוהנהיים. בתחילת דרכו למדו בו 16 סטודנטים בלבד. התחומים שנלמדו במוסד כללו בין היתר חקלאות, בוטניקה, כימיה, מתמטיקה וענפי מדעים נוספים[2].

בשנת 1820 הוקם גם בית ספר ליערנות, ובשנת 1840 בית ספר להורטיקולטורה.

בשנת 1847 שינה המוסד את שמו לאקדמיה לחקלאות. בשלב זה לימדו בו שבעה פרופסורים, ונלמדו בו תחומים כגון חקלאות, יערנות, מדעי הטבע, פיזיקה ומתמטיקה.

בין השנים 1875–1876 שימש הפיזיקאי וילהלם קונרד רנטגן, מגלה קרני ה-X, מרצה במוסד זה.

בשנת 1904, שינה המוסד שוב את שמו לאוניברסיטה החקלאית של הוהנהיים[3]. בשנים לאחר מכן קיבלה האוניברסיטה את האפשרות להעניק תוארי דוקטורט וקמו בה מרכזי מחקר נוספים. במהלך מלחמת העולם השנייה אולצה האוניברסיטה לסגור את שערי בהוראת השלטונות הנאצים. היא נפתחה מחדש בשנת 1946. כמו כן, מספר מבנים בקמפוס נפגעו מהפצצות בתקופת המלחמה ושוקמו לאחריה.

בשנת 1968 קיבלה האוניברסיטה את שמה הנוכחי, אוניברסיטת הוהנהיים. באותה עת הוקמו גם פקולטות למנהל עסקים, כלכלה ומדעי החברה.

כיום נלמדים באוניברסיטה מגוון תחומים, בהם ענפי החקלאות לצד מדעי הטבע, כלכלה, מדעי החברה, מנהל עסקים ועוד. מתקיימות בה תוכניות לתואר ראשון, שני ושלישי, בשפות גרמנית ואנגלית. לומדים בה כ-8,956 סטודנטים, מהם מעל 5,100 נשים[4][5].

פקולטות ומחלקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוניברסיטת הוהנהיים שלוש פקולטות: הפקולטה למדעי החקלאות, הפקולטה למדעי הטבע והפקולטה למנהל עסקים, כלכלה ומדעי החברה[6]. בכל אחת מן הפקולטות מספר מחלקות ומכונים.

  • מדעי החקלאות: בין המחלקות בפקולטה לחקלאות ניתן למנות את מדעי הקרקע, ניהול חקלאי, הנדסה חקלאית, מדעי בעלי החיים, אגרונומיה ועוד.
  • מדעי הטבע: בין המחלקות בפקולטה נכללות מתמטיקה שימושית, פיזיקה, כימיה, מדעי התזונה, מדעי המזון, ביוטכנולוגיה, ביולוגיה ועוד.
  • כלכלה ומדעי החברה: בפקולטה נכללים המכון לכלכלה, המכון למינהל ציבורי, המכון לתקשורת, המכון לשיווק וניהול ועוד.

קמפוסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקמפוס שוכנת טירת הוהנהיים שנבנתה על ידי קרל השני אויגן, דוכס וירטמברג. בתחילת דרכו של המוסד האקדמי שימשה הטירה כמבנה לימודים, אולם כיום היא משמשת בעיקר מוזיאון. המבנה מוקף פארקים וגנים[7]. נוסף על מבני הלימוד והמחקר, ממוקמות בקמפוס שתי ספריות, הספרייה המרכזית לתחומי החקלאות ומדעי הטבע, והספרייה המחלקתית למקצועות הכלכלה ומדעי החברה.

יחסים עם ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוניברסיטת הוהנהיים מטפחת לאורך השנים שיתופי פעולה מחקריים עם אוניברסיטאות בישראל. בשנת 2007 נחתם הסכם שיתוף פעולה עם האוניברסיטה העברית בירושלים, בנוגע להוראה ומחקר בתחומי החקלאות ומדעי התזונה. בין מטרות שיתוף הפעולה הוא קידום מחקרים בתחום הביטחון התזונתי ושימוש בר קיימא במשאבי טבע במזרח התיכון[8].

כמו כן, מתקיימת תחרות FOODIO בתחום מדעי המזון, זהו פרויקט חינוכי שנתי אשר מנוהל על ידי חמישה מוסדות אקדמיים בהם אוניברסיטת הוהנהיים והטכניון. בין מטרות הפרויקט עידוד שיתופי פעולה בין מוסדות אקדמיים לבין התעשייה. במסגרתו הסטודנטים המשתתפים נדרשים לפתח מוצרי מזון חדשניים, המוצרים נשפטים על ידי פאנל שופטים והמנצחים מקבלים סיוע להפיכת מוצריהם למוצרי מדף[9][10].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתר האינטרנט הרשמי של אוניברסיטת הוהנהיים (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ History, University of Hohenheim
  2. ^ Founding and early years, University of Hohenheim
  3. ^ Further development, Nazi era, & effects of the world wars, Hohenheim University
  4. ^ Universität Hohenheim, אתר העיר שטוטגרט (ארכיון)
  5. ^ The University at a glance, Hohenheim University
  6. ^ Faculties & institutes, University of Hohenheim
  7. ^ Hohenheim Palace, אתר העיר שטוטגרט (ארכיון)
  8. ^ Research Partnership between The Hebrew University of Jerusalem and the University of Hohenheim, Hohenheim University
  9. ^ מקום ראשון בתחרות ה- FOODIO, באתר הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון
  10. ^ FOODIO project, אתר תכנית Foodio