אחת מתשע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לוגו אחת מתשע

אחת מתשע היא עמותה ישראלית הפועלת להעלאת המודעות הציבורית לסרטן השד ולקידום בריאות השד בישראל.

הקמת העמותה והרכבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העמותה נוסדה בשנת 1994 על ידי נורית טולנאי וקבוצת נשים שחלו בסרטן השד ונתקלו בקשיים רבים בהתמודדות עם מחלתן, בהיעדר תמיכה ומידע מספיקים. הן הקימו רשת תמיכה של נשים וגורמי מקצוע, המאפשרת לחולות סרטן השד שלא לחוש עוד בושה ומבוכה לנוכח המחלה ומציעה להן סיוע משפטי, נפשי ורפואי. נכון ל-2019 עומדת בראש הוועד המנהל של העמותה עו"ד אירית פנט והמנכ"לית היא סיגל רצין.

בעמותה פעילים אנשי ונשות מקצוע ומומחים במגוון תחומים, בהם: עובדים סוציאליים, עובדים קהילתיים, פסיכולוגים המתמחים בפסיכואונקולוגיה, עורכי דין, רופאים ועוד.

לצד אנשי המקצוע, מעניקה העמותה תמיכה לחולות ולקרוביהן באמצעות מתנדבות, שהחלימו מסרטן השד ועברו הכשרה מיוחדת.

פעילויות העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אחת מתשע" מעניקה שירותי תמיכה, מידע ומיצוי זכויות לנשים חולות ולקרוביהן, ומובילה מדיניות מתקדמת ושוויונית ביחס למחלה. העמותה רואה חשיבות עליונה במאבק להכנסת תרופות לטיפול בסרטן השד לסל הבריאות.

העמותה מפתחת מודלים מקצועיים חדשניים על בסיס ידע מצטבר וניסיון רב-שנים בתמיכה ובטיפול מקצועי בנשים חולות סרטן השד וקרוביהן, בהגנה על זכויות החולה ובפעילות ציבורית.

בין שאר פעילויותיה:

  1. תמיכה בחולות על ידי מתנדבות - התמיכה ניתנת במסגרת "קו חם" טלפוני וכן במסגרת תוכנית "לצידך", שבה נשים שהחלימו מלוות נשים המתמודדות עם סרטן השד ותומכות בהן במפגשים אישיים. מתנדבות העמותה שהחלימו מהמחלה עברו קורס הכשרה מקיף לתפקידן והן מקבלות הדרכה וליווי שוטפים.
  2. תמיכה בחולות על ידי אנשי מקצוע - תמיכה רגשית הניתנת במגוון של אמצעים ודרכי טיפול: קבוצות תמיכה דיגיטליות, מפגשים פרטניים, זוגיים ומשפחתיים עם פסיכולוגיות ועובדות סוציאליות וטיפול נפשי פרטני באמצעות האינטרנט. מוצע גם מערך תמיכה לבני זוג של חולות, הכולל את כל אמצעי הטיפול שהוזכרו. התמיכה ניתנת גם בשפה הרוסית.
  3. שמירה והגנה על זכויות החולה - מתן ייעוץ וסיוע משפטי באמצעות עורך דין לחולות ולקרוביהן ללא תשלום. הסיוע ניתן בנושאים של מימוש הזכויות הרלוונטיות להתמודדות עם המחלה מול המערכת הממסדית (השירותים במסגרת "חוק ביטוח בריאות ממלכתי", סל הבריאות של מבוטחי/ות קופות החולים, זכויות במוסד לביטוח לאומי ומס ההכנסה, זכויות במקום העבודה ועוד).
  4. מרכז מידע ואתר אינטרנט - האתר מספק מידע מקיף ומעודכן על הטיפול וההתמודדות עם סרטן השד, ומהווה מקום מפגש לקהילה של נשים חולות סרטן שד ובני משפחותיהן. כמו כן, מציע האתר מידע לציבור הרחב בנושא אבחון מוקדם של המחלה. האתר מכיל מידע בנושאים כגון היבטים רפואיים, עדכוני חדשות מהארץ ומהעולם, הפניות לארגוני סיוע ושירותים, מידע על זכויות, קישורים לאתרים בנושא, ומידע על פעילויות העמותה.
  5. סדנאות לקידום בריאות השד - מערך סדנאות ייחודי הפועל במקומות עבודה, במועדונים חברתיים ובארגונים וולונטריים. מטרת הסדנאות לשנות את דפוסי ההתנהגות של נשים ביחס לרפואה מונעת, ולהעלות את המודעות לבריאות השד.
  6. הסברה והעלאת מודעות - פעילות הסברתית להעלאת המודעות הציבורית לגילוי מוקדם של סרטן השד, למשמעויות ההתמודדות עם המחלה ולפעילויות העמותה. ההסברה באמצעות קמפיינים ציבוריים, הרצאות, הפצת חומרי הסברה, פעולות תקשורתיות ויחסי ציבור.
  7. ניהול מאבקים ציבוריים - ניהול מאבקים לשינוי מדיניות בתחום בריאות השד (לדוגמה הקדמת גיל הממוגרפיה, הגדלת הנגישות של נשים לאמצעי דימות) וכן בתחום הטיפול בחולות סרטן השד (הכללת תרופות וטכנולוגיות בסל הבריאות הממלכתי).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]